Koezt schreef :
Waaruit lees je af dat het geen balansroer is? Ik zie dat niet.
Niet de beste foto omdat de persoon die achter het roer staat in het zwart gekleed is, maar als je goed kijkt zie je de leading edge aftekenen tegen de achtergrond. Bestaande roerkoning lijkt te zijn herbruikt; deze loopt parallel aan het steven en zuiver verticaal. Als je die lijn doortrekt zie je geen noemenswaardig balansdeel (misschien 5% dan). Met het ontbreken van de skeg (die origineel ongeveer net zo groot is als het roeroppervlak!), zal dit nu een grote verschuiving van het lateraalpunt naar voren hebben veroorzaakt; ik verwacht een erg grote roerdruk/-uitslag en loefgierigheid. Van nature is deze boot heerlijk in balans met minimale roeruitslag. Grote draaicirkel wel dus manoeuvreren vergt wat oefening. Peter Bruun heeft tig jaar later nog een Grinde voor hem zélf gebouwd, ook zonder skeg mét balansroer, maar de (fractioneel getuigde) mast staat daar zo’n 30 cm naar voren. Dat is niet voor niets.
Heel soms nog beperkt de grote draaicirkel mij, maar 99% van de tijd geniet ik van het heerlijke stuurgedrag van deze boot. Geen haar op mijn hoofd die de risico’s van wijzigingen daaraan overweegt.
Ik vind deze modificatie lelijk uitgevoerd. Er bestaan betere voorbeelden van (deze nog steeds nauwelijks met een bslansdeel overigens):
sjoerd1981 schreef :
Mwah, “niks waard” is wel erg extreem…
De staat van de motor is onzeker, het terugbrengen van die roerverminking is een flinke klus, de strijkbaar gemaakte mast betekent een significante verzwakking en om die kielschade “reparatie” goed en opnieuw te (laten?) doen moet de kiel eronderuit. Dat kun je niet zelf en kost serieus geld. Verder moet de boot naar Nederland, denk dat dat in deze staat over de weg moet. Ook is er geen eerdere eigenaar in beeld dus er zal geen papierwerk bij zitten.
Al met al geeft dit zóveel meerkosten en onzekerheden dat je beter een exemplaar met gezonde basis kunt kopen denk ik.