element schreef :
Een mooi verslag van een deelnemer aan de slag om de rondte in 2006:
www.theokampa.nl/?page_id=755
een jaar of wat eerder, rond 1996 ergens, heb ik als bemannigslid op een zeiltjalk zelf "de slag in de rondte" gevaren
de weerberichten waren niet best, er werd heel veel wind voorspeld, het advies van de wedstijdcommissie was een "no go"
een aantal schippers lapten dit aan hun laars en gingen toch, zo ook mijn schippers
(er waren er 2 of 3, voor elke wacht een)
dit hoorden wij als bemanning trouwens pas tijdens de reis, de communicatie van het achterdek was nihil
dat bootje heette in de charterwereld trouwens "de wokkel" en idd. toen het wat ruiger werd, zag je de romp in zware windvlagen letterlijk torderen...
wij hebben een dag op ameland verwaaid gelegen, het was echt te gek, de oude veersteiger lag onder water, op de nieuwe stonden de auto's tot hun wieldoppen in het water..
een dag of wat later waren we bij texel beland, we moesten vlieland en terschelling nog doen
maar nu werd het echt te gek, er werd alweer een dikke zw 8 voorspeld, de schippers besloten de wedstrijd af te blazen en naar harlingen terug te gaan
wat mij in het verslag van theo opvalt, is nav het weerbericht, de beslissing om naar schier door te varen ipv op ameland te blijven liggen
op ameland lig je met nw storm tenslotte veel beter, achter de nieuwe veerdam
het zal een gevalletje machogedrag in combinatie met teveel testosteron geweest zijn
precies dat zelfde sfeertje heerste bij ons aan boord, de slag is de afsluiting van het charterseizoen, de bemanning komt hoofdzakelijk uit de charterwereld, kennelijk moeten ze ff uitrazen
ik vraag me af hoe de verzekering hier mee omgaat eigenlijk
zoals het gevalletje Boreas
Ton