TimS schreef :
Terugkomend op het onderwerp van TS: betekent dit dat de niet zo jeugdige alsmede niet zo stressbestendige meneer van oa vorig seizoen bij de Robbengatsluis er niet meer is?
Dat zou ik niet betreuren...heb het al eens aan de stok gehad met de beste man toen rond hoogwater er tientallen bootjes geschut wilden worden. Er werd omgeroepen (ook via marifoon) dat iedereen zelf moest bijhouden wanneer ze aan de beurt waren en op volgorde van binnenkomst geschut zou worden. Ik deed dat netjes, hield contact met schepen die min of meer gelijk binnenkwamen en na ruim anderhalf uur cirkelen en manoeuvreren in ZW5 lag ik vooraan.
Komt ie doodleuk naar beneden om te roepen: jij bent nog niet aan de beurt. Wijst een 15m aak achter ons aan die de schutting erna mee mag (en na mij was binnengekomen, want we voeren gelijk op vanaf Ameland en hij kreeg ons niet ingehaald :-D). De schipper van die aak riep toen de deuren open gingen: jij bent aan de beurt, heb ik ook gezien, ik ga niet, ga jij maar. (en onze cat past makkelijk op de plek van een 15m aak
) Dat gedaan om vervolgens vanuit het hokje een scheldkanonnade na te krijgen.
Nee, als die weg is, zal ik die niet missen. Ook niet als er jeugdige vervangers voor in de plaats komen met kennelijk beperkte kennis
Tja, helaas bezitten veel sluismeters niet bepaald het gen om fouten te (h)erkennen...
Ik vaar af en toe met ergenis door een sluis, en dat is jammer.
Zo heb ik ooit bij de Houtribsluis in Lelystad 5 kwartier liggen wachten. Waren ze me vergeten, zonder excuses.. Naja.
Maar gisteren was het toppunt wel weer compleet. Ik vond het ergerlijk, maar het is me gelukt om koel te blijven:
Sluis Amerongen op de Neder-Rijn. We kwamen aan met 3 binnenvaarders. Natuurlijk gaan die voor, geen probleem.
We hadden wind op de kont, 5 Bft. Ook niet erg, we zijn niet onhandig.
De sluismeester vraagt of we aan stuurboordszijde achter 1 van de binnenschepen gaan liggen. Dat accepteer ik, ondanks dat ik liever over bakboord aanleg (schroefwerking).
Omdat we als 1e bij de sluis arriveerden, lagen we aan de wachtsteiger te wachten. 3 binnenschepen passeren ons en gaan in de sluis afmeren. Als we bijna gaan opvaren, komt er een schip van Rijkswaterstaat (RWS44) langsvaren. De RWS44 wacht op 5 meter voor de sluisdeuren aan stuurboordzijde.
Omdat de schepen in de sluis nog aan het manouvreren zijn, en zij schroefwater maken, liggen we met de kop in de wind (en van de sluis af dus) voor de sluis de wind dood te varen.
De sluismeester roept mij op, en vraagt of we op kunnen varen. Ik meld dat ik wacht tot er geen schroefwater is. Ik vraag ook of de RWS44 ook mee gaat schutten.
De RWS44 gaat niet mee naar boven. Maar ze ligt ons wel in de weg. Ik vraag of ze ergens anders wil gaan liggen, want het schip houdt zich tegen de wind in stil door achteruit te slaan en dat is hinderlijk.
De sluismeester reageert, ondanks dat ik de RWS44 oproep, en zegt dat ik er nu omheen moet varen, en dat ik anders vandaag niet meer geschut ga worden.
Dat doen wij uiteindelijk toch maar, maar dat gaat niet makkelijk. We liggen te tollen in al het schroefwater. Het lukt me om weer op koers te krijgen, maar daarbij varen we aan bakboordzijde van de sluis. Dat is natuurlijk niet om daar af te meren, maar het schroefwater drukt ons overal heen.
De sluismeester roept, midden tijdens de manouvre, over de marifoon dat stuurboordzijde aan de andere kant is.... Zucht. Ik reageer niet.
Snel stuur ik naar stuurboord om daar af te meren. Pas nu gaat het schroefwater van de binnnvaarder uit.
Na afmeren, zonder een krasje gelukkig, roep ik de sluismeester op. Ik vraag of hij mij niet wil opjagen om op te varen voordat het schroefwater weg is, en dat het al zeker onsportief is om mij op bak-/stuurboord tijdens een manouvre te corrigeren.
Je raadt het al: die fout heeft hij niet erkend.
De schipper aan bakboordzijde van de sluis vond het wel nodig om uit de stuurhut te komen, mij uit te schelden en te zeggen dat hij helemaal geen schroefwater aan had.
Ik zeg hem dat hij niks fout gedaan heeft, maar dat de sluismeester mij simpelweg niet op moet jagen!
4 minuten later, halverwege het schutten, zet bovengenoemde schipper zijn schroef weer aan...... Zucht.
Iets met BPR 6.28.9 e. In een sluis mag een schip, zodra het is gemeerd en totdat het aan de beurt is om uit te varen, geen gebruik maken van zijn mechanische middelen tot voortbeweging;
De schipper had alleen maar tros aan de voorzijde van het schip..
Tja. Het was me weer wat. Maar ik ben niet boos geweest, ik heb geen ruzie gemaakt met de bemanning, en tenslotte: we vervolgden een heerlijke zeiltocht.