Sunday schreef :
Daarnaast: Ik ben druk aan het plannen voor een 4-5 maanden trip in 2021. Moet noord worden natuurlijk. Heb een route uitgezet van 4000-5000 mijl.
In juni naar Spitsbergen. Dan via Jan Mayen naar Oost Groenland, waar ik half augustus misschien fjorden kan verkennen. Dan terug via IJsland, Faroe, Shetlands.
Met name het Groenland traject wil ik niet alleen doen: ijs doorvaren in m'n eentje lijkt me wat veel gedoe.
Sprak afgelopen weekeinde 4 zeer ervaren Groenland zeilers. Erg leuk, en in tegenstelling tot de hier vaak op ZF geuite reactie bij leuke plannen alleen maar commentaar in de zin van: "Gaan! Doen!"
Ben tijd/vrij aan het regelen, ben alles wat los en vast zit aan het lezen. Kaartmateriaal bij elkaar halen en een reeks van "arctic, Svalbard en Greenland pilots"
Ik heb een groot deel van die route gezeild.
Door ijs varen is inderdaad een vak apart. Heb het zelf meermalen gedaan en vraagt om andere planningen.
Als je iets wilt weten, stuur me dan een PB.
Waarom start je van WP5 (Lofoten) de oversteek naar Spitsbergen en niet vanuit bv Tromso langs Bereneiland?
Stuk van Spitsbergen naar Jan Mayen moet je waarschijnlijk voor het grootste deel motoren wegens weinig tot geen wind. Dat is in ieder geval mijn eigen ervaring. Door het Arctisch hogedruk gebied waait het in de zomer daar op de hoge breedtegraden (>70 NB) niet veel/vaak uitgezonderd Spitsbergen zelf waar bergen, gletsjers e.d. mede wind veroorzaken.
Jan Mayen is een bijzondere ervaring.
Scoresbysund (Groenland) is zeker de moeite waard als je daar in de buurt bent. Als je daar tegen eind augustus bent, is de kans het grootste dat je dit gebied in kunt. Gemiddeld is het zo'n 8 weken per jaar goed toegankelijk.
Verder zou ik alvast de ijskaarten van dat gebied bestuderen. Kan je op internet vinden.
Onze aankomst bij Jan Mayen: