Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: vaarbewijs

vaarbewijs 25 feb 2020 20:57 #1130001

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12593
Onderweg naar het Crinan Canal?

Heb daar tot 7 kts. stroom meegemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaarbewijs 25 feb 2020 20:59 #1130003

reuver schreef :
Yellow Boat schreef :
Daar lach je nou om maar de McGregor is ook leverbaar met 60pk en kan dan 24 knopen :woohoo:

Dat betekent dat hij met 25-30 pk al ardig in de buurt van 20 kmh zal komen.
Zo raar is de vraag dus helemaal niet.

Die discussie is al eens gevoerd.

Als je als zeiler 20kmph haalt heb je het goed gedaan.
Als je als roeier 20kmph haalt ben je echt een bikkel.
Als je met stroming mee 20kmph haalt heb je (waarschijnlijk) je tocht goed gepland.

En dat mag allemaal zonder vaarbewijs.

Dat is een hele andere discussie. Achter een mcGregor mag/kan volgens mij iets van 75 pk. 60 ook goed. Met dat vermogen haal je ruim 20 knopen en ben je dus gewoon vaarbewijsplichtig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaarbewijs 25 feb 2020 21:19 #1130006

Sydeliefde schreef :
reuver schreef :
Yellow Boat schreef :
Daar lach je nou om maar de McGregor is ook leverbaar met 60pk en kan dan 24 knopen :woohoo:

Die discussie is al eens gevoerd.

Dat is een hele andere discussie. Achter een mcGregor mag/kan volgens mij iets van 75 pk. 60 ook goed. Met dat vermogen haal je ruim 20 knopen en ben je dus gewoon vaarbewijsplichtig.

Een zeiler zal niet snel een 75pk motor achter zijn McGregor hangen.

Met genoeg vermogen kan elke boot planeren en meestal ook harder dan 20kmph. Ik ben blij dat er een Amerikaans produkt op de markt is die dat bewijst. En vooral dat dat idee niet Europees of Nederlands is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaarbewijs 25 feb 2020 21:22 #1130008

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Albert 45 schreef :
Onderweg naar het Crinan Canal?

Heb daar tot 7 kts. stroom meegemaakt.

Corryvreckan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaarbewijs 26 feb 2020 09:06 #1130064

Phu, ik heb ooit met mijn toenmalige Varianta al eens 10-11 knopen op de log gevaren vlak onder de Deense westkust tussen Horns Rev en Hvide Sande bij halve tot bakstag oostenwind (dus weinig golven)rond 6 Bf . En dat zeker 10 minuten lang :woohoo: Dat was wel planeren want de rompsnelheid van die boot was maar iets van 5,6 knoop.
En ik had toen niet eens een vaarbewijs :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaarbewijs 26 feb 2020 09:22 #1130069

Je zal hier maar eens een simpele vraag stellen en hopen dat je een antwoord krijgt. Voor je het weet ben je getuige van een wedstrijd om ter verst plassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaarbewijs 26 feb 2020 10:00 #1130083

Tulipe schreef :
Je zal hier maar eens een simpele vraag stellen en hopen dat je een antwoord krijgt. Voor je het weet ben je getuige van een wedstrijd om ter verst plassen.

Dat is niet mogelijk, nu hangt het er wel vanaf hoe interessant men het vind hoor om de eigen kennis ten toon te stellen, als het om een marifoon kabel gaat wat net zo simpele vraag is, reageert het forum dan weer heel anders :whistle:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaarbewijs 26 feb 2020 10:41 #1130094

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
reuver schreef :
Sydeliefde schreef :
reuver schreef :
Yellow Boat schreef :
Daar lach je nou om maar de McGregor is ook leverbaar met 60pk en kan dan 24 knopen :woohoo:

Die discussie is al eens gevoerd.

Dat is een hele andere discussie. Achter een mcGregor mag/kan volgens mij iets van 75 pk. 60 ook goed. Met dat vermogen haal je ruim 20 knopen en ben je dus gewoon vaarbewijsplichtig.

Een zeiler zal niet snel een 75pk motor achter zijn McGregor hangen.

Met genoeg vermogen kan elke boot planeren en meestal ook harder dan 20kmph. Ik ben blij dat er een Amerikaans produkt op de markt is die dat bewijst. En vooral dat dat idee niet Europees of Nederlands is.

Achter een MacGregor powersailor, inderdaad met een A tussen de M en de C, mogen flinke motoren gehangen worden. Officieel 50 pk achter de X en 60 achter de M, maar er zijn wel types die er 90 pk achter hangen en dan gaat het echt hard. Ik heb een 26X en ik heb er min of meer bewust een veel kleinere motor achter hangen, want;

A. een grote motor is duurder in verbruik en onderhoud.
B. in NL heb je nauwelijks iets aan een planerende boot, want het mag vrijwel nergens.
C. je wordt door een groot deel van de medevaarweggebruikers met de nek aangekeken.
D. zeilen is leuker.

Is er dan ook een nadeel aan een kleinere motor? Nou, omdat ik de watertank in de punt heb en de boot voor een zwaardere motor ontworpen is, ligt de Eclips een beetje voorover. Maar misschien zeilt 'ie daarom ook wel beter dan de gemiddelde Mac powersailor. Dus dan hep dat nadeel ook weer ze voordeel.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 26 feb 2020 10:42 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl