Wadloper schreef :
Ik vaar zelf al bijna 40 jaar rond in de omgeving van Dordt. Ik denk dus wel te weten waarover ik praat. Desondanks had ik pas in 2007 mijn eerste marifoon aan boord. Al die tijd daarvoor heb ik niet één situatie meegemaakt waarbij serieus gevaar ontstond. Voornamelijk door me terughoudend op te stellen en alles dat groter was dan mijn eigen pieremachochel uit de weg te blijven, los van de vraag wie er voorrang had. Temeer omdat ik weinig middelen had om met andere schepen te communiceren.
Dat lijkt mij verstandig en veilig en zo probeer ik me ook te gedragen.
Dat is veranderd toen ik wèl marifoon had. Ik meld mezelf aan bij sectoren Heerjansdam en Dordrecht, zodra ik het betreffende blokgebied binnenvaar.
Dat deed ik ook, maar of dat wijs is weet ik niet want via m'n AIS weten ze ook dat ik daar vaar. Alleen wanneer ik van plan ben om dingen te doen die niet voor de hand liggen, meld ik dat even. Ze hebben het vaak druk genoeg.
IK heb weleens gehad dat ze me lieten weten dat ik de Wolwevershaven (van beneden) voorbij voer. Ik ga een stukje verderop altijd rond en kom dan verkeerde wal op de haven af omdat je dan goed zicht hebt.
Sinds een aantal jaren heb ik ook een AIS-ontvanger en ik vind het heel prettig om daarmee op mijn schermpje de naam van een schip te kunnen zien, voor ik die door de kijker kan lezen. Even oproepen met de naam en vragen wat de voornemens van zo'n schip zijn (afslaan de Dordtse Kil in of rechtdoor naar de Moerdijkbruggen, bijvoorbeeld) kan heel rustgevend zijn.
Dat kun je toch ook gewoon met het blote oog zien? Je gaat toch niet een schip voorbijlopen vlak voor dat het mogelijkerwijs de Dordtse Kil op wil draaien?
Wanneer ik de Wolwevershaven uit vaar en het drukste scheepvaartpunt van Europa op vaar, heb ik altijd iemand op de uitkijk met een directe draadloze en 'handsfree'-verbinding met mij voor de communicatie.
Heel verantwoordelijk, hoor. Maar meld je je vertrek uit de Wolwevershaven ook bij sector Dordrecht?
[/quote]Ja, dat doe ik ook en ook als ik van boven het laatste stukje verkeerde wal richting de Wolwevershaven vaar of als ik verkeerde wal een paar honderd meter vaar om te gaan bunkeren.
Die uitkijk blijft een goed idee, want er varen ook allerlei koekenbakkers met kleine open bootjes vanaf de rivier af en aan door de Wolwevers/Kuipershaven en via het brugje dat ertussen ligt ook door de Nieuwe Haven.
Inderdaad een gruwel maar de gemeente Dordrecht heeft in haar achterlijkheid besloten om het handhaven, dat die haven verboden is voor "kleine schepen", te ontlopen door de verbodsborden weg te halen.
Ik vraag me af of sector Dordrecht die allemaal ziet.
Natuurlijk niet (en een AIS ziet die ook niet maar een uitkijk wel) en die duwvaart met 6 bakken kolen komt met hoge snelheid in de opvaart vlak langs die haven omdat die in een binnenbocht van de rivier ligt.
Ik heb destijds AIS aangeschaft omdat dat gratis was
Dan heb je het dus niet aangeschaft, maar gekregen. Wie was de gullen gever? Want ik heb nog nooit van gratis AIS gehoord, eerlijk gezegd.
Ik schafte hem aan en de overheid vergoedde de kosten (2.100 euro) omdat ze graag alle grote schepen met AIS wilde en het toen nog niet verplicht was.
en andere schepen daar mogelijk profijt van zouden kunnen hebben. Ik wil zelf niet voortdurend afgeleid worden door allerlei schermpjes alsof ik in een simulator zit. Actief om me heen kijken vind ik veiliger.
Je moet niet net doen alsof je in een computer-game zit waar één seconde afleiding je al een slag kan doen missen.
Dit is weer doorschieten naar de andere kant.