Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Roerblad voor in plaats van achterop.

Roerblad voor in plaats van achterop. 25 jan 2019 09:00 #1015977

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1062
Albert 45 schreef :
Meer dan veertig jaar geleden ben ik eens wezen kijken, bij de Rietpoll in Spaarndam, naar een zeiljacht met het roer onder de voorsteven.
Volgens de werf zelf zou dit veel beter sturen dan het oude systeem maar ik had zo mijn twijfels en bovendien lijkt me een roer vóór de kiel een stuk kwetsbaarder dan er achter.

Ik weet niet meer hoe het scheepje er uitzag of hoe het heette, maar ik vraag me af of er hier zeilers zijn die er meer van weten of er zelf meegevaren hebben.

Die boten heten volgens mij Beachcombers. Stalen knikspanten. Ik weet van 1 zo'n boot die in de jaren 80 voor langere tijd is vertrokken naar de Middelandse zee. Er was dus blijkbaar wel mee te varen...
Als ik nu zoek op Beachcombers van De Rietpol vind ik alleen boten met een "normaal" roer achter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 25 jan 2019 09:06 #1015982

Een geprofileerde kimkiel is wel heel wat anders dan een trimtab achteraan een kiel qua weerstand.
Een vliegtuig rem je immers ook af met een remflap maar de lift bij zo weinig mogelijk weerstand veroorzaakt het vleugelprofiel .
Toespoor op kimkielen geeft uiteraard wel meer altijd weerstand , ook als je vooruit vaart maar alleen een assymetrisch profiel veel minder . Bovendien heeft een kiel altijd een fatsoenlijk profiel ( als het goed is dan ;) dus meer weerstand door een groter aangestroomd/omstroomd oppervlak lijkt me niet erg waarschijnlijk . Je maakt de ene kant gewoon wat platter en de andere kant wat boller, net als een vliegtuigvleugel.

Aardig verhaaltje over kimkielen ( eigenlijk heen die twinkeel) met toespoor en assymetrische :
www.brayyachtdesign.bc.ca/article_twinkeels.html
Ook leuk dit plaatje ervan wat precies laat zien wat ik bedoel.
Natuurlijk hebebn kimkielen ook een nadeel nl. dat ze zwaarder moeten zijn om het zwaartepunt van de boot op dezelfde plaats te houden en zo de stabiliteit gelijk te houden .
Ad
Laatst bewerkt: 25 jan 2019 09:17 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 25 jan 2019 14:56 #1016117

Nachtvlinder schreef :
Denk het niet, dan waren we dit wel als consistente ontwikkeling gaan zien!

Waar dit soort zaken, zo ook de shock op stranden, is zeilbaarheid. Je hebt al wel even genoeg variabelen te verwerken. Zo lang de gimiddelde toerzeiler heeb deuk geeft om zijn zeiltrim, heeft het geen zin om trimtabs toe te voegen.

Op de wedstrijdbaan is een trimtab een zeldzaamheid geworden door de onvoorspelbaarheid van het voordeel van zo'n tab, waardoor de handicap dus vrij zwaar is ingezet.

De conficguratie van de shock is heel kort in zwang geweest, maar al vrij snel bleken de diagonale steekzwaarden zoals je die bijvoorbeeld op de VO65 ziet veel effectiever.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 25 jan 2019 16:02 #1016130

@Ad: elk profiel dat lift creeert, veroorzaakt daardoor ook drag. Induced drag heet die, die staat lis van de oppervlakte wrijving. Toespoor, dus twee liftvectoren die onder lichtweer tegen elkaar in werken, veroorzaken onnodige drag. Of dit met symmetrische of asymmetrische profielen wordt bereikt maakt niet uit. Dit beinvloedt slechts de AoA om een bepaalde lift (en drag...) te realiseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roerblad voor in plaats van achterop. 25 jan 2019 21:38 #1016236

Van Oossanen: In de america's cup is daar ook het nodige mee geëxperimenteerd.
Laatst bewerkt: 25 jan 2019 21:40 door annede_vries.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl