Een geprofileerde kimkiel is wel heel wat anders dan een trimtab achteraan een kiel qua weerstand.
Een vliegtuig rem je immers ook af met een remflap maar de lift bij zo weinig mogelijk weerstand veroorzaakt het vleugelprofiel .
Toespoor op kimkielen geeft uiteraard wel meer altijd weerstand , ook als je vooruit vaart maar alleen een assymetrisch profiel veel minder . Bovendien heeft een kiel altijd een fatsoenlijk profiel ( als het goed is dan
dus meer weerstand door een groter aangestroomd/omstroomd oppervlak lijkt me niet erg waarschijnlijk . Je maakt de ene kant gewoon wat platter en de andere kant wat boller, net als een vliegtuigvleugel.
Aardig verhaaltje over kimkielen ( eigenlijk heen die twinkeel) met toespoor en assymetrische :
www.brayyachtdesign.bc.ca/article_twinkeels.html
Ook leuk dit plaatje ervan wat precies laat zien wat ik bedoel.
Natuurlijk hebebn kimkielen ook een nadeel nl. dat ze zwaarder moeten zijn om het zwaartepunt van de boot op dezelfde plaats te houden en zo de stabiliteit gelijk te houden .
Ad