Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ongeval Capella

Ongeval Capella 25 mei 2018 12:09 #946605

lodewijk stegman schreef :
Nachtvlinder schreef :
Dit weer even in het kader van de dagelijkse boekenwijsheid, zoals u die van mij gewend bent.

Staat je goed, een beetje zelfspot :)

Dit verhaal komt vrijwel letterlijk uit een boek.

Een paar weken geleden schreef het één en ander over ankeren, met vrij veel detail. Ik merkte dat dat hier en daar ook werd opgevat als boekenwijsheid.
Maar zoiets komt voor uit het gegeven dat ik in veertig jaar varen honderden keren heb geankerd en inmiddels weet hoe ik dat moet doen, als ik de volgende ochtend op zo'n beetje dezelfde plek wakker wil worden. En ook wanneer ik het beter niet kan doen. Zo'n verhaal berust dus gewoon op ervaring.

Je moet jezelf niet op het verkeerde been laten zetten door mijn streven het ook een beetje leesbaar op te schrijven.

Zeker, jouw ervaring mag niet onderschat worden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 25 mei 2018 13:37 #946621

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26244
Nachtvlinder schreef :
Zeker, jouw ervaring mag niet onderschat worden!

Mijn echte probleem is dat ik teveel rondhang op dit forum en daar veel teveel tijd aan besteed. Als internet er niet was geweest had ik nog veel meer ervaring gehad!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 25 mei 2018 13:56 #946628

Zeker: maar weinigen hier beseffen hoe vereerd we mogen zijn dat een authoriteit als jij in staat blijkt de ongetwijfeld ingewikkelde dingen die zich in je hoofd afspelelen dusdanig eenvoudig te verwoorden zodat de gewone man zich ook mag verlichten met jouw kennis en wijsheid!
Laatst bewerkt: 25 mei 2018 16:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 26 mei 2018 22:20 #946962

lodewijk stegman schreef :
Nachtvlinder schreef :
Zeker, jouw ervaring mag niet onderschat worden!

Mijn echte probleem is dat ik teveel rondhang op dit forum en daar veel teveel tijd aan besteed. Als internet er niet was geweest had ik nog veel meer ervaring gehad!

en dan tegen mij roepen elke keer dat IK wat nuttigs moet gaan doen :laugh: :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 18 juni 2018 12:50 #952819

  • bert pit
  • bert pit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
[/quote]Ik meen begrepen te hebben dat de kiel er niet lang voor het ongeval onderuit is geweest. Kan het daar mis gegaan zijn? Dat de partij die de kiel weer gemonteerd heeft de bouten onvoldoende strak aangehaald heeft? Dan kan de boel gaan bewegen waardoor de bouten op buiging worden belast.[/quote]

Dit had ik ook begrepen, zelfs via via gehoord dat er behoorlijk met de kiel is geëxperimenteerd. Ook begreep ik dat je kielbouten onder voorspanning vastzet om te voorkomen dat er speling ontstaat.

Naar mijn mening liggen er bij het zeilen op open water allerlei gevaren op de loer. Kielbreuk is daar slechts één van. In hetzelfde weekend is er nabij de Banjaard een catamaranzeiler over boord geslagen. Deze had waterdichte communicatieapparatuur op zijn wetsuit en kon worden gered.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 18 juni 2018 13:20 #952827

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6428
Laten we niet beginnen met aan de bemanning van racejachten te vragen kilo's en onhandig grote alarmgevers mee te nemen, maar een deugdelijk alarmsysteem zo aan boord bevestigen dat het bijna alle gevallen geactiveerd kan worden.
Zoiets als een EPIRB bedoel je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ongeval Capella 18 juni 2018 14:59 #952872

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7806
rooiedirk schreef :
Laten we niet beginnen met aan de bemanning van racejachten te vragen kilo's en onhandig grote alarmgevers mee te nemen, maar een deugdelijk alarmsysteem zo aan boord bevestigen dat het bijna alle gevallen geactiveerd kan worden.
Zoiets als een EPIRB bedoel je?

Precies dat.

Een 406 MHz PLB. Bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.284 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl