Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Olielamp voor in de kajuit, maar welke?

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 28 sept 2017 08:08 #877115

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
lodewijk stegman schreef :
Fortura schreef :
Welke lamp heb je zelf of zou je willen en waar moet rekening mee gehouden worden bij de keuze?

Als je serieus licht wilt en geen stank dan moet je een vergassende petroleumlamp kopen. Tilley en Coleman zijn twee merken die me te binnen schieten. Het aansteken is wat ingewikkelder dan bij een gewone olielamp en ze 'ruisen' een beetje, maar prima regelbaar licht.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Goed idee, Tilley is echt klassiek, romantiek van bygone days. Op Ebay UK vind je ze nog bij bosjes, ook reserveonderdelen. Vorig jaar kocht ik er een als kadootje voor mijn zoon in Londen, ter restauratie. Leuk projektje als je van zo iets houdt. Coleman werkt met speciale brandstof of wasbenzine. Te gevaarlijk in de kajuit, alleen voor buiten.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 28 sept 2017 08:31 #877123

Ga voor olielampen naar...... www.olielamp.nl
Ook voor reparaties en onderdelen.
Was vroeger de winkel van Nico van der List in Schiedam, maar is na zijn overlijden overgenomen door Auke Rauwerda in Leeuwarden (en dat is een topwinkel voor alle oneetbare spullen waarvan je dacht dat die al heeeeel lang niet leverbaar zouden zijn).

(Ik heb geen aandelen, noch een zakelijke band)

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 28 sept 2017 08:34 #877124

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
Houdt er rekening mee dat de lucht uit zo'n olielamp bloed heet is! Ik gebruik een oude Hollandse olielamp met een rond lont als soldeerbrander voor grotere werkstukken!

Als brandstof GEEN lampolie uit de supermarkt gebruiken. Vloeibare paraffine is een suspensie. Als t vloeibare deel uitdampt, raakt t lont verstopt, en doettie t niet meer. Bovendien stinkt t als t oordeel.

Ik gebruik gezuiverde petroleum van olielampen.nl zij leveren overigens ook lampen en glazen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 28 sept 2017 09:27 #877142

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2043
Ik ben aan boord van de huidige boot begonnen met twee kaarsen. Later olielampen, dan elektrisch licht, fluorescentie, en nu warm wit led licht.

De olielampen heb ik nog steeds, ze hangen nog gewoon op hun plaats. Heb met petroleum verlichting gewerkt tot er de Led verlichting was, voor de sfeer en stroombesparing.

Ik heb zelfs petroleum navigatieverlichting. Gebruik ik nog steeds want op onze klassieker heb ik geen vaste elektrische navigatie verlichting uitgezonderd een driekleuren Led toplicht.

Heb alle olielampen leeggemaakt, de stank van het spul dat hier in de Med verkocht word als petroleum irriteert me. Vroeger gebruikte ik de Wallas petroleum. Die is extra gezuiverd, ruik je niet als je weet hoe je een olielamp moet gebruiken.

Tijdens onze stranding ( zie zeilersforum.nl/index.php/arti...menu-84/249-gestrand ) en op de vaart na het loskomen kwam de petroleum verlichting goed van pas.
De boot lag zo schuin dat het zuur uit de accu´s liep, bovendien wilde ik stroom sparen tijdens die 12 uur droogliggen om de motor nog één keer te starten.

De meeste van mijn lantaarns zijn van Den Haan Rotterdam.

Verleden week toch nog een klein ongevalletje met de kajuit tafellamp. Die hangt reeds 30+ jaar boven de kajuittafel aan een koperen haak. Met een koperen ketting om de lamp bij gebruik lager te brengen. Verleden week is tijdens een zeer schommelige trip die haak afgebroken. Messing word bros door inwerking van UV licht, die haak heeft veel licht gezien, brak. De lamp viel boven op mijn laptop die ik als plotter gebruik (Open CPN ) Gelukkig geen schade, nog aan de laptop, nog aan de lamp.
Mijn vorige laptop is gesneuveld nadat er een notenkraker op viel. Die notenkraker is letterlijk diagonaal door de kajuit gelanceerd tijdens een zeer stormachtige invaart van Argos haven. Was gelijk een harde schijf kraker.

Die petroleum navigatielampen haak je over een bevestigingshaak die aan de doghouse opbouw geschroefd is.
Tijdens een nachtvaartje over een mooi kanaalpand had ik bekenden aan boord. Lampen aan en een sprookjesachtige tocht over een deel van het Canal du Midi. Wij hebben geen zeereling wat tot gevolg heeft dat iedereen altijd heel erg voorzichtig over het gangboord loopt.
Wolfgang had een filmcamera, was amateurfilmer en was naar voor gelopen om beter zicht te hebben. Komt hij terug en we passeren net een heel pittoresk bruggetje. Wolfgang leunt met zijn achterste tegen het doghouse om te filmen met twee handen. Ik hoor een hoge gil, dan een plons.
Die ligt in de plomp. Ik schroef uitgezet en wolfgang uit het water gevist. Camera weg.
Wolfgang had zich tegen een der ontzettend hete olielampen geleund. Voelde plots de hitte door z´n kleding komen en spatte als het ware overboord.
Ook ik heb door schade geleerd dat je het deurtje van de lamp met een vod moet openmaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 28 sept 2017 09:37 #877144

Ook een goed adres voor klassiek ogend spul:
www.toplicht.de/de/shop/lampe-leuchte-und-laterne
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 28 sept 2017 09:52 #877153

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
37south schreef :
Coleman werkt met speciale brandstof of wasbenzine. Te gevaarlijk in de kajuit, alleen voor buiten.

Coleman heeft benzinelampen. Maar ik dacht dat ze ook petroleumlampen leveren (of leverden).

De benzinelampen hebben het voordeel dat je geen extra 'startbrandstof' nodig hebt. Petroleumvergassers moet je starten door het lampgaasje eerst op te warmen met wat alcohol o.i.d. Dan komt de vergassing van de petroleum op gang en brandt de lamp verder op petroleum.

Coleman wil graag dat je hun brandstof koopt, maar de benzinelampen doen het prima op wasbezine. Die benzinelampen geven overigens ook veel warmte af en zijn inderdaad vooral bedoeld voor buitengebruik..

Overigens zijn die lampgaasjes heel kwetsbaar. Als de lamp eenmaal heeft gebrand en je tikt er tegenaan, dan valt ie uit elkaar..

Naschrift: Coleman heeft inderdaad petroleumlampen. En ze zijn nog te koop: www.qvist.nl/lantaarn-cl-639.html

Filmpje over hoe je zo'n ding start:

Laatst bewerkt: 28 sept 2017 10:07 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 28 sept 2017 10:15 #877164

Cat-36 schreef :
Wij hebben er 2, een wat modernere uitvoering in RVS:

Erg mooi Cat!.
Zou Zibro paraffine olie hier voor geschikt zijn?.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 28 sept 2017 10:22 #877166

lodewijk stegman schreef :
37south schreef :
Coleman werkt met speciale brandstof of wasbenzine. Te gevaarlijk in de kajuit, alleen voor buiten.


De benzinelampen hebben het voordeel dat je geen extra 'startbrandstof' nodig hebt. Petroleumvergassers moet je starten door het lampgaasje eerst op te warmen met wat alcohol o.i.d. Dan komt de vergassing van de petroleum op gang en brandt de lamp verder op petroleum.

Ken je de beroemde Aladdin lampen nog?
Een petroleumlamp die je als een gewone pieterolielamp aansteekt, en er dan een gloeikousje overheen zet. Geeft een enorme bak wit licht, net zoals een vergasser, maar ruist niet, start gemakkelijk en hoeft niet opgepompt te worden.
Wordt wel heet: je kunt erboven koken.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 28 sept 2017 12:18 #877214

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
die oppomp lampen zijn voor een kajuit snel veel te fel of te heet. 500W is de kleine petromax en veel kleiner ken ik ze niet. Meer geschikt voor een tent en dan nog een grote.

Wij gebruiken farmlight lampolie en dat bevalt prima, kan de opmerkingen van Joop 66 hieronder echter niet staven, is mij nooit opgevallen. Lonten inkorten doe je eigenlijk nooit...
Ook van dichtlopen niets gemerkt. Er wordt wel gesproken van nog duurdere N paraffine, maar dat hebben wij nooit gebruikt.

Wel nog een dingetje:
Olielampen hebben de neiging te "zweten"
Ik denk door capillair werking komt er vaak iets olie op de buitenkant. NaAja, even wegvegen en het glimt meteen weer...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 28 sept 2017 13:06 #877227

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2043
Geen petroleum lamp, wel verwant. Een Hipolito petroleum brander.
Naast een houtkachel, een normaal gasstel, een draagbaar camping gas brandertje, een Refleks dieselkachel met kookplaat en een braai heb ik ook een Hipolito aan boord. Waaruit blijkt hoeveel waarde ik aan koken stel.

Ik heb een Bourgondische achtergrond, houd van lekker eten. Op de foto staat de Hipolito petroleum koker op de kanaaldijk, ik was friet aan het maken. Het regenscherm omdat een paar druppels regen vielen. Even naar Sjaakje op de hoek gaat sneller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 28 sept 2017 14:37 #877263

Ik heb deze. Gelukkig gebruik ik hem al 30 jaar niet meer. Hogedruk kerosine met een kousje als van een gaslamp. Wat een narigheid. Je verbrandt er ook je fikken aan. Als ik de geur van petroleum aan boord wil ruiken leg ik wel even een lapje met diesel ergens neer.
Die verbrande peut is een heleboel fijnstof, ook nog.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 14:38 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 28 sept 2017 19:53 #877375

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 554
Mooi om te lezen dat er zoveel verschillende lampen nog worden gebruikt met even zoveel verschillende inzichten. Voor wat ik heb begrepen is stank dus te reduceren of ligt aan de brandstof, maar hoe zit het met fijnstoflobby en bijvoorbeeld neerslag?

Ik heb een tijd in Haarlem gewoond vlakbij een start & landingsbaan. Na een paar weken lag er echt een zwarte laag stof op m’n vensterbank. Zwarte zwemen hoef ik dan weer niet in m’n bootje.
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 29 sept 2017 18:49 #877768

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Ik wordt wel heel verdrietig dat Nico van der List is overleden. Ik heb dat helemaal gemist. De winkel in Schiedam was echt fijn als je weinig te doen had. Je kon daar uren bezig zijn met Nico die je de gehele historie van de olielamp kon vertellen. Daarbij kwam je altijd met iets thuis dat je niet direct nodig had.

Ik heb nog een negentiende eeuwse olielamp en Nico wist wie hem gemaakt had en dat hij op een woensdag gemaakt was omdat er een deukje links achter te vinden was en dat was het handelsmerk van medewerker Krelis die alleen op woensdag werkte. Ja zo kwam je de zaterdagmiddag wel door.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 30 sept 2017 15:20 #877952

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141








Farmlight olie vanuit de supermarkt werkt prima en nagenoeg geurloos. 1,65 bij de Dirk.

In het voor en na seizoen geeft deze lamp ook een puist warmte en licht, voldoende om de boot condens vrij te houden. Wel heb je voldoende ruimte erboven nodig vanwege de hitte. Verbruik ongeveer een 0,7 L per 8 uur. Lont kost 15€ en een kousje ook zoiets.

Vroegere lampen, in mijn bezit, met deze extra vergasser hebben mij meerdere keren een kajuit vol roet deeltjes opgeleverd. Deze vertrouw ik dus voor geen meter meer.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 30 sept 2017 19:42 #878038

In het vooronder van de jol hangt een olielamp van "De Haan".



De grote rvs Stelton olielamp voor in de kajuit gebruiken wij niet zoveel meer.
Deze staat thuis op de kast.



Led (warme versie) verlichting is makkelijker. :whistle:
Laatst bewerkt: 30 sept 2017 20:02 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 30 sept 2017 21:41 #878065

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
EdSea schreef :
...In het voor en na seizoen geeft deze lamp ook een puist warmte en licht, voldoende om de boot condens vrij te houden...

Nou wil ik een hoop van je aannemen, maar dit toch niet. Bij verbranding van een koolwaterstof, wat lampolie ook is, ontstaat als één van de verbrandingsproducten water, in dampvorm. En dat zal bij een voldoende hoge concentratie neerslaan als condens op het koudste punt in de ruimte waar de verbranding plaats vindt. Da's pure natuur-(of schei-)kunde.

Als je kajuit warmer wordt dan zal de condensatie wellicht later optreden, maar je kunt je boot niet condensvrij houden door meer koolwaterstoffen te verbranden...
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 01 okt 2017 14:30 #878216

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
plusfast schreef :
EdSea schreef :
...In het voor en na seizoen geeft deze lamp ook een puist warmte en licht, voldoende om de boot condens vrij te houden...

Nou wil ik een hoop van je aannemen, maar dit toch niet. Bij verbranding van een koolwaterstof, wat lampolie ook is, ontstaat als één van de verbrandingsproducten water, in dampvorm. En dat zal bij een voldoende hoge concentratie neerslaan als condens op het koudste punt in de ruimte waar de verbranding plaats vindt. Da's pure natuur-(of schei-)kunde.

Als je kajuit warmer wordt dan zal de condensatie wellicht later optreden, maar je kunt je boot niet condensvrij houden door meer koolwaterstoffen te verbranden...


Wij ademen ook water, in dampvorm uit. Tel dat op bij wat er vrij komt bij verbranding van de lampolie. Vervolgens verwarm je de ruimte en de lucht kan meer vocht kan opnemen. I.c.m. goede ventilatie is de ruimte iig droog. In mijn optiek is geen condens op de ramen, condens vrij....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 01 okt 2017 20:58 #878315

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Dat laatste klopt. Ventilatie zorgt voor vermindering van condens. Veel ventilatie zorgt zelfs voor het verdwijnen van condens. Maar ook voor het verdwijnen van je warmte. Daardoor ventileren veel mensen niet of nauwelijks meer, het "tocht" dan meteen. En dat is vaak het gevolg van te weinig verschillende mogelijkheden voor ventilatie. Als je maar één of twee ventilatie-openingen hebt dan gaat daartussen een luchtstroom lopen, en dat voelt dan koud aan. Als je veel openingen hebt dan speelt dat minder. Een slecht afgedichte ruimte ventileert dus vanzelf, kijk maar eens naar huizen die nog oude houten kozijnen hebben, die kieren overal, en daar is dan vaak ook geen vochtprobleem

Maar zeker in de meestal beperkte ruimte van een kajuit op een boot is alles waterdicht, en daarmee ook luchtdicht. En als er dan geen of onvoldoende ventilatie is dan zal er ergens condens optreden. Als je dat op je ramen ziet dan weet je waar het zit, als je ramen condensvrij zijn dan kan het ergens anders zitten, waar je het niet ziet. Kijk maar eens of er ergens een aluminium of stalen aansluiting zit die van buiten tot in je kajuit doorloopt. Die is vrijwel altijd kouder dan het glas van je raam, en zal dan ook als eerste vochtig worden. En daarvandaan zal het druppelen op wat er maar onder staat.

Ik heb dat een keer gehad boven een matras, en ik zag dat te laat, en toen ik het wel zag was het te laat, zat er schimmel in het matras, en kon ik een nieuwe gaan aanschaffen... De oorzaak was daar een messing bout met vleugelmoer die een patrijspoort dicht hield. En ja, die had open moeten staan voor de ventilatie, maar dan regende het in, je snapt het wel, die zat dus potdicht.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 02 okt 2017 00:49 #878336

Wij doen het al dertig jaar met de zelfde Feuerhand.
Wil je wat meer licht of wat luxer kijk dan eens bij den Haan Die mooie koperen lampen zijn ook nog eens goedgekeurd als navigatieverlichting. Altijd handig in noodgevallen.
Laatst bewerkt: 02 okt 2017 00:54 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 02 okt 2017 06:22 #878346

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
EdSea schreef :

Farmlight olie vanuit de supermarkt werkt prima en nagenoeg geurloos. 1,65 bij de Dirk.

Als de lonten nieuw zijn, is dit geen probleem. Als je de lamp een tijdje niet gebruikt, droogt dit uit, en raken de lonten verstopt.

De petroleum van olielamp.nl is net zo duur, of gooedkoop. En dat blijft wel werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 02 okt 2017 06:32 #878347

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7833
plusfast schreef :
EdSea schreef :
...In het voor en na seizoen geeft deze lamp ook een puist warmte en licht, voldoende om de boot condens vrij te houden...

Nou wil ik een hoop van je aannemen, maar dit toch niet. Bij verbranding van een koolwaterstof, wat lampolie ook is, ontstaat als één van de verbrandingsproducten water, in dampvorm. En dat zal bij een voldoende hoge concentratie neerslaan als condens op het koudste punt in de ruimte waar de verbranding plaats vindt. Da's pure natuur-(of schei-)kunde.

Als je kajuit warmer wordt dan zal de condensatie wellicht later optreden, maar je kunt je boot niet condensvrij houden door meer koolwaterstoffen te verbranden...

Tenzij de afvoer naar buiten is.

Dus bijvoorbeeld met een houtkacheltje, of een hetelucht kachel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 02 okt 2017 08:34 #878383

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
okee, de meeste olielampen die ik ken hebben geen afvoer dus voegen zeker vocht toe aan het interieur.

Daarnaast zal de lont -neem ik aan- niet echt uitdrogen zolang deze de vloeistof in de tank raakt, in ieder geval bij ons nooit iets van gemerkt de afgelopen pak m beet 20 jaar.
Nog steeds de originele lonten en ooit eens een keertje afgeknipt zonder dat t achteraf bezien nodig was.
Leermomentje.

Wat wél nog een punt is:
Als je een ideaalbrander hebt (met zo een champignon boven de lont) dan produceert deze veel warmte.
Als de lonthouder die in de tank zit op de bijna hoogste stand terecht komt dan wordt deze sterk verwarmd en niet gekoeld door de vloeistof.
Dat heeft tot gevolg dat de lamp kan gaan flakkeren omdat er vroegtijdig gas wordt gevormd.

Wat ook belangrijk is is dat een lamp geen valse lucht kan aanzuigen, dus brander en tank goed aangesloten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 03 okt 2017 13:15 #878866

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 554
Is er eigenlijk ook nog een verschil in lont?
Dan bedoel ik dat je bijvoorbeeld een lamp kunt upgraden met een andere/betere lont of dat sommige lampen standaard een meer hoogwaardige lont hebben (die van De Haan bijvoorbeeld)?

Waar ik tegenaan loop is dat die echte klassieke hangende lampen zo ontzetten groot zijn dat je ze niet kan stouwen. Je moet ze dan wel laten hangen en vastbinden om de tafel of mast. Misschien is zo'n kleinere Feuerhand dan wel de uitkomst.
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 03 okt 2017 13:57 #878885

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
standaard zijn de lonten volgens mij van katoen.
Of er modernere vezels worden gebruikt of andere kwaliteiten zijn betwijfel ik een beetje.
Zou je misschien kunnen informeren bij een fabrikant of andere specialist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olielamp voor in de kajuit, maar welke? 03 okt 2017 15:42 #878921

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
ik heb feuerhands.
Een 176 en een 276. Ze doen het prima, zien er schattig uit en stinken alletwee. Voor een paar euris op MP te vinden.

Helaas is het glaasje van mijn 176 gesneuveld en ik vind geen nieuwe dus als iemand nog wat weet...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl