reuver schreef :
Sydeliefde schreef :
reuver schreef :
Yellow Boat schreef :
Daar lach je nou om maar de McGregor is ook leverbaar met 60pk en kan dan 24 knopen
Die discussie is al eens gevoerd.
Dat is een hele andere discussie. Achter een mcGregor mag/kan volgens mij iets van 75 pk. 60 ook goed. Met dat vermogen haal je ruim 20 knopen en ben je dus gewoon vaarbewijsplichtig.
Een zeiler zal niet snel een 75pk motor achter zijn McGregor hangen.
Met genoeg vermogen kan elke boot planeren en meestal ook harder dan 20kmph. Ik ben blij dat er een Amerikaans produkt op de markt is die dat bewijst. En vooral dat dat idee niet Europees of Nederlands is.
Achter een MacGregor powersailor, inderdaad met een A tussen de M en de C, mogen flinke motoren gehangen worden. Officieel 50 pk achter de X en 60 achter de M, maar er zijn wel types die er 90 pk achter hangen en dan gaat het echt hard. Ik heb een 26X en ik heb er min of meer bewust een veel kleinere motor achter hangen, want;
A. een grote motor is duurder in verbruik en onderhoud.
B. in NL heb je nauwelijks iets aan een planerende boot, want het mag vrijwel nergens.
C. je wordt door een groot deel van de medevaarweggebruikers met de nek aangekeken.
D. zeilen is leuker.
Is er dan ook een nadeel aan een kleinere motor? Nou, omdat ik de watertank in de punt heb en de boot voor een zwaardere motor ontworpen is, ligt de Eclips een beetje voorover. Maar misschien zeilt 'ie daarom ook wel beter dan de gemiddelde Mac powersailor. Dus dan hep dat nadeel ook weer ze voordeel.