Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Frisse zeelucht?

Frisse zeelucht? 07 juli 2018 22:12 #958241

douwe schreef :
Als wij al die rotzooi uit o.a. China niet zouden kopen, zou het al een stuk beter worden.

Juist, en zo kunnen we de vliegtuig industrie er ook bij betrekken, zouden we wat minder vliegen hoeft Schiphol of Lelystad ook niet uit te bereiden.
We doen het in principe allemaal zelf.
Het zou goed zijn als de consument wat meer zou stemmen met de voeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 07 juli 2018 22:33 #958244

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Kwam dit tegen:
"Uit een studie van het wetenschapsblad 'Journal of the American Chemical Society' blijkt dat de internationale zeescheepvaart dodelijk is voor zowel milieu als mens. Volgens de studie sterven jaarlijks 60.000 mensen langs drukke vaarroutes. De oorzaak is het inademen van giftige stoffen zoals fijn stof, zwavel- en stikstofoxide die vrijkomen bij verbranding van stookolie, het soort brandstof dat de zeeschepen verbruiken. Deze giftige gassen worden mede verantwoordelijk gehouden voor longkanker, astma en voortijdige sterfte.
De uitstoot van schadelijke stoffen neemt in groot tempo toe als gevolg van het groeiende aantal schepen. De International Maritime Organization (IMO) verwacht voor alle stoffen een stijging van minstens 30 procent in 2020"

Langs drukke vaarroutes..zucht.

En dan lees je nog de berichten dat ze benzeen en arseen (!)aantreffen in de stookolie. Dat hoort daar helemaal niet thuis en blijkbaar heeft de industrie een niewe manier van giflozen ontdekt.
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 22:37 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 07 juli 2018 23:25 #958245

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
En als ik dan zie hoe er in de Botlek etcetera gewoon LPG afgefakkeld wordt, terwijl we daar massaal ons benzineautotje op kunnen laten rijden, veel schoner dan die vieze benzine. Maar dat wordt afgestraft met een fors hoger m.r.belastingtarief...
Tja, hoe moet het dan he....
Het gaat alleen maar om geld lijkt het, de rest interesseert de grote jongens niet zo heel veel..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 23:27 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 08 juli 2018 06:12 #958250

Fly-Tour schreef :
Het gaat alleen maar om geld lijkt het,
Klopt, oplossing is om de brandstof een stuk duurder te maken d.m.v. accijns/belasting, ook internationaal.
Nu moet een walstroom aansluiting nog concureren tegen de goedkope diesel aan boord.
Als we b.v. het dubbele moeten betalen voor brandstof, hoeven we het wegennet niet meer uit te bereiden Schiphol kan zelfs kleiner worden we kopen minder onzin uit China.
Kunnen we met z'n alle wat meer gaan zeilen.
Wordt het waarschijnlijk wel drukker op het water, ieder voordeel heb zijn nadeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 08 juli 2018 06:23 #958251

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
douwe schreef :
6 containerschepen is 6x 100.000 pk=600.000pk. Hoeveel auto's met 100pk zijn er op de wereld? Toch wel meer dan 6000. Nonsens verhaal dus. Laten we elkaar meer concentreren op meer frisse lucht aan land.

je moet niet adhv pk rekenen maar adhv verbruik per kubieke cm per afgelegde km
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 08 juli 2018 06:26 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 08 juli 2018 07:53 #958265

DavidS schreef :
je moet niet adhv pk rekenen maar adhv verbruik per kubieke cm per afgelegde km

m2/kg dus eigenlijk.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 08 juli 2018 09:09 #958285

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Baasklusje schreef :
DavidS schreef :
je moet niet adhv pk rekenen maar adhv verbruik per kubieke cm per afgelegde km

m2/kg dus eigenlijk.

zoals ik een paar posts terug dus voorgerekend heb :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 08 juli 2018 09:52 #958292

Baasklusje schreef :
DavidS schreef :
je moet niet adhv pk rekenen maar adhv verbruik per kubieke cm per afgelegde km

m2/kg dus eigenlijk.

Meestal PPB ( parts pro billion) i.p.v.PPM ( parts pro million) genoemd :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 09 juli 2018 21:26 #958794

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Baasklusje schreef :
DavidS schreef :
je moet niet adhv pk rekenen maar adhv verbruik per kubieke cm per afgelegde km

m2/kg dus eigenlijk.

Meestal PPB ( parts pro billion) i.p.v.PPM ( parts pro million) genoemd :whistle:
Ad

ppm staat voor "parts per million"
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 10 juli 2018 11:54 #958920

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Ik heb zo,n 40 jaar over de drukke vaarroutes over zeeen en oceanen gevaren.
Ben er van overtuigd dat ik daar veel meer frisse lucht inademde dan tijdens het verblijf aan de wal. Gelukkig is het de laatste decennia aan de wal beter geworden door o.a. het gebruik van roetfilters en catalysators op auto's.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 juli 2018 12:00 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 10 juli 2018 15:28 #958970

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Fly-Tour schreef :
En als ik dan zie hoe er in de Botlek etcetera gewoon LPG afgefakkeld wordt, terwijl we daar massaal ons benzineautotje op kunnen laten rijden, veel schoner dan die vieze benzine. Maar dat wordt afgestraft met een fors hoger m.r.belastingtarief...
Tja, hoe moet het dan he....
Het gaat alleen maar om geld lijkt het, de rest interesseert de grote jongens niet zo heel veel..

Fakkelsystemen zijn veiligheidssytemen en is wel een beetje kort door de bocht om het zonde te vinden dat er gefakkeld wordt, ik vind het juist fijn dat dat gebeurd want anders gaat alle gas zo naar de vogeltjes en lijkt me niet echt een goed en vooral veilige oplossing. Tevens moet het fakkelen worden genoteerd en de DCMR kan het opvragen. B)
Straks ga je het nog zonde vinden dat LNG schepen op hun eigen lading varen en jij liever dat gas in je auto had gehad. :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 10 juli 2018 15:29 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 10 juli 2018 17:25 #958995

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik zeg niet dat wij het maar gratis moeten krijgen. De LPG die daar bij vrijkomt kan gewoon opgeslagen worden en verkocht worden. Maar dan wordt natuurlijk het aanbod te groot en dus de prijs te laag..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 juli 2018 17:28 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 10 juli 2018 18:12 #959011

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Fly-Tour schreef :
Ik zeg niet dat wij het maar gratis moeten krijgen. De LPG die daar bij vrijkomt kan gewoon opgeslagen worden en verkocht worden. Maar dan wordt natuurlijk het aanbod te groot en dus de prijs te laag..

Hoe krijg je het verzonnen :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 10 juli 2018 19:21 #959046

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Verzinnen??
Laat maar lekker, ik ga er verder niet op in, niet relevant verder..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 juli 2018 19:22 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 10 juli 2018 21:38 #959084

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7639
RoGre schreef :
Residuen zijn tegenwoordig behoorlijk waardevol

De tijd dat schepen op crude (ongerafineerde olie) liepen is al even voorbij.

Fuel oil simpel gesteld is residue aangelengd met gasolie = kostbaar. Residue ( bitumen) was vroeger erg goedkoop doordat veel raffinaderijen enorme bergen residuen produceerden ( negatieve marge) daarom werd er veel residue aangelengd .

Met de sluiting van een hoop inefficiënte raffinaderijen blijft er steeds minde heavy over (residue) waardoor de balans nu beter is voor een raffinaderij.

Een 0,5 procent zwavel mix is meer schone brandstof ten opzichte van de heavy residuen.

Zwavel heeft ook diverse alternatieve gebruiksdoeleinden bijvoorbeeld in kunstmest, dus daar is ook een bestemming voor.

Wat veel mensen niet weten is dat door dereductie van zwaveluitstoot de opbrengst per hectare grond sterk werd gereduceerd, daarom word er nu zwavel aan kunstmest toegevoegd..


Dus er zijn alternatieven maar dat zal een behoorlijke druk op de kosten van de scheepvaart zetten, daar. Brandstof een substantieel deel van de operatie kosten behelst..

En ja dat zullen jij een ik voelen in de portemonnee.

Ronald.

Hoog tijd om waar mogelijk gebruik te maken van de wind. Daar innoverende technologie voor bedenken en ontwikkelen. Is al gebeurd, maar eigenlijk nog veel te weinig.
Hoog tijd om daar een trapje hoger te gaan.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 11 juli 2018 04:53 #959094

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1416
svalk schreef :
Fly-Tour schreef :
Ik zeg niet dat wij het maar gratis moeten krijgen. De LPG die daar bij vrijkomt kan gewoon opgeslagen worden en verkocht worden. Maar dan wordt natuurlijk het aanbod te groot en dus de prijs te laag..

Hoe krijg je het verzonnen :laugh:

Dit kan toch gewoon in balonnen ;) hardstikke makkelijk. En die balonnen kun je dan weer verkopen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 11 juli 2018 07:09 #959111

kockie schreef :
svalk schreef :
Fly-Tour schreef :
Ik zeg niet dat wij het maar gratis moeten krijgen. De LPG die daar bij vrijkomt kan gewoon opgeslagen worden en verkocht worden. Maar dan wordt natuurlijk het aanbod te groot en dus de prijs te laag..

Hoe krijg je het verzonnen :laugh:

Dit kan toch gewoon in balonnen ;) hardstikke makkelijk. En die balonnen kun je dan weer verkopen.....

Als je maar weet dat die ballonnen dan als een "baksteen" naar beneden vallen.
LPG is hoofdzakelijk een mengsel van propaan en butaan en die zijn respectievelijk 1,5 en 2 keer zo zwaar als lucht en maar liefst 10-15 keer zo zwaar als helium waar ze ballonnnen meestal mee vullen.
Wel makkelijk natuurlijk om te bewaren, vliegen tenminste niet weg. :lol:
Misschien zijn de bekende gasflessen toch makkelijker.
Ad
Laatst bewerkt: 11 juli 2018 07:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 11 juli 2018 07:12 #959113

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
kockie schreef :
svalk schreef :
Fly-Tour schreef :
Ik zeg niet dat wij het maar gratis moeten krijgen. De LPG die daar bij vrijkomt kan gewoon opgeslagen worden en verkocht worden. Maar dan wordt natuurlijk het aanbod te groot en dus de prijs te laag..

Hoe krijg je het verzonnen :laugh:

Dit kan toch gewoon in balonnen ;) hardstikke makkelijk. En die balonnen kun je dan weer verkopen.....

Als je maar weet dat die ballonnen dan als een "baksteen" naar beneden vallen.
LPG is hoofdzakelijk een mengsel van propaan en butaan en die zijn respectievelijk 1,5 en 2 keer zo zwaar als lucht en maar liefst 10-15 keer zo zwaar als helium waar ze ballonnnen meestal mee vullen.
Wel makkelijk natuurlijk om te bewaren, vliegen tenminste niet weg. :lol:
Misschien zijn de bekende gasflessen toch makkelijker.
Ad

Er heeft toch niemand gezegd dat die ballonnen gaan stijgen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 11 juli 2018 07:36 #959118

  • PvdE
  • PvdE's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Evaluationcopy schreef :
Kleine nuancering:

www.nrc.nl/nieuws/2014/09/08/c...n-a-1417819-a1033607

Qua zwaveluitstoot heeft ZeeZin gelijk. Qua CO2 uitstoot niet, dan gaat het over 6500 grote containerschepen die je mag vergelijken met alle auto's. Doet allemaal niks af aan het feit dat de scheepvaart enorm vervuilend is, verbeteringen hierin mogen wel wat hoger op de agenda.

En consumenten kunnen wat mij betreft wat meer nadenken over hoeveel rotzooi aan spullen ze daadwerkelijk nodig hebben in hun leven. Ik koop zelf zoveel mogelijk tweedehands. (Dan ben je alsnog onderdeel van de keten, ik maak het iemand anders immers weer mogelijk om iets nieuws te kopen, maar soit)

En zie ook dit NRC Checkt artikel: www.nrc.nl/nieuws/2018/06/29/n...-alle-autos-a1608354 De conclusie daarvan luidt "De bewering dat zeeschepen voor evenveel uitstoot zorgen als alle auto’s bij elkaar klopt voor een deel. Als het om zwavel en stikstof gaat, is de vervuiling door schepen groter. Auto’s stoten echter weer twee- tot viermaal zoveel broeikasgas CO2 uit. We beoordelen de stelling dus als deels waar."

En in het eerste artikel staat nog dit: "Na 2020 moet het zwavelgehalte in scheepsbrandstof wereldwijd zakken naar maximaal 0,5 procent. Op de Noordzee mag er vanaf 2015 nog maar met 0,1 procent zwavel worden gevaren. Deze schonere brandstofsoorten zorgen er ook voor dat er minder fijnstof uit scheepsschoorstenen komt." Laten we hopen dat dat bijdraagt aan de verfrissing van de zeelucht...
Elisabeth - Kolibri 660 - Marina Numansdorp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 11 juli 2018 08:02 #959128

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Leuk, maar neem dan ook even alle autos mee die na de afschaffing van vervuilende schepen tussen china en hier gaan pendelen met al onze goederen. Dat lijken ze vaak te vergeten in de sommetjes. Uiteraard is het beter als er straks een keer op schone brandstof wordt gevaren, maar bij dit soort berichten weet ik nooit zo goed te reageren. Tuurlijk ik weet nu dat alle schepen meer uitstoot hebben dan de autos, maar wat heb ik concreet aan die informaite?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 14 juli 2018 04:58 #959834

Brandstof moet gewoon (ook internationaal) veel en veel duurder worden. Dan zal het vervoer vanzelf verminderen.
Hoeven we Schiphol niet meer uit te bereiden en krijgt Skysails misschien ook nog een kans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 14 juli 2018 06:41 #959840

CaptainRob schreef :
Brandstof moet gewoon (ook internationaal) veel en veel duurder worden. Dan zal het vervoer vanzelf verminderen.
Hoeven we Schiphol niet meer uit te bereiden en krijgt Skysails misschien ook nog een kans.

Klinkt leuk maar studies wijzen uit dat het weinig uithaalde , kostprijs van het product gaat omhoog

Mensen gaan bv minder dagje ik noem even wat naar het pretpark, tja krijg je dat weer , het economisch cultuurtje gaat afklaveren

Ten derde zijn eerst de mensen met de kleine beurs aan de beurt, kloof rijk arm met de bijbehorende mogelijkheden worden groter, ook niet wenselijk zou ik zeggen

Ik zie toch meer langetermijnvisie op duurzaam bewust wording en vrijwillig consuminderen

Dus niet voor de lol naar Milaan vliegen want ach het koste heen en weer maar €25,00

En dat je dat niet mag doen , leven moet ook beetje leuk zijn uiteraard :)

Het staat wel een beetje haaks op wat ik eerder zei met het voorbeeld van het pretpark, vraag is en dat antwoord weet ik zo niet de hele infra vliegveld er naar toe rijden en het vervoer in bv Milaan in tegenstelling is tot het dagje uit

Lastig allemaal
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 14 juli 2018 12:24 #959937

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Jeroen-pion schreef :
(...)

Dus niet voor de lol naar Milaan vliegen want ach het koste heen en weer maar €25,00

(...)

Maar wees nou eerlijk, het is toch van de zotte dat door het verschil in accijns en belasting de trein naar Schiphol duurder is dan vliegen naar de andere kant van Europa
Jeroen-pion schreef :
Lastig allemaal
Mee eens!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 14 juli 2018 12:58 #959941

BartWNL schreef :

Maar wees nou eerlijk, het is toch van de zotte dat door het verschil in accijns en belasting de trein naar Schiphol duurder is dan vliegen naar de andere kant van Europa

Mee eens!

Nee hoor , met een beetje googelen vind je bijv. op "spoordeelwinkel" of "spoordeelwinkel"vast wel een dagkaartje of dagretour naar elke gewenste plaats in Nederland voor vaak minder dan €20.
Af en toe bij Blokker , AH of Kruidvat zelfs voor €15.
Zo kun je van delfzijl naar Maastricht en terug voor €15-€20 .
Enige nadeel , niet in de spits vóór 9 uur en meestal ook tussen 16 en 18 (behalve dan in het weekend want dan is er geen spits) .
Reis al jaren niet duurder in Nederland met de trein en veel goedkoper dan vroeger met de auto .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frisse zeelucht? 14 juli 2018 13:07 #959943

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6996
En toch hebben ze bij de "tafels"van Ed Nijpels besloten de haven van Rotterdam en Schiphol buiten beschouwing te laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl