Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 24 apr 2017 14:47 #829162

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Waarschijnlijk dit scheepje,

http://www.theyachtmarket.com/boats_for_sale/1305715/

Net verkocht en mee met de nieuwe eigenaar...

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 24 apr 2017 14:59 #829166

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8675
Met een meter diepgang waai/stroom je makkelijk het Eierlandse Gat in. Maar je komt er niet meer uit.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 24 apr 2017 15:06 #829168

Als ik de foto's zo zie dan waren er genoeg veiligheids/navigatiemiddelen aan boord. Misschien vanwege de geringe diepgang toch voor het Eierlandsegat gekozen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 24 apr 2017 15:11 #829169

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
MrAndyvanduinen schreef :
Als ik de foto's zo zie dan waren er genoeg veiligheids/navigatiemiddelen aan boord. Misschien vanwege de geringe diepgang toch voor het Eierlandsegat gekozen?

Niemand kiest ooit vrijwillig het Eierlandse gat.
Alleen met local knowledge is dit eventueel mogelijk zoals de reddingboot.

www.wadvaarders.nl/site/pages/...t-eierlandse-gat.php

Ik ben wel eens overgestoken van Cocksdorp naar Vlie met mooi weer, maar echt het gat uit? nee.

De golfhoogte was zondag-23 tussen de 2-2,5 meter.



Dit is windstil:
www.duinparkderobbenjager.nl/l...color%5D=255,255,255
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 apr 2017 15:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 24 apr 2017 15:18 #829170

Misschien de rode letters " Zie waarschuwing/ See caution" over het hoofd gezien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 24 apr 2017 15:31 #829173

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
La Mavare schreef :
Met een meter diepgang waai/stroom je makkelijk het Eierlandse Gat in. Maar je komt er niet meer uit.
en dan wordt je boot onder water getrokken? Of wat gebeurt er dan?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 24 apr 2017 15:40 #829179

LittleWings schreef :
La Mavare schreef :
Met een meter diepgang waai/stroom je makkelijk het Eierlandse Gat in. Maar je komt er niet meer uit.
en dan wordt je boot onder water getrokken? Of wat gebeurt er dan?

Er wordt hier op het forum nog wel eens wat laatdunkend uitgelaten over zeewaardigheid van de zeilboot en de daarbij behorende noodzakelijke eigenschap om vrij te kunnen varen van lager wal.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 24 apr 2017 15:44 #829180

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
LittleWings schreef :
La Mavare schreef :
Met een meter diepgang waai/stroom je makkelijk het Eierlandse Gat in. Maar je komt er niet meer uit.
en dan wordt je boot onder water getrokken? Of wat gebeurt er dan?

Ondieptes (hard zand), stroming, grondzeeën.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 24 apr 2017 16:18 #829188

Wat voor wind stond er toen dit gebeurde? Die metingen en foto's zeggen veel. Ik ken dat zeegat alleen van de kaart, het strand en de vuurtoren en heb afgelopen jaar het met ZW3 (dus geen rustige hogerwal meer, de dagen daarvoor was het oost 3...) niet gedurfd: toen vanuit de Cocksdorp onder Vlieland langs gegaan.

De ronde van Texel gaat daar ook doorheen: ben benieuwd of hier "local knowledge" aanwezig is hoe en wanneer het wel kan.

Het klinkt aannemelijk dat deze schipper idd verrast was: als je de kaart ziet, weet je al dat dit geen "normaal" betond en veilig bevaarbaar zeegat is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 24 apr 2017 16:51 #829194

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Nachtvlinder schreef :
Wat voor wind stond er toen dit gebeurde? Die metingen en foto's zeggen veel. Ik ken dat zeegat alleen van de kaart, het strand en de vuurtoren en heb afgelopen jaar het met ZW3 (dus geen rustige hogerwal meer, de dagen daarvoor was het oost 3...) niet gedurfd: toen vanuit de Cocksdorp onder Vlieland langs gegaan.

De ronde van Texel gaat daar ook doorheen: ben benieuwd of hier "local knowledge" aanwezig is hoe en wanneer het wel kan.

Het klinkt aannemelijk dat deze schipper idd verrast was: als je de kaart ziet, weet je al dat dit geen "normaal" betond en veilig bevaarbaar zeegat is...

Het was 9-10 m/s
waterberichtgeving.rws.nl/wbvi...er=8&page_type=tabel
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 24 apr 2017 16:52 #829195

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6749
De ronde van Texel gaat daar ook doorheen: ben benieuwd of hier "local knowledge" aanwezig is hoe en wanneer het wel kan.
Maar de ronde van Texel wordt gevaren met strand catamarans. Die bootjes zijn dus instaat om door de branding weg te kruisen. De twee kardinale boeien zijn 'merktekens' voor de ronde. Dan kom je al bijna automatisch door relatief diep water door het gat binnen. De bemanningen van de ronde krijgen ook een vrij uitbebreide briefing voor de start.
In het Eierlandse gat heb ik nog nooit geexperimenteerd, maar wel in andere gaten. Voor mezelf hou ik dan aan max een halve meter zee, en een windrichting die een bezeilt terugtrekken mogelijk maakt.
Met een golfhoogte van 2-2,5m en 1 mtr diepgang mag je ervan uitgaan dat op de bodem stuitert bij een waterstand van 3,5m.
Een voorbeeldje van wat er gebeurt als je in de brekers terecht komt.https://www.youtube.com/watch?v=Isufp-6fudo (Hier gelukkig geen slachtoffers)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 24 apr 2017 16:58 #829198

WADnWIND schreef :
Het was 9-10 m/s

Dat is tegen de 6B, en het kwam uit 340 graad, volgens KNMI uurgegevens.

Maar dat is maar een deel van het risico,die NW-5 a 6.
Als er een deining vanaf zee komt (het is daar open zee naar het NW, tot IJsland aan toe bij wijze van spreken) dan zijn zelfs bij windstil weer grondzeeën mogelijk. Dan wordt je bootje gewoon omgekieperd...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 24 apr 2017 17:11 #829201

@Dirk: wat je beschrihft dat zou toen ook mijn strategie zijn geweest: alleen bij rustige, langdurig aflandige wind (geen kapotlopende deining), een uur voor de kentering op hoog, en als het te ondiep wordt omkeren. Route vlak langs het strand via die kardinalen, zal wat aftasten zijn verwacht ik.

Dat zijn heel andere omstandigheden als er nu zijn geweest, buiten dat was deze schipper ook niet van plan naar binnen te gaan mag ik hopen: de Cocksdorp zelf is ook al een avontuur met zo'n diepgang en buiten dat is er geen plek om even te stoppen.

Wss zullen we nooit weten wat hier de intenties waren en waar het fout is gegaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 24 apr 2017 17:58 #829214

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Je mag aannemen dat als de nieuwe eigenaar van de UK onderweg was naar Polen, hij willens en wetens onderweg was langs de Waddeneilanden. Anders was hij beter Den Helder binnengelopen.
De EG boei op de route ligt betrekkelijk dicht bij de Eierlandsche Gronden, wel op een lokale diepte van 17m, daar heb je nog geen grondzeeën. Zondagmorgen had hij daar wind-tegen-stroom condities en een gierende ebstroom het Engelschmangat uit. Als je daar tuigage en/of motorproblemen krijgt, verdaag met harde NW wind binnen de kortste keren op het puntje van de Vliehors, waar hij werd gespot, kennelijk zonder noodsignaal te hebben afgegeven. Waarschijnlijk pas in ondiep water is hij omgeslagen.
Volgens de KNRM rapportage is er geen sprake van een reddingsvlot, maar is hij door de rescuehelicopter van boord gehaald.
Laatst bewerkt: 24 apr 2017 18:01 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 24 apr 2017 18:00 #829215

Klinkt plausibel, Cees.

Verder is een zeegat als Eierlandse Gat redelijk te doen als stroom en wind in dezelfde richting staan. Zoals BK al schrijft kan bij NW wind daar de lange deining die op 2 stukjes kust knalt wel voor ongunstige situaties zorgen. Tel daar bij op de ebstroom die op dat moment liep en je hebt een heksenketel.
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 24 apr 2017 19:27 door captain koek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 24 apr 2017 19:00 #829244

Dat klinkt heel aannemelijk Cees. Zoals alle ongelukken een nootlottige samenloop van omstandigheden.

Als je daar met 2.5 golven aan lagerwal op een zandplaat knalt zal het met de meeste boten snel gedaan zijn; daarbij loopt deze open kuip snel vol. Mss is z'n VHF uitgevallen nog voor hij alarm heeft kunnen slaan?

Heel naar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 24 apr 2017 20:47 #829291

KNRM doet uitgebreid verslag van reddingsactie Eierlandse Gronden
ma 24 apr 2017, 15:00

Bij het noodlottige ongeval op de Eierlandsche Gronden waarbij zondag een Poolse opvarende om het leven kwam, waren ook de nodige Texelse hulptroepen betrokken. Arnold Boon van het KNRM-station in De Cocksdorp maakte zondag het volgende verslag.

Vanochtend kreeg onze bemanning om 09:49 uur alarm voor een omgeslagen boot in de Eierlandsche gronden. Meteen gelanceerd en we spoedden ons naar de opgegeven positie. Net voordat we in de buitengronden door de brekers zouden gaan zag een van onze opstappers twee lege opgeblazen reddingsvesten. Beiden vesten meteen opgepikt en dit doorgegeven aan de Kustwacht. Vervolgens bleven we in deze richting varen en zagen we iets in de branding liggen. Eenmaal dichterbij bleek dit het 7 meter lange jacht te zijn wat nog maar net boven water uitstak, en door de brekers geheel volgelopen was. Wij konden de naam doorgeven aan de Kustwacht. Ook vroegen we de SAR helicopter de betreffende zandbank af te zoeken omdat we daar meer wrakstukken zagen drijven en rekening hielden met de heersende wind en lokale ebstroom in de gronden. Kort hierop vond de SAR heli een reddingsvlot met een opvarende van het jacht erin. Deze persoon is door de heli en winchman uit het vlot gehesen en z.s.m. naar het ziekenhuis in Den Helder gevlogen.

Ondertussen zochten de reddingboten Arie Visser, Graaf van Byland, Gul, Frans Hoogewind en het Kustwacht vliegtuig het gehele zoekgebied af voor mogelijke andere opvarenden van het jacht. Later volgde ook de Joke Dijkstra, Zalm, Corneis Dito en Kusthulpverlenings voertuig Peter Kaan uit De

Koog voor de zuidkant van het zoekgebied. Op verzoek van de Kustwacht bleven wij nabij het het jacht en namen diverse spullen uit zee aan boord. Onder andere een tas en een Kiteboard met hierop persoonsgegevens welke we aan de kustwacht doorgaven. Hier kon de Kustwacht meer informatie van de opvarenden mee verkrijgen. Omdat het jacht van de zandbank af stroomde hebben we het in overleg met de Kustwacht vastgemaakt en zeer voorzichtig met 1 a 2 knopen naar de Vliehors gesleept. Het sleepvast maken van het bijna geheel onder water zijnde jacht was geen makkelijke klus door de golven en kleine brekers, maar onze ervaren opstappers hadden de de klus zo geklaard. Tussen de zandbanken door met op het laatst minder dan een meter water onder de kiel konden we het jacht naar het Kusthulpverleningsvoertuig op de Vliehors slepen. De Frans Hoogewind en Gul assisteerden ons hierbij door dieptes door te geven en spullen welke uit het jacht spoelden op te pikken. Na drie uur voorzichtig slepen konden we op vijftig meter van de Vliehors de sleep aan de KNRM-ers van Vlieland overgeven. Een sleeplijn aan een grote shovel van de Luchtmacht trok het jacht hogerop op het droge. De gearriveerde politie van Vlieland heeft het jacht op de Vliehors onderzocht en er werden geen andere opvarenden aangetroffen. De Kustwacht bevestigde dat er maar één persoon aan boord van het jacht was en dat dit de persoon was welke door de SAR helicopter naar Den Helder was gebracht. Helaas is in Den Helder vastgesteld dat deze persoon was overleden.

Voor de bemanning van de Beursplein 5 was dit een indrukwekkende actie en blijkt helaas maar weer hoe gevaarlijk de Eierlandsche gronden kunnen zijn. Doordat er zeer snel na alarm 7 KNRM reddingboten, de SAR helicopter en het Kustwacht vliegtuig ter plaatse waren en deze volgens SAR zoekpatronen systematisch het gebied hebben afgezocht zijn het jacht, het vlot, de persoonlijke eigendommen, en de enigste opvarende wel gevonden.

Rond 15:00 uur waren we retour station en hebben we de boot, trekker en trailer afgespoten. Vervolgens hebben we met de bemanning en plaatselijke commissie de actie geëvalueerd. Rond 16:30 uur konden we huiswaart keren na een bijzondere en lange reddingsactie.


Job Schepers
Redacteur Texelse Courant, De Koog
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 06:42 #829339

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Nachtvlinder schreef :

De ronde van Texel gaat daar ook doorheen: ben benieuwd of hier "local knowledge" aanwezig is hoe en wanneer het wel kan.

De ronde van Texel is al een keer geannuleerd omdat het NW 6Bf woei
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 apr 2017 06:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 06:59 #829345

CeesS schreef :
Je mag aannemen dat als de nieuwe eigenaar van de UK onderweg was naar Polen, hij willens en wetens onderweg was langs de Waddeneilanden. Anders was hij beter Den Helder binnengelopen.
De EG boei op de route ligt betrekkelijk dicht bij de Eierlandsche Gronden, wel op een lokale diepte van 17m, daar heb je nog geen grondzeeën. Zondagmorgen had hij daar wind-tegen-stroom condities en een gierende ebstroom het Engelschmangat uit. Als je daar tuigage en/of motorproblemen krijgt, verdaag met harde NW wind binnen de kortste keren op het puntje van de Vliehors, waar hij werd gespot, kennelijk zonder noodsignaal te hebben afgegeven. Waarschijnlijk pas in ondiep water is hij omgeslagen.
Volgens de KNRM rapportage is er geen sprake van een reddingsvlot, maar is hij door de rescuehelicopter van boord gehaald.

Cees, ik vind je eerste zin een wat aanstootgevende speculatie. De man is overleden. Ik ga er vanuit dat hij boven de eilanden averij heeft gekregen en singlehanded, met weet ik wat voor kopzorgen, het voor hem onbekende cocksdorp op de kaart heeft zien staan en daar een veilige haven heeft willen zoeken, zich niet realiserend wat voor duivelsnest hij zich in begaf. Denk eens aan een defecte of ontbrekende stuurautomaat icm water maken. Dan ga je niet even rustig binnen je aanloop voorbereiden....misschien was dit gat in voor die pool wel een héle aantrekkelijke optie t.o.v. het alternatief. Je weet het niet. Dus een beschuldiging van "willens en wetens" lijkt me ongepast.
Laatst bewerkt: 25 apr 2017 06:59 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 07:08 #829348

dat lijkt mij ook, we weten de afloop niet het vooraf gaande :(

Ik meen ergens in het verslag te lezen dat hij in het vlot zat, ik denk dan, pure speculatie maar misschien ging het met hem wel helemaal niet goed.

Maar ik neem aan dat er nog wel wat onderzoek wordt gedaan, en wie weet geeft dat antwoorden.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 08:33 #829392

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
In de UK zou dit er een zijn voor de MAIB. Of onze Onderzoeksraad voor de Veiligheid zich hier over gaat buigen lijkt me wat onwaarschijnlijk.

We kunnen ons vanalles voorstellen over wat er precies is misgegaan, en waarom deze meneer daar zat.

Maar daar kunnen we met z'n allen niks aan doen.

Wat we (als land) wel in de hand hebben is dit:
-Waarom hebben we niet opgemerkt dat dit jacht in deze gevaarlijke zee zat, en waarom zijn de reddingsdiensten niet veel eerder gealarmeerd?
-Waarom is de alarmering op zo'n knullige manier (een toevallige wandelaar notabene) tot stand gekomen?
-Is dit het resultaat van de bezuinigingsakties van RWS en zijn zij daarmee aansprakelijk (immers: gecalculeerde risico's nemen voor kosten besparingen)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 08:36 #829394

ik heb ook een pesthekel aan speculeren, dat is inmiddels wel duidelijk denkik, heb me daar al vaak genoeg over opgewonden hier.

Wat je wel ziet is dat het niet duidelijk was hoeveel mensen aan boord waren. Er werd daarom doorgezcht met veel schepen en een heli.
Dat zou pleiten voor een verplichte melding bij vertrek. Waar ga je naar toe, en met hoeveel opvarenden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 apr 2017 08:37 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 08:41 #829398

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
boarderbas schreef :
Dus een beschuldiging van "willens en wetens" lijkt me ongepast.

De opmerking zich 'willens en wetens' in een scheepvaartroute te bevinden, een beschuldiging te noemen vind ik wel erg kort door de bocht. Ik heb niet de intentie iemand ergens van te 'beschuldigen'. Maar ik neem aan dat als iemand zich boven de Waddeneilanden bevindt, dat het resultaat is van een al dan niet achteraf (on)gelukkige overweging en beslissing. Het is niet een omgeving waar je per ongeluk verzeild raakt.
Wat de oorzaak van de ongelukkige afloop is, kunnen we alleen maar gissen, en daar heb ik zeker geen waarde-oordeel over. De plaats van stranding en de heersende condities maken het wel onwaarschijnlijk dat het ongeluk te wijten is aan een bewust aanlopen van het zeegat tussen Texel en Vlieland.
Laatst bewerkt: 25 apr 2017 08:45 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 10:28 #829429

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Joop66 schreef :
-Is dit het resultaat van de bezuinigingsakties van RWS en zijn zij daarmee aansprakelijk (immers: gecalculeerde risico's nemen voor kosten besparingen)?

Als je zo gaat denken zijn we hard op weg naar Amerikaanse toestanden, waar men elkaar voor van alles en nog wat voor het gerecht sleept en overheden en bedrijven zich tegen schadeclaims indekken door steeds meer regels en clausules. Schiet je niets mee op.

Er komen heel wat meer mensen in het wegverkeer om. Moeten we daar Rijkswaterstaat of de Provincies als wegbeheerders ook maar aansprakelijk voor stellen?

We kunnen zelf toch ook verantwoordelijkheid dragen? Als het dan - ondanks een mogelijk uitstekende voorbereiding - tòch mis gaat komt dat door een risico dat je niet 100% kunt uitsluiten en dat je - als het goed is - vóór vertrek acceptabel vond. Net als je - waarschijnlijk onbewust - bij iedere autorit doet.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 25 apr 2017 13:25 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

KNRM in actie omgeslagen zeilboot nabij Vliehors 25 apr 2017 10:48 #829432

CeesS schreef :
boarderbas schreef :
Dus een beschuldiging van "willens en wetens" lijkt me ongepast.

De opmerking zich 'willens en wetens' in een scheepvaartroute te bevinden, een beschuldiging te noemen vind ik wel erg kort door de bocht. Ik heb niet de intentie iemand ergens van te 'beschuldigen'. Maar ik neem aan dat als iemand zich boven de Waddeneilanden bevindt, dat het resultaat is van een al dan niet achteraf (on)gelukkige overweging en beslissing. Het is niet een omgeving waar je per ongeluk verzeild raakt.
Wat de oorzaak van de ongelukkige afloop is, kunnen we alleen maar gissen, en daar heb ik zeker geen waarde-oordeel over. De plaats van stranding en de heersende condities maken het wel onwaarschijnlijk dat het ongeluk te wijten is aan een bewust aanlopen van het zeegat tussen Texel en Vlieland.

Akkoord cees, ik had er iets anders in gelezen.

Hoe stond de wind? Als je daar beland door een (sorry) weinig hoog aan de wind zeilend schip en probeert nét even het bochte rond te prikken bij Noorder wind, word je onverhoed zo maar ineens naar binnen geslurpt door de sterke stroming. Wie wel eens in dergelijke zeëen heeft gevaren weet dat het helemaal niet vanzelfsprekend is dat je daarin snelheid en hoogte kan lopen om uit dat gat weg te zeilen. Zo kan al lang voordat je de ernst inziet je lot bezegeld zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl