Hans V schreef :
Jerogee schreef :
Lijkt me duidelijk, Lodewijk: dat het laatste er nog niet over gezegd is. Iets wat evenmin past in het verkopen van de eilanden als ecologisch hoogstandje.
De pr-campagne rond de Marker Wadden is zeer professioneel. Timing van publicaties, evenementen en framing van het project zijn marketingtechnisch vrijwel perfect. Milieu en natuur(behoud) zijn inmiddels big business.
Precies, Hans. Die zijn namelijk big business geworden omdat er een enorm economisch belang achter zit. Vandaar ook de zware subsidies van de overheid.
En ja: de Marker Wadden zal en moet daarom een succes blijken, anders heeft het Rijk en de Provincie een groot probleem. Dat bleek onder andere uit de 1,5 miljoen euro die Schultz van Haegen, toenmalig Minister van Infrastructuur en Milieu, extra beschikbaar stelde voor wetenschappelijk onderzoek naar de Marker Wadden met als doel: het bouwen met slib en het verbeteren van de natuur- en waterkwaliteit van het Markermeer.
Dat het hele initiatief een economische grondslag heeft is in de laatste tiental jaren duidelijk gebleken. Toen werd besloten het Markermeer
niet in te polderen tot de Markerwaard, en de Markermeer/IJmeer tot Natura 2000-gebieden werden aangewezen en Europese bescherming kregen, had het IJmeer al sinds 1994 bescherming van het
Europese Birds Directive. De toenemende verstedelijking staat hier haaks op. Om een verdere stedelijke ontwikkeling van de as Schiphol-Amsterdam-Almere mogelijk te maken, was er investing nodig in "de groen-blauwe kwaliteit" om te kunnen blijven voldoen aan Europese regelgeving, zoals in de Toekomstvisie IJmeer van 2005 werd verwoord. Of zoals
het Optimalisatierapport Werkmaatschappij Markermeer-IJmeer uit 2011 het beschrijft op pagina 15:
De provincies hebben de opdracht van het kabinet aangegrepen en in 2009 het Toekomstbeeld Markermeer-IJmeer neergelegd. Het Toekomstbeeld beschrijft hoe het Markermeer en IJmeer kan uitgroeien tot een vitaal en gevarieerd natuurgebied, krachtig genoeg om ook andere ontwikkelingen zoals klimaatverandering, verstedelijking, infrastructurele investeringen, economische groei en toenemende recreatie te kunnen accommoderen. Het ecologisch systeem van Markermeer en IJmeer moeten daarvoor kwalitatief worden verbeterd, zodat een Toekomstbestendig Ecologisch Systeem ontstaat (TBES).
Waar praten we dan over als het gaat om die andere ontwikkelingen die gecompenseerd moeten worden? Dat wordt des te duidelijker in het document
Randstad Urgent : Randstad-besluiten Amsterdam – Almere – Markermeer RAAM-Brief van Kabinet Rutte, uit 2009:
- Drastische opschaling van Almere, met 60.000 nieuwe woningen en het streven naar 100.000 nieuwe arbeidsplaatsen in de periode tot 2030;
- Ontwikkeling van de luchthaven Lelystad, in relatie tot de ontwikkeling van Schiphol;
- Bereikbaarheid tussen Almere, ’t Gooi en Utrecht, via de weg en het openbaar vervoer.
Of hoe het in dat document verder verwoord wordt:
RAAM-brief, 2009 schreef :
“De drie schaalsprongen [wonen/werken, bereikbaarheid, ecologie] zijn ruimtelijk met elkaar verbonden en versterken elkaar. Elke sprong zorgt er voor dat het systeem als geheel beter gaat functioneren. De groei naar een duurzame metropoolregio kan niet gemaakt worden wanneer één van de sprongen [onderdelen] ontbreekt of minder aandacht krijgt.”
“Als eerste vraagt het groen-blauwe systeem om verbetering en investering, omdat het de basis vormt voor de infrastructuur en verstedelijking. Niet alleen om een goede kwaliteit te realiseren, maar ook om ontwikkelingen juridisch mogelijk te maken [binnen de kaders van de Natuurwertgeving]. Door versterking van het Markermeer en IJmeer ontstaat een robuust groenblauw netwerk. Dit netwerk is bestand tegen de grotere stedelijke druk en biedt kansen voor bijzondere woonmilieu’s […]. Het kabinet heeft daarom alle keuzes zorgvuldig afgewogen met telkens de drievoudige schaalsprong als uitgangspunt.”
Dit is in verdere details uitgewerkt in
het Ontwerp-RijksstructuurvisieAmsterdam-Almere -Markermeer, in april 2013 aan de Tweede Kamer aangeboden. Hierin wordt onderstreept dat zonder allereerst te beginnen met een Toekomstbestendig Ecologisch Systeem het niet mogelijk is de gewenste ruimtelijke ontwikkelingen te realiseren. Hieruit is vervolgens de nadruk komen te liggen op het invulling geven aan de vier ecologische vereisten hiertoe: heldere (water)randen langs de kust, een gradiënt in slib van helder naar troebel water, land-waterzones van formaat en versterkte ecologische verbindingen.
Uiteindelijk is er eind 2014 vergunning verleend voor het project 'Eerste Fase Marker Wadden'. De details ervan zijn
hier te vinden.
Waarom al deze informatie? Om te onderstrepen dat economische groei hoofdzaak voorop stond en staat, en de Marker Wadden de broodnodige want juridisch vereiste compensatie is om dit mogelijk te maken. Let wel: daarmee zeg ik niet dat er geen positieve kanten zitten aan het hele project, maar hierdoor wordt de motivatie en het belang om dit een succes te laten worden overduidelijk. Het
kan en
mag dus niet falen want is een randvoorwaarde. Tenslotte onderstreept het dat het als compensatie dient voor de ecologische schade als gevolg van de geplande explosieve groei van infrastructuur en verdere verstedelijk van de Randstad met name rond IJburg / Almere.