Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zeilende tankers?!

Zeilende tankers?! 12 mrt 2018 09:54 #925184

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Was Jaques Cousteau hier 40 jaar geleden al niet mee bezig?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 12 mrt 2018 10:41 #925199

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Was Flettner daar al niet mee bezig in 1922?
nl.wikipedia.org/wiki/Flettnerschip

Was Magnus daar al niet mee bezig in 1852?
nl.wikipedia.org/wiki/Magnuseffect
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 12 mrt 2018 10:46 #925204

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Goed opgezocht Jugo :laugh:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 12 mrt 2018 11:18 #925212

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
dacht even aan tankende zeilers maar dat al jaren een normaal verschijnsel... :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 12 mrt 2018 13:40 #925249

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12591
HPV schreef :
dacht even aan tankende zeilers maar dat al jaren een normaal verschijnsel... :woohoo:
Vooral na de wedstrijd. :woohoo:
Laatst bewerkt: 12 mrt 2018 13:41 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 12 mrt 2018 13:50 #925252

Dat zijn natuurlijk beslist geen "zeilende tankers" maar hooguit "zeil ondersteunde tankers".
Niet voor niets is de Engelse benaming "sail assisted" .
Maar al een paar % minder brandstofverbruik ( zo'n 40-50 ton per dag ) tikt er bij die schepen aardig aan.

Als echte volledige zeilaandrijving denk ik niet dat dat ooit zal gebeuren. Simpelwag omdat ze dan te langzaam gaan wat nog meer geld kost. Bij containerschepen geldt dat natuurlijk nog veel sterker .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 12 mrt 2018 14:25 #925258

"Zeilende tankers" Het zal wel... en dat allemaal om onze planeet te ontlasten.

We blijven met elkaar maar de morele plicht tot vermindering van milieubelastende gassen bij anderen (in dit geval de vervoerders van onze spulletjes) in de schoenen schuiven. Maar de snelste en beste manier om dat te bewerkstelligen is mijns inziens bij mijzelf door te 'consuminderen'.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2018 18:08 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 12 mrt 2018 14:41 #925266

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Sloe Gin schreef :
Goed opgezocht Jugo :laugh:

beroeps deformatie van een oud charterschipper: wind....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 12 mrt 2018 17:33 #925324

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Noorderzon schreef :
"Zeilende tankers" Het zal wel... en dat allemaal om onze planeet te ontlasten.

We blijven met elkaar maar de morele plicht tot vermindering van milieubelastende gassen bij anderen (in dit geval de vervoerders van onze spulletjes) in de schoenen te schuiven. Maar de snelste en beste manier om dat te bewerkstelligen is mijns inziens bij mijzelf door te 'consuminderen'.

Heel erg waar. Maar niet zo makkelijk. Ik heb ook een auto. Een erg milieuvriendelijke, maar wel in Japan gemaakt en met een schip naar België gebracht. Met materialen uit de hele wereld, ook per schip vervoerd.

Toch leuk dat er wat beweegt. Ieder procentje is meegenomen. Ik dacht dat Fairtransport (Tres Hombres en nog een ander schip) in onze contreien de enige was die echt windkracht gebruikt. Zo mooi, maar zo'n verouderde, negentiende-eeuwse techniek. Maar zonder echt overheidsbeleid blijft het rommelen in de marge: milieuvriendelijke technieken niet gebruiken duurder maken (belastingen) en wel gebruiken/ontwikkelen goedkoper (subsidies).

Deze techniek is ook wel mooi: http://www.skysails.info/. Nog nooit in het echt zien varen, maar ze bestaan nog steeds, dus zullen ze ook wel eens wat verkopen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 12 mrt 2018 18:57 #925348

Erz ijn al heel wat kleine zeilende vrachscheepjes in onder andere Frans Polynesie, ook tankers. maar wel op kleine schaal. Ooit eens een scheepje die kant op zien gaan vanuit Seattle, geladen met maar liefst één twintig voets container.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 12 mrt 2018 19:13 #925353

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
Sloe Gin schreef :
Was Jaques Cousteau hier 40 jaar geleden al niet mee bezig?


l'alcyone
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 12 mrt 2018 19:14 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 12 mrt 2018 21:41 #925404

Zou dit bedacht zijn door mensen met vooruitziende blik voor ´t geval de olie op begint te raken?

Er moet dan wel ´t één en ànder klaar zijn ter vervanging.
Het benodigde graan voor ons brood bij voorbeeld komt nu al voor een groot deel uit Canada.

Hoe vervoeren we dat als de olie op is en er nog geen zeilende schepen genoeg zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 12 mrt 2018 22:08 #925410

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Mi Dushi schreef :
Noorderzon schreef :
"
Deze techniek is ook wel mooi: http://www.skysails.info/. Nog nooit in het echt zien varen, maar ze bestaan nog steeds, dus zullen ze ook wel eens wat verkopen.
Beluga heeft een schip met zo'n skysail.
Subsidie in de Russische/Duitse pocket, zeil is altijd in de zak gebleven
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 13 mrt 2018 00:31 #925441

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Tony2920 schreef :
Sloe Gin schreef :
Was Jaques Cousteau hier 40 jaar geleden al niet mee bezig?


l'alcyone

Precies, die Ja!
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 13 mrt 2018 08:46 #925482

Tony2920 schreef :
Sloe Gin schreef :
Was Jaques Cousteau hier 40 jaar geleden al niet mee bezig?


l'alcyone

Alleen was dat nog steeds een dieselaangedreven schip met zeilondersteuning.nl.wikipedia.org/wiki/Alcyone_(schip,_1985)
Volledig zal m.i. alleen functioneren bij kleine schepen, niet bij supertankers of containerschepen.

Was trouwens maar 33 jaar geleden :whistle:
Ad
Laatst bewerkt: 13 mrt 2018 08:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 13 mrt 2018 16:56 #925629

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Sloe Gin schreef :
Goed opgezocht Jugo :laugh:

Opzoeken? Staat in zin 2 van de openingspost. :-/

Maareh, over vroeger..de eerste autos waren electrisch , pas later op peut.
Oude koeien zijn soms de moeite waard.
Laatst bewerkt: 13 mrt 2018 16:56 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 13 mrt 2018 21:37 #925710

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
nardus schreef :
...Maareh, over vroeger..de eerste autos waren electrisch , pas later op peut...

Nee, dat klopt niet helemaal. De eerste auto (nog op drie wielen) was een Benz (zonder Mercedes) en die liep op een soort van benzine. Kort daarna kwamen er veel andere merken bij, en een deel daarvan liep ook op benzine, maar ook een deel op stoom, of inderdaad ook elektrisch. De eerste auto die 100 kilometer per uur haalde was een elektrische auto, gebouwd door Camille Jenatzy uit België, en die noemde hij "Jamais Contente", wat zoveel betekent als "nooit tevreden". Maar ook toen al was het herladen van de accu het grote probleem. En daarom verdwenen de elektrische auto's, net als die op stoom, nog voordat de eerste diesels verschenen.

Het verschil tussen elektrische aandrijving en vloeibare brandstof is dat die laatste in een lichte tank kan worden meegenomen en alleen een eigen gewicht heeft dat minder wordt naarmate er meer verbruikt wordt. Elektriciteit heeft geen eigen gewicht maar het opslagmedium is te zwaar en dat moet met optrekken en afremmen steeds worden meegenomen. Bij een boot speelt dat uiteraard minder mee.

Als hier de zeilende tankers worden genoemd moet je ook eens kijken naar de cruise-schepen met (hulp)wind-aandrijving. Wind-Star Cruises heeft er meerdere in de vaart. Hun vlaggeschip heet "WindSurf".

Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 22 mrt 2018 00:01 #928460

Dit brengt mij op een leuk gedachten experiment: stel de olie raakt sneller op dan we dachten, en er zijn geen fossiele alternatieven voor handen (voor het gemak vergeten we kernenergie even), terwijl batterijen en waterstof nog niet uit-ontwikkeld zijn voor de scheepvaart. Kortom: er moet weer gezeild worden. Hoe zou een modern zeegaand zeilvrachtschip eruit zien, anno 2020? Natuurlijk kun je nog onderscheid maken naar containerschepen, bulk, etc. (olietankers hoeven niet meer!) Zou het te doen zijn om met moderne technieken een goed zeilend vrachtschip te maken? Wat zijn de gebruikte technologieën?

-rompvorm: multi of monohull?
-traditionele zeilen, vleugels, rotor of parachute? combinatie?
-wanneer het schip leeg is: hoe krijgt het toch stabiliteit?
-materiaal (carbon, polyester, staal, alu, etc.)
-bouw je op snelheid? of moet je ook rekening houden met aandewindse prestaties?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 22 mrt 2018 03:45 #928467

Welliswaar is dit een 'sail assist', maar iets waar op dit moemnt aangewerkt word door een groepje mede studenten waarmee ik de HTS heb doorlopen en welke nu een van de meest succesvolle ontwerpbureaus van Europa runnen.



meer over de boot:
c-job.com/wind-assisted-design-sustainable-shipping/
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 mrt 2018 03:46 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 22 mrt 2018 06:58 #928479

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Andreaquila schreef :
Dit brengt mij op een leuk gedachten experiment: stel de olie raakt sneller op dan we dachten, en er zijn geen fossiele alternatieven voor handen (voor het gemak vergeten we kernenergie even), terwijl batterijen en waterstof nog niet uit-ontwikkeld zijn voor de scheepvaart. Kortom: er moet weer gezeild worden. Hoe zou een modern zeegaand zeilvrachtschip eruit zien, anno 2020? Natuurlijk kun je nog onderscheid maken naar containerschepen, bulk, etc. (olietankers hoeven niet meer!) Zou het te doen zijn om met moderne technieken een goed zeilend vrachtschip te maken? Wat zijn de gebruikte technologieën?

-rompvorm: multi of monohull?
-traditionele zeilen, vleugels, rotor of parachute? combinatie?
-wanneer het schip leeg is: hoe krijgt het toch stabiliteit?
-materiaal (carbon, polyester, staal, alu, etc.)
-bouw je op snelheid? of moet je ook rekening houden met aandewindse prestaties?

Ik denk dat het model "badeend" het meest succesvolle model is gebleken: ;)
www.geobronnen.com/badeendjes-maken-wereldreis.html

Die hebben hun CO2 footprint wel gediend.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 mrt 2018 07:01 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 23 apr 2018 18:16 #937587

  • jubus
  • jubus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Kunnen dit soort 'windmolens' die lelijke met zenuw-wieken misschien vervangen? Hoeveel herrie maakt zo'n mast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 24 apr 2018 07:18 #937733

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Andreaquila schreef :
Dit brengt mij op een leuk gedachten experiment: stel de olie raakt sneller op dan we dachten, en er zijn geen fossiele alternatieven voor handen (voor het gemak vergeten we kernenergie even), terwijl batterijen en waterstof nog niet uit-ontwikkeld zijn voor de scheepvaart. Kortom: er moet weer gezeild worden. Hoe zou een modern zeegaand zeilvrachtschip eruit zien, anno 2020? Natuurlijk kun je nog onderscheid maken naar containerschepen, bulk, etc. (olietankers hoeven niet meer!) Zou het te doen zijn om met moderne technieken een goed zeilend vrachtschip te maken? Wat zijn de gebruikte technologieën?

-rompvorm: multi of monohull?
-traditionele zeilen, vleugels, rotor of parachute? combinatie?
-wanneer het schip leeg is: hoe krijgt het toch stabiliteit?
-materiaal (carbon, polyester, staal, alu, etc.)
-bouw je op snelheid? of moet je ook rekening houden met aandewindse prestaties?

Er wordt al decennia lang over nagedacht. Maar de oplossing van het zeilende vrachtschip is nog ver af.
De Clippers van de vorige eeuw was nog het beste tot nu toe. 4000 ton laadvermogen. Gemiddeld 80 dagen onderweg van Australie naar Europa. Het zou druk worden op de oceanen om de huidige goederenstromen te vervoeren. Bemanningen hier op het ZF zoeken. ;)
En stabiliteit met een leeg schip? Ballastwater dat er m.b.v.een windmolen in en en uitgepompt kan worden. Net zo als bij een mechanisch voortbewogen schip, maar daar gebruikt men electrisch aangedreven pompen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 24 apr 2018 07:27 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 24 apr 2018 11:43 #937844

Hoe ga je die dingen allemaal bouwen zonder olie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 24 apr 2018 17:54 #937949

Als je zo gaat beginnen kun je ook stellen dat je geen tanker meer nodig hebt zonder olie :woohoo:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeilende tankers?! 25 apr 2018 08:19 #938078

jubus schreef :
Kunnen dit soort 'windmolens' die lelijke met zenuw-wieken misschien vervangen? Hoeveel herrie maakt zo'n mast?

Je bedoelt die draaiende cylinders?
Nee , denk van niet.
Ten eerste leveren die alleen voortstuwing als ze aan het draaien worden gebracht en gehouden ( bijv. door een (E)motor ) en bovendien leveren ze daardoor voortstuwing aan het schip waarop ze staan en wekken niet zelf energie op.Voordeel t.o.v. zeilen is dat ze onafhankelijk zijn van de windrichting . Werken zelfs ( in beduidend mindere mate , dat wel) ook tegen de wind in.
Om energie op te wekken zou je ze al op rails moeten laten rondrijden of zo :huh:

Lees dit ook nog maar eens door over de uitvinder van die dingen:
en.wikipedia.org/wiki/Flettner_rotor
Niks nieuws eigenlijk dus , effect was al meer dan 150 jaar geleden door Magnus beschreven.

Is trouwens hetzelfde principe waarmee aan een bal ( voetbal , volleybal , biljarten , honkbal enz.enz.) een effect kan worden gegeven .

Overigens bestaan er al diverse soorten windturbines zonder die lange uitstekende en zwiepende wieken maar (nog?) alleen in kleinere formaten en (nog?) met minder efficientie.Bijvoorbeeld dit type: www.google.nl/search?biw=1280&...0i24k1.0.Tsqc93G6dyE
En waarschijnlijk wel een van de oudste vormen is die hier beneden.
Ad
Laatst bewerkt: 25 apr 2018 08:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl