Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: New York Times over Marker Wadden: ‘Fake Islands’

New York Times over Marker Wadden: ‘Fake Islands’ 03 jan 2019 20:07 #1009721

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12594
keeszeiler schreef :
lodewijk stegman schreef :

...Knip...

Het lijkt er dus inderdaad sterk op dat de meerwaarde voor ons zeilers vrijwel nihil is.

...Knip...

Ik vraag mij af of zeilers hier sowieso belangstelling voor hebben. Op de Kreupel heb ik nog nooit met meer dat vier boten gelegen...
Valt wel mee, ik heb er in mijn uppie maar ook wel met zevenentwintig boten gelegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New York Times over Marker Wadden: ‘Fake Islands’ 03 jan 2019 21:22 #1009749

  • Jerogee
  • Jerogee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Hans V schreef :
Jerogee schreef :
Lijkt me duidelijk, Lodewijk: dat het laatste er nog niet over gezegd is. Iets wat evenmin past in het verkopen van de eilanden als ecologisch hoogstandje.

De pr-campagne rond de Marker Wadden is zeer professioneel. Timing van publicaties, evenementen en framing van het project zijn marketingtechnisch vrijwel perfect. Milieu en natuur(behoud) zijn inmiddels big business.
Precies, Hans. Die zijn namelijk big business geworden omdat er een enorm economisch belang achter zit. Vandaar ook de zware subsidies van de overheid.

En ja: de Marker Wadden zal en moet daarom een succes blijken, anders heeft het Rijk en de Provincie een groot probleem. Dat bleek onder andere uit de 1,5 miljoen euro die Schultz van Haegen, toenmalig Minister van Infrastructuur en Milieu, extra beschikbaar stelde voor wetenschappelijk onderzoek naar de Marker Wadden met als doel: het bouwen met slib en het verbeteren van de natuur- en waterkwaliteit van het Markermeer.

Dat het hele initiatief een economische grondslag heeft is in de laatste tiental jaren duidelijk gebleken. Toen werd besloten het Markermeer niet in te polderen tot de Markerwaard, en de Markermeer/IJmeer tot Natura 2000-gebieden werden aangewezen en Europese bescherming kregen, had het IJmeer al sinds 1994 bescherming van het Europese Birds Directive. De toenemende verstedelijking staat hier haaks op. Om een verdere stedelijke ontwikkeling van de as Schiphol-Amsterdam-Almere mogelijk te maken, was er investing nodig in "de groen-blauwe kwaliteit" om te kunnen blijven voldoen aan Europese regelgeving, zoals in de Toekomstvisie IJmeer van 2005 werd verwoord. Of zoals het Optimalisatierapport Werkmaatschappij Markermeer-IJmeer uit 2011 het beschrijft op pagina 15:

De provincies hebben de opdracht van het kabinet aangegrepen en in 2009 het Toekomstbeeld Markermeer-IJmeer neergelegd. Het Toekomstbeeld beschrijft hoe het Markermeer en IJmeer kan uitgroeien tot een vitaal en gevarieerd natuurgebied, krachtig genoeg om ook andere ontwikkelingen zoals klimaatverandering, verstedelijking, infrastructurele investeringen, economische groei en toenemende recreatie te kunnen accommoderen. Het ecologisch systeem van Markermeer en IJmeer moeten daarvoor kwalitatief worden verbeterd, zodat een Toekomstbestendig Ecologisch Systeem ontstaat (TBES).

Waar praten we dan over als het gaat om die andere ontwikkelingen die gecompenseerd moeten worden? Dat wordt des te duidelijker in het document Randstad Urgent : Randstad-besluiten Amsterdam – Almere – Markermeer RAAM-Brief van Kabinet Rutte, uit 2009:
  • Drastische opschaling van Almere, met 60.000 nieuwe woningen en het streven naar 100.000 nieuwe arbeidsplaatsen in de periode tot 2030;
  • Ontwikkeling van de luchthaven Lelystad, in relatie tot de ontwikkeling van Schiphol;
  • Bereikbaarheid tussen Almere, ’t Gooi en Utrecht, via de weg en het openbaar vervoer.

Of hoe het in dat document verder verwoord wordt:

RAAM-brief, 2009 schreef :
“De drie schaalsprongen [wonen/werken, bereikbaarheid, ecologie] zijn ruimtelijk met elkaar verbonden en versterken elkaar. Elke sprong zorgt er voor dat het systeem als geheel beter gaat functioneren. De groei naar een duurzame metropoolregio kan niet gemaakt worden wanneer één van de sprongen [onderdelen] ontbreekt of minder aandacht krijgt.”

“Als eerste vraagt het groen-blauwe systeem om verbetering en investering, omdat het de basis vormt voor de infrastructuur en verstedelijking. Niet alleen om een goede kwaliteit te realiseren, maar ook om ontwikkelingen juridisch mogelijk te maken [binnen de kaders van de Natuurwertgeving]. Door versterking van het Markermeer en IJmeer ontstaat een robuust groenblauw netwerk. Dit netwerk is bestand tegen de grotere stedelijke druk en biedt kansen voor bijzondere woonmilieu’s […]. Het kabinet heeft daarom alle keuzes zorgvuldig afgewogen met telkens de drievoudige schaalsprong als uitgangspunt.”

Dit is in verdere details uitgewerkt in het Ontwerp-RijksstructuurvisieAmsterdam-Almere -Markermeer, in april 2013 aan de Tweede Kamer aangeboden. Hierin wordt onderstreept dat zonder allereerst te beginnen met een Toekomstbestendig Ecologisch Systeem het niet mogelijk is de gewenste ruimtelijke ontwikkelingen te realiseren. Hieruit is vervolgens de nadruk komen te liggen op het invulling geven aan de vier ecologische vereisten hiertoe: heldere (water)randen langs de kust, een gradiënt in slib van helder naar troebel water, land-waterzones van formaat en versterkte ecologische verbindingen.

Uiteindelijk is er eind 2014 vergunning verleend voor het project 'Eerste Fase Marker Wadden'. De details ervan zijn hier te vinden.

Waarom al deze informatie? Om te onderstrepen dat economische groei hoofdzaak voorop stond en staat, en de Marker Wadden de broodnodige want juridisch vereiste compensatie is om dit mogelijk te maken. Let wel: daarmee zeg ik niet dat er geen positieve kanten zitten aan het hele project, maar hierdoor wordt de motivatie en het belang om dit een succes te laten worden overduidelijk. Het kan en mag dus niet falen want is een randvoorwaarde. Tenslotte onderstreept het dat het als compensatie dient voor de ecologische schade als gevolg van de geplande explosieve groei van infrastructuur en verdere verstedelijk van de Randstad met name rond IJburg / Almere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New York Times over Marker Wadden: ‘Fake Islands’ 04 jan 2019 08:12 #1009784

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
Jerogee schreef :
Waarom al deze informatie? Om te onderstrepen dat economische groei hoofdzaak voorop stond en staat, en de Marker Wadden de broodnodige want juridisch vereiste compensatie is om dit mogelijk te maken. Let wel: daarmee zeg ik niet dat er geen positieve kanten zitten aan het hele project, maar hierdoor wordt de motivatie en het belang om dit een succes te laten worden overduidelijk. Het kan en mag dus niet falen want is een randvoorwaarde. Tenslotte onderstreept het dat het als compensatie dient voor de ecologische schade als gevolg van de geplande explosieve groei van infrastructuur en verdere verstedelijk van de Randstad met name rond IJburg / Almere.

Ja, als je jezelf verdiept in de Nederlandse ruimtelijke ordening, dan kom je erachter dat men doorlopend de groei van steden en de uitbreiding van infrastructuur compenseert door het aanleggen van nieuwe natuur, of het verbeteren van de kwaliteit van bestaande natuur. De Hedwigepolder, op de grens met België, is een ander voorbeeld. Dit soort deals worden doorlopend gesloten.
Ik geloof ook niet dat in de discussies die we in ZF over de Markerwadden hebben gehad, iemand ontkend heeft dat dit aspect er ook aan zat. Voornamelijk omdat het niet aan de orde is gekomen.

Het gaat uiteindelijk dus toch om wat anders dan je zelf aanvankelijk dacht, want eerder schreef je:
Kom er gewoon eerlijk voor uit dat het om "natuur"-toerisme gaat.

Zijn we het er nu over eens dat de Markerwadden gericht zijn op de verbetering van het ecosysteem van het Markermeer?

En inderdaad: de marketing rondom de Markerwadden is toppie-joppie. Maar is dat een reden om aan het plan als zodanig maar meteen een soort samenzweringstheorie te hangen? Schei toch eens uit!

Het plan levert links- of rechtsom ecologische winst op. De vogels zijn al blij met de Markerwadden. Als de waterkwaliteit ook nog verbetert, dan is dat de kers op de taart. En zo niet, dan is dat deel van het experiment mislukt.
In ieder geval kan dat huis, waar jij al zo lang op wacht, gewoon gebouwd worden. Iedereen blij.

Alleen wij zeilers hebben er weinig aan. Ja, liggen in zo'n sullig haventje voor veel geld.

Het zou overigens best kunnen dat de ene hand de andere wast; het is ook weer een mooie klus voor de Nederlandse waterbouwsector. Ook dat hoort bij de economie.

Tot de volgende keer maar weer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New York Times over Marker Wadden: ‘Fake Islands’ 04 jan 2019 12:19 #1009854

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2398
Albert 45 schreef :
keeszeiler schreef :
lodewijk stegman schreef :

...Knip...

Het lijkt er dus inderdaad sterk op dat de meerwaarde voor ons zeilers vrijwel nihil is.

...Knip...

Ik vraag mij af of zeilers hier sowieso belangstelling voor hebben. Op de Kreupel heb ik nog nooit met meer dat vier boten gelegen...
Valt wel mee, ik heb er in mijn uppie maar ook wel met zevenentwintig boten gelegen.

Ik heb er een paar keer gelegen, maar boven 5 bf wordt het er onaangenaam hobbelig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New York Times over Marker Wadden: ‘Fake Islands’ 04 jan 2019 14:28 #1009879

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6337
lodewijk stegman schreef :
Het plan levert links- of rechtsom ecologische winst op.
nee hoor, in het beste geval wordt milieuschade van elders hier "gecompenseerd".
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 04 jan 2019 14:29 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New York Times over Marker Wadden: ‘Fake Islands’ 04 jan 2019 14:40 #1009882

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
TuuLeVi schreef :
lodewijk stegman schreef :
Het plan levert links- of rechtsom ecologische winst op.
nee hoor, in het beste geval wordt milieuschade van elders hier "gecompenseerd".

Als ik er nu aan toevoeg: "waarmee de geleden milieuschade elders grotendeels wordt gecompenseerd", zijn we er dan uit?

Ja? Fyn zo!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New York Times over Marker Wadden: ‘Fake Islands’ 04 jan 2019 14:55 #1009888

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6337
lodewijk stegman schreef :
Als ik er nu aan toevoeg: "waarmee de geleden milieuschade elders grotendeels wordt gecompenseerd", zijn we er dan uit?

Ja, ik denk het wel. Fyn weekeind alvast!
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

New York Times over Marker Wadden: ‘Fake Islands’ 04 jan 2019 17:08 #1009915

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27564
TuuLeVi schreef :
lodewijk stegman schreef :
Als ik er nu aan toevoeg: "waarmee de geleden milieuschade elders grotendeels wordt gecompenseerd", zijn we er dan uit?

Ja, ik denk het wel. Fyn weekeind alvast!

Dat is een hele rust, kan ik je wel vertellen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl