Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Voorbeelden van prijs inflatie

Voorbeelden van prijs inflatie 03 apr 2021 19:03 #1269537

AndreAzuree schreef :
haha dat klopt. Ik heb geen liefhebber van ouderwetse houten bootjes.
Ik heb zelf ook er weinig met oud en klassiek. Voor mij word een boot pas mooi als het uitstraalt waar het voor bedoeld is en het lekker eigenwijs en karaktervol is. Een boot is een gebruiksvoorwerp ;)

Deze kan me echter wel bekoren:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 03 apr 2021 19:04 #1269538

AndreAzuree schreef :
Koste zo'n bootje echt een ton 47 jaar geleden?
Nee, dat is wat een 9m waarschip nu kost, waarschijnlijk nog meer.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 03 apr 2021 19:54 #1269551

Maar Erik: wat een houten waarschip nu kost is toch niet relevant? (worden ze nog gebouwd?) Ook die zijn dan toch veel moderner en mooier dan dit oude bootje, neem ik aan? Heb je het interieur van deze boot gezien? Ik mag aannemen dat je voor een ton nieuw nu een veel mooiere boot kan kopen.


Laatst bewerkt: 03 apr 2021 19:54 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 03 apr 2021 20:43 #1269565

  • gURBe
  • gURBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Beste allemaal,

Jullie hebben allen gelijk!
Ja, er worden 'absurde'(?) prijzen gevraagd en ja, als iemand iets biedt dat dan in de buurt komt, is er handel. Marktwerking, vraag en aanbod.
Echter welke prijzen zijn nu eigenlijk reëel? Waren dat de prijzen van voor de corona crisis of waren het de prijzen van het afgelopen jaar? Tja, vraag en aanbod, marktwerking.
Als je je boot niet verkoopt voor de vraagprijs dan is de prijs waarschijnlijk niet goed, als je m voor, een volgens sommigen, belachelijke prijs verkoopt is de prijs juist (in ieder geval voor de koper).
Weten we niet allemaal dat de investeringen die je doet in een boot/auto/huis/..../.... zich vaak niet terug vertalen in een verkoopprijs, tenzij......
Sailing: The most expensive way to get somewhere for free
Laatst bewerkt: 03 apr 2021 20:43 door gURBe. Reden: correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 03 apr 2021 20:49 #1269568

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Elke prijs die ook daadwerkelijk betaald wordt is reëel.
Voorlopig..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 03 apr 2021 21:03 #1269574

ja Pieter zegt het mooi. Iedere betaalde prijs, was kennelijk een reeële. Maar het kan aardig fluctueren, blijkt nu. Ben benieuwd wat er in 2022 gebeurt, als alles weer back to normal is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 03 apr 2021 22:21 #1269583

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Erikdejong schreef :
AndreAzuree schreef :Koste zo'n bootje echt een ton 47 jaar geleden?Nee, dat is wat een 9m waarschip nu kost, waarschijnlijk nog meer.

Heb het tweede koopcontract van mijn duetta 86 door de vorige eigenaar meegekregen (ik ben derde eigenaar). De boot is in 1983 (3 jaar oud) verkocht voor 80.000 gulden. Dus ik vind 100.000 gulden realistisch klinken

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 03 apr 2021 23:22 #1269587

Euro's hebben we het inmiddels over ;)
Waarschepen worden nog steeds gebouwd, al zien ze er tegenwoordig een stuk moderner uit:

www.waarschip.info/
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 04 apr 2021 06:27 #1269593

AndreAzuree schreef :
Maar Erik: wat een houten waarschip nu kost is toch niet relevant? (worden ze nog gebouwd?) Ook die zijn dan toch veel moderner en mooier dan dit oude bootje, neem ik aan? Heb je het interieur van deze boot gezien? Ik mag aannemen dat je voor een ton nieuw nu een veel mooiere boot kan kopen.

Het is wel een erg onvoordelige foto van een Waarschip interieur. Maar het is wel heel WYSIWYG in tegenstelling tot de huidige jn elkaar gekitte plastic badkamer style interieurs van IKEA kwaliteit. Zou dat uberhaupt de 47 jaar halen ?
Gek genoeg probeer ik die afwerking in mijn huidige project wel zoveel mogelijk na te bootsen maar dan wel in WYSIWYG kwaliteit :laugh:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 04 apr 2021 06:31 #1269594

  • Altair
  • Altair's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 247
Nog een tip: als je een boot op MP tegenkomt waar je hart sneller van gaat kloppen, in plaats van een bod op MP doen zou beter je een afspraak voor een bezichtiging maken. Onderhandelen naast de boot werkt vaak beter dan tegen elkaar op bieden op MP.

Als ik jullie berichten hier lees, denk ik dat ik enorm mazzel heb gehad met m'n Sprinta. :)
Dehler Optima 92
Jachthaven Lands End, Ketelhaven (op de wachtlijst bij WVL)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 04 apr 2021 07:19 #1269603

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Erikdejong schreef :
Of kijk er van een andere kant naar, nieuw kost zo'n boot meer dan een ton, 1974 tot nu is 47 jaar. Er is dus al 85.000 afgeschreven in 47 jaar, ofwel 1800 per jaar. Ze lijken genoegen te willen nemen met 15.000, dus als je er dan nog 8 jaar uit kunt krijgen dan heb je een koopje als de boot goed onderhouden is.

Ik noem het geen inflatie, ik noem het realisme. Gebruikte boten zijn veel te lang veel te goedkoop geweest omdat de markt overspoeld werd en je ze aan de straatstenen niet kwijt kunt. Nu begint het wat normaler te worden.

Ho nou even. Een oude boot varen is niet hetzelfde bedrag aan afschrijving waard als een nieuwe. Afschrijving is daarom een curve die aan het begin veel steiler is, niet lineair. En met onderhoud en reparatie erbij kan het totale kostenplaatje van een oude boot zelfs met heel weinig afschrijving al duurder uitpakken dan een nieuwe...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 04 apr 2021 08:53 #1269621

Noballast schreef :
AndreAzuree schreef :
Maar Erik: wat een houten waarschip nu kost is toch niet relevant? (worden ze nog gebouwd?) Ook die zijn dan toch veel moderner en mooier dan dit oude bootje, neem ik aan? Heb je het interieur van deze boot gezien? Ik mag aannemen dat je voor een ton nieuw nu een veel mooiere boot kan kopen.

Het is wel een erg onvoordelige foto van een Waarschip interieur. Maar het is wel heel WYSIWYG in tegenstelling tot de huidige jn elkaar gekitte plastic badkamer style interieurs van IKEA kwaliteit. Zou dat uberhaupt de 47 jaar halen ?
Gek genoeg probeer ik die afwerking in mijn huidige project wel zoveel mogelijk na te bootsen maar dan wel in WYSIWYG kwaliteit :laugh:

Tja, maar zo te zien stelt het interieur echt weinig voor. WYSIWYG? Ja dat kun je wel zeggen... maar of je daar blij van wordt? Dit houten schuurtje van binnen is toch niet meer van deze tijd? Ik weet niet welke plastic badkamer style interieurs jij bedoelt, maar er zijn zat boten die er super uitzien qua interieur, met schitterende afwerking. Of ze nu modern zijn gericht of wat traditioneler. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen waarom ze die 47 jaar niet zouden halen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 04 apr 2021 08:54 #1269623

Jedre schreef :
Erikdejong schreef :
AndreAzuree schreef :Koste zo'n bootje echt een ton 47 jaar geleden?Nee, dat is wat een 9m waarschip nu kost, waarschijnlijk nog meer.

Heb het tweede koopcontract van mijn duetta 86 door de vorige eigenaar meegekregen (ik ben derde eigenaar). De boot is in 1983 (3 jaar oud) verkocht voor 80.000 gulden. Dus ik vind 100.000 gulden realistisch klinken

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

ja, stel dat het echt 100k gulden was, dan is dat 45.000 euro, 47 jaar geleden. En dan zou hij nu nog de helft daar van waard zijn? Dat gelooft toch niemand.
Laatst bewerkt: 04 apr 2021 08:54 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 04 apr 2021 09:11 #1269626

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Altijd weer die campagne tegen oude zeilboten door dezelfde mensen.
Wij, de mensen die er wel van houden begrijpen het wel hoor, het is niet voor iedereen.

B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 04 apr 2021 09:15 #1269630

  • nobody
  • nobody's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
AndreAzuree schreef :

ja, stel dat het echt 100k gulden was, dan is dat 45.000 euro, 47 jaar geleden. En dan zou hij nu nog de helft daar van waard zijn? Dat gelooft toch niemand.


Wat inflatie
In 2009 kochten vrienden van mij 10 bitcoins voor ik dacht €30,- Met de opmerking dat deze voor hun pensioen zouden zorgen. Ik verklaarde hun nog net niet voor gek. Nu weten we wie aan het langste eind heeft getrokken.
Laatst bewerkt: 04 apr 2021 09:16 door nobody.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 04 apr 2021 09:33 #1269634

Sonador schreef :
Altijd weer die campagne tegen oude zeilboten door dezelfde mensen.
Wij, de mensen die er wel van houden begrijpen het wel hoor, het is niet voor iedereen.

B)

Campagne? Ik post die oude bootjes niet hier :) Het topic gaat om prijsinflatie, en iemand hier vond een Waarschip uit 1974 voor 22k daar een uitstekend voorbeeld van. En daar ben ik het mee eens, en heb de argumenten daar voor aangedragen, that's all.
Laatst bewerkt: 04 apr 2021 09:34 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 04 apr 2021 09:36 #1269637

AndreAzuree schreef :

ja, stel dat het echt 100k gulden was, dan is dat 45.000 euro, 47 jaar geleden. En dan zou hij nu nog de helft daar van waard zijn? Dat gelooft toch niemand.

Lange tijd zijn oudere bootjes verkocht voor praktisch hun nieuw prijs of dicht daar tegen aan. Volgens mij bepaal jij niet wat iets waard is maar doet de markt dat.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 04 apr 2021 09:37 door Noballast. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 04 apr 2021 09:38 #1269638

daar heb je gelijk in. Laten we eens afwachten of deze boot voor 22k weggaat. Komen we misschien nooit achter.... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 04 apr 2021 09:48 #1269643

AndreAzuree schreef :
Tja, maar zo te zien stelt het interieur echt weinig voor. WYSIWYG? Ja dat kun je wel zeggen... maar of je daar blij van wordt? Dit houten schuurtje van binnen is toch niet meer van deze tijd? Ik weet niet welke plastic badkamer style interieurs jij bedoelt, maar er zijn zat boten die er super uitzien qua interieur, met schitterende afwerking. Of ze nu modern zijn gericht of wat traditioneler. Er is ook geen enkele reden om aan te nemen waarom ze die 47 jaar niet zouden halen?

Het is precies die schitterende afwerking waar ik op afknap. Plastic bekleding om te camoufleren wat er achter zit, en nergens meer bij kunnen. Fineer randjes die afknappen als je er wat te ruw langsloopt of tegenaan valt. Plafonds die naar beneden flikkeren als je eens een wat hogere golf tegen komt. Mooie interieurs zonder een behoorlijke zeekooien. Leuke kastjes waar je niets in kwijt kunt. Wel heel ruimtelijk hoor, zodat je je als een soort trapeze artiest naar voren moet werken. Nee, geef mij dan maar zo’n eerlijk WYSIWYG interieur. 47 jaar ? echt niet !
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 04 apr 2021 09:56 #1269647

Ik heb geen idee wat voor soort boten jij bedoelt. Ik ken geen boten met "plastic bekleding" of naar beneden vallende plafonds. Ook geen afbrekende fineer randjes. Welk model/type boot bedoel je? Misschien moet je eens bij een goede moderne boot gaan kijken....Bij mijn stokoude Jeanneau (1981) zat trouwens alles netjes op zijn plek, was het hout/fineer nog uitstekend. Interieur is in die 40 jaar slechts 1 x door mij gelakt, en zag er een stuk mooier uit dan de binnenkant van bovengenoemd Waarschip.
Laatst bewerkt: 04 apr 2021 09:59 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 04 apr 2021 10:33 #1269661

Over smaak valt niet te twisten zeggen ze wel. Daarnaast, Ik ben bevooroordeeld, dat weet ik ook wel alhoewel ze in de praktijk ook wel bevestigd worden. Heb ooit zelf een Waarschip gebouwd en bij mijn vorige bij Huisman gebouwde Koopmans stond op de interieurtekening een aanwijzing voor de timmerman, sober scheeps, geen fineer en geen keuken uitstraling. Heb daardoor denk ik wat weerstand tegen zogenaamd mooie afwerkingen opgebouwd. Ook op mijn huidige boot zul je geen dubbele schalen, plafonds of meer van dat camouflage werk vinden. Afwerkingen in hout al helemaal niet. Maar even goed, ieder zijn eigen smaak. Die van mij is functioneel en zodanig netjes dat ik mij aan die combinatie niet stoor.

Welke boten vraag jij. Noem mij eens een modern polyester jacht zonder dubbele schalen en panelen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 04 apr 2021 10:41 #1269662

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Van mijn bootje weet ik de verkoopprijzen gedurende de 47 jaar dat de boot bestaat. Hij is ooit gekocht voor 60.000 gulden van de werf. Daarna verkocht voor 45.000 gulden. Daarna verkocht voor 46.000 gulden en daarna verkocht voor 19.000 euro (ongeveer 41.000 gulden.
Dus eigenlijk heel weinig afschrijving. Alleen wel veel onderhoud natuurlijk. En natuurlijk is 19.000 euro tegenwoordig voor de meeste mensen veel minder geld dan 41.000 gulden toendertijd. De meeste mensen verdienen veel meer dan in het guldentijdperk. In die zin dus wel zeker een grote inflatie (maar weinig afschrijving op de oorspronkelijke prijs).
Qua onderhoud is er denk ik wel zo'n 110.000 euro (huidig prijsniveau van bootspullen)verspijkerd aan de boot. Volgens mij geldt dat voor elke boot, alleen we willen het niet weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 04 apr 2021 10:45 #1269665

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Erikdejong schreef :
Euro's hebben we het inmiddels over ;)
Waarschepen worden nog steeds gebouwd, al zien ze er tegenwoordig een stuk moderner uit:

www.waarschip.info/

Ik wist niet dat ze nog nieuw gebouwd worden
Best wel mooie bootjes eigenlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 04 apr 2021 10:59 #1269670

Erikdejong schreef :
Euro's hebben we het inmiddels over ;)
Waarschepen worden nog steeds gebouwd, al zien ze er tegenwoordig een stuk moderner uit:

www.waarschip.info/

Nou , die van de "Custom Line"zien er anders nog net zo uit als vroeger hoor.
Zie de 570: www.waarschip.info/waarschip-modellen/waarschip-570/ en de kwarttonner: www.waarschip.info/waarschip-m...schip-kwarttonner-2/
Ze kunnen gewoon alle modellen nog steeds bouwen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorbeelden van prijs inflatie 04 apr 2021 11:00 #1269672

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7634
AndreAzuree schreef :
daar heb je gelijk in. Laten we eens afwachten of deze boot voor 22k weggaat. Komen we misschien nooit achter.... ;)

Als beginnende of minder vermogende of niet meer willen uitgevende zeiler heb je weinig andere keuze dan in de oude botenmarkt je gading te zoeken.

Ik heb het er niet zo moeilijk mee: stel dat ik dat Waarschip zie zitten en het is degelijk gebouwd en onderhouden, dan zou ik er 15 of wie weet 20k voor over hebben.
Liever hieraan uitgeven dan aan een auto, bv..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.321 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl