Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 17 @12:00AM
ZF Zomermeeting Noord 2024
za aug 31 @12:00AM
ZF Zomermeeting Zuid 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: voorrang op het Ketelmeer

voorrang op het Ketelmeer 30 jan 2023 20:44 #1455578

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4885
alweereengijp schreef :
H700 schreef :
Er zal een reden voor zijn, maar even op 10 oproepen doet wonderen.
Bij achterlangs oplopen lopen door je eigen vaart zijn hekgolven minder snel op en de gevolgen zijn minder hinderlijk.
Dat weet deze RW25 schipper ook maar het moet wel kunnen, dat weten we nu niet.
(Zou de gemiddelde power-boat patser ook eens moeten doen, dit terzijde)

Alle info van dat schip overigens hier, gewoon openbaar:
www.debinnenvaart.nl/schip_detail/16225/

Dit is geen privé boot maar een door de belastingbetaler opgehoest werktuig van een Rijksdienst met 2 x 534pk aan boord.

Is toch gewoon lullig om er langs te blazen? Nergens voor nodig toch? Wat mij betreft heeft RWS als vaarwegbeheerder bij uitstek een voorbeeldfunctie. Zal best lekker zijn om even 1000 pk los te gooien, maar voor spelevaren wordt je niet betaald. Doe dat lekker op eigen kosten.

En als het niet bewuste lulligheid is dan lijkt het me helemaal uitstekend dat die schipper aangesproken wordt.

+1
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 30 jan 2023 22:37 #1455595

swblom schreef :
Orange Sunset, ga je nu serieus menen dat Martijn57 nog gas terug moest nemen? Wat zou dat bijgedragen hebben aan de situatie?
Zeker serieus, maar misschien is dit eigenlijk geen volgens het BPR zou Martijn57 gas terug moeten hebben genomen om het oplopen te vergemakkelijken. Natuurlijk alleen als RWS25 geen snel schip is.

Het toepassen van de vaarregels zie ik als bijdragen aan een veilige situatie, je bent voorspelbaar als je de vaarregels volgt. Ik hoop dat je het hier mee eens bent.
Dat artikel heeft zijn waarde in smaller vaarwater. Hier moet degene die oploopt de ruimte kiezen en de opgelopene koers en snelheid behouden.
Nou, dat klopt ook niet swblom. Let op RWS25 is een groot schip! Dus op ruimer water zonder vaargeul en kruisende koersen geldt het volgende:
Artikel 6.17. Koers kruisen.
3 Indien de koersen van een groot schip en een klein schip elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het kleine schip voorrang verlenen aan het grote schip.
Bron

Het kan zijn dat ik er naast zit, maar wijs dan aub even het artikel in het BPR aan die je beweringen bevestigen en die van mij ontkrachten.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 30 jan 2023 22:39 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 30 jan 2023 22:51 #1455596

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1628
Orange sunaet, je zit er naast. Tenminste in het geval dat TS aangeeft.

Het gaat om "oplopen" en niet om "kruisende koersen".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 03:15 #1455606

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6428
Orange Sunset schreef :
2 Een groot schip dat wordt opgelopen door een groot schip en elk klein schip dat wordt opgelopen moet het voorbijlopen, voorzover nodig en mogelijk, vergemakkelijken. Het moet snelheid verminderen, indien dit nodig is om het voorbijlopen zonder gevaar en in zo korte tijd te doen geschieden, dat de andere scheepvaart daardoor niet wordt gehinderd.

Bepaling 1 werd aan voldaan, want er is niets gebeurd, geen tegengesteld verkeer, geen ondieptes, etc. Bepaling 2 is niet door TS gehanteerd zover ik kan lezen uit de post?
Maar was bepaling 2 van toepassing, als er geen overige scheepvaart in de buurt is die gehinderd zou kunnen zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 07:19 #1455616

Orange Sunset schreef :
swblom schreef :
Orange Sunset, ga je nu serieus menen dat Martijn57 nog gas terug moest nemen? Wat zou dat bijgedragen hebben aan de situatie?
Zeker serieus, maar misschien is dit eigenlijk geen volgens het BPR zou Martijn57 gas terug moeten hebben genomen om het oplopen te vergemakkelijken. Natuurlijk alleen als RWS25 geen snel schip is.

Het toepassen van de vaarregels zie ik als bijdragen aan een veilige situatie, je bent voorspelbaar als je de vaarregels volgt. Ik hoop dat je het hier mee eens bent.
Dat artikel heeft zijn waarde in smaller vaarwater. Hier moet degene die oploopt de ruimte kiezen en de opgelopene koers en snelheid behouden.
Nou, dat klopt ook niet swblom. Let op RWS25 is een groot schip! Dus op ruimer water zonder vaargeul en kruisende koersen geldt het volgende:
Artikel 6.17. Koers kruisen.
3 Indien de koersen van een groot schip en een klein schip elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het kleine schip voorrang verlenen aan het grote schip.
Bron

Het kan zijn dat ik er naast zit, maar wijs dan aub even het artikel in het BPR aan die je beweringen bevestigen en die van mij ontkrachten.

Los van wat het BPR zegt heeft RWS,de politie en mogelijk nog een paar anderen de mogelijkheid of zich niet aan alles dat in het BPR staat te houden als dat nodig is om hun werk te doen. Mogelijk was dat het geval in de situatie waar TS zo ontdaan van is.
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 09:03 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 07:37 #1455621

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3051
keeszeiler schreef :
Orange Sunset schreef :
swblom schreef :
Orange Sunset, ga je nu serieus menen dat Martijn57 nog gas terug moest nemen? Wat zou dat bijgedragen hebben aan de situatie?
Zeker serieus, maar misschien is dit eigenlijk geen volgens het BPR zou Martijn57 gas terug moeten hebben genomen om het oplopen te vergemakkelijken. Natuurlijk alleen als RWS25 geen snel schip is.

Het toepassen van de vaarregels zie ik als bijdragen aan een veilige situatie, je bent voorspelbaar als je de vaarregels volgt. Ik hoop dat je het hier mee eens bent.
Dat artikel heeft zijn waarde in smaller vaarwater. Hier moet degene die oploopt de ruimte kiezen en de opgelopene koers en snelheid behouden.
Nou, dat klopt ook niet swblom. Let op RWS25 is een groot schip! Dus op ruimer water zonder vaargeul en kruisende koersen geldt het volgende:
Artikel 6.17. Koers kruisen.
3 Indien de koersen van een groot schip en een klein schip elkaar zodanig kruisen, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, ingeval geen der schepen de stuurboordszijde van het vaarwater volgt, het kleine schip voorrang verlenen aan het grote schip.
Bron

Het kan zijn dat ik er naast zit, maar wijs dan aub even het artikel in het BPR aan die je beweringen bevestigen en die van mij ontkrachten.

Los van wat het BPR zegt heeft RWS,de politie en mogelijk na een paar anderen de mogelijkheid of zich niet aan alles dat in het BPR staat te houden als dat nodig is om hun werk te doen. Mogelijk was dat het geval in de situatie waar TS zo ontdaan van is.

Heeft RWS dan ook een vrijstelling mbt de verkeersregels?
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 10:22 #1455665

Ronaldl schreef :
Orange sunaet, je zit er naast. Tenminste in het geval dat TS aangeeft.

Het gaat om "oplopen" en niet om "kruisende koersen".

Ronaldi, als je goed gelezen had, kon je zien dat ik beide situaties opgezocht. Dan moet je een postje eerder van mij lezen waarin TS ook medewerking moet verlenen in het geval dat RWS25 geen snel schip is. Deze situatie staat letterlijk in het BPR.

Maar als jij een artikel in het BPR kunt aanwijzen die beter van toepassing is op deze situatie, dan be my guest.
Apae schreef :
[...]
Maar was bepaling 2 van toepassing, als er geen overige scheepvaart in de buurt is die gehinderd zou kunnen zijn?
Overige scheepvaart is niet het opgelopen of oplopende schip in deze situatie. En was toch ook geen overige scheepsvaart in de buurt, tenminste dat kan ik niet lezen?
keeszeiler schreef :
[...]

Los van wat het BPR zegt heeft RWS,de politie en mogelijk nog een paar anderen de mogelijkheid of zich niet aan alles dat in het BPR staat te houden als dat nodig is om hun werk te doen. Mogelijk was dat het geval in de situatie waar TS zo ontdaan van is.
De RWS zal beslist meer bevoegdheden hebben om hun werk te kunnen verrichten. Maar ik twijfel of deze situatie hiervan gebruik is gemaakt gezien de geciteerde bepalingen van het BPR. Alleen als RWS25 een snel schip zou zijn had TS voorrang en zou het in mijn ogen niet netjes zijn.

Trouwens ontdaan is TS volgens mij niet, laten we het niet opblazen, hij stelt gewoon een vraag waar hij over twijfelt :laugh:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 10:24 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 11:34 #1455690

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1628
@orange sunset:
In de regels staat:
......moet het voorbijlopen, voorzover nodig en mogelijk,......
En dat is wat anders dan "moet".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 12:16 #1455699

Dank voor al jullie reacties op mijn vraag. Mogelijk nog goed te melden dat de RWS een koers had die die van ons kruiste, wij gingen pal Oost naar West richting Schokkerhaven terwijl de RWS van Noordoost naar Zuidwest koerste richting Ketelbrug. Met een snelheid die zo ongeveer het dubbele van de onze was. Hij zat aanvankelijk ver achter ons toen hij uit de Ramsgeul kwam. Op het Ketelmeer is ruimte genoeg voor iedereen, dat is natuurlijk anders in een kanaal met oplopers of als je de Houtribsluizen nadert. We hadden hem zoals hier gesteld inderdaad even op kanaal 10 moeten vragen naar zijn intenties. Daarbij is de tip om juist met de golven mee te koersen logisch, bruikbaar voor een volgende keer!
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 13:40 #1455722

Hopelijk heb je er wat van geleerd en hinder je grote schepen niet weer. Houd je aan het BPR. Dat voorkomt ook onnodige koers of snelheids wijzigingen voor grote schepen (in de praktijk beroepsvaart), veel logischer, netter en in lijn met BPR is het dat jij je aanpast als klein schip en mensen die aan het werk zijn niet onnodig hindert in het vervolg.
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 13:46 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 13:59 #1455726

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5182
dehler31abc schreef :
Hopelijk heb je er wat van geleerd en hinder je grote schepen niet weer. Houd je aan het BPR. Dat voorkomt ook onnodige koers of snelheids wijzigingen voor grote schepen (in de praktijk beroepsvaart), veel logischer, netter en in lijn met BPR is het dat jij je aanpast als klein schip en mensen die aan het werk zijn niet onnodig hindert in het vervolg.

eh...ik weet niet hoor...maar volgens mij werd TS opgelopen door een ander schip.
Dan is het aan het schip dat oploopt om er voor te zorgen dat het veilig gebeurd.

Daarnaast was de snelheid van de RWS boot volgens TS 25 knoop, wat het volgens mij een snel schip maakt (>40km/u), een snel schip moet aan alle andere schepen volgens mij voorrang verlenen.

Maar zoals al eerder opgemerkt, en volgens mij ook door TS ter harte genomen, even contact opnemen met de RWS boot had veel duidelijk gemaakt. Had TS waarschijnlijk ook meteen te horen gekregen of er van hem nog medewerking gewenst was.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 14:05 #1455728

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8081
dehler31abc schreef :
Hopelijk heb je er wat van geleerd en hinder je grote schepen niet weer. Houd je aan het BPR. Dat voorkomt ook onnodige koers of snelheids wijzigingen voor grote schepen (in de praktijk beroepsvaart), veel logischer, netter en in lijn met BPR is het dat jij je aanpast als klein schip en mensen die aan het werk zijn niet onnodig hindert in het vervolg.

Hopelijk houdt iedereen zich gewoon aan het BPR en gaat geen eigen regels bedenken. Komt de duidelijkheid en veiligheid ook niet in het gedrang. De wet is duidelijk.

Ik vind overigens dat je vaak een naar toontje aanslaat. Alsof je de wijsheid in pacht hebt.
Wat vaar je zelf eigenlijk? Dehler 31 of Sun 2000? Of identificeer je je niet met een bepaald type?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 14:12 #1455730

t'Is de toon die de muziek maakt, denk ik. De relatie tussen het BPR en steun aan de boeren ontgaat me een beetje op dit nautische forum. Een hoop opgestoken!
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 14:14 #1455731

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26789
dehler31abc schreef :
Hopelijk heb je er wat van geleerd en hinder je grote schepen niet weer. Houd je aan het BPR. Dat voorkomt ook onnodige koers of snelheids wijzigingen voor grote schepen (in de praktijk beroepsvaart), veel logischer, netter en in lijn met BPR is het dat jij je aanpast als klein schip en mensen die aan het werk zijn niet onnodig hindert in het vervolg.

Mja. Nu is het wel genoeg geweest, Dehler31abc.

Je eerste interventie in dit draadje was al buiten alle proporties. Er is niets aan de hand geweest, er was een zee van ruimte en ik geloof niet dat ook maar iemand erg ongerust is gweest.
TS heeft het BPR niet overtreden, dus opzouten met je beschuldigingen. Je hebt het gelijk gewoon niet aan je kant. Zoals trouwens in wel meer draadjes het geval is.

Door nu nog een keer je gelijk te willen halen, met verwijzing naar het BPR, maak je jezelf onsterfelijk belachelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 14:18 #1455733

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26789
Koezt schreef :
Ik vind overigens dat je vaak een naar toontje aanslaat. Alsof je de wijsheid in pacht hebt.
Wat vaar je zelf eigenlijk? Dehler 31 of Sun 2000? Of identificeer je je niet met een bepaald type?

Dehler31abc weet ook alles van AIS, maar op de vraag wat hij zelf qua AIS aan boord heeft, komt geen antwoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 14:24 #1455734

BPR kan natuurlijk ook Boeren Protest Rellen betekenen.
Hangt een beetje van je referentiekader af.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 15:08 #1455755

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3051
Martijn57 schreef :
t'Is de toon die de muziek maakt, denk ik. De relatie tussen het BPR en steun aan de boeren ontgaat me een beetje op dit nautische forum. Een hoop opgestoken!

Goed zo Martijn, goede vaart ;)

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 16:49 #1455791

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1628
Art 6.01 van de al aangehaalde wet:
b.oplopen: naderen door een schip van een ander schip uit een richting van meer dan 22°30´ achterlijker dan dwars van dat schip;

TS schrijft:
Ik oost-west
RWS noordoost-zuidwest

Maar TS schrijft ook "kruiste".
Nu is dat uiteraard spreektaal, want de koersen kruisen ook.
Alleen niet in het licht van de wet.
De wet heeft het in die situatie over "oplopen".

De definitie van dat "oplopen" valt gelijk met de definitie van de "zichthoek" van het heklicht. Een oploper ziet dus dan alleen het heklicht.
Logisch dat die 2 definities hetzelfde zijn. Hoe zou een oploper 's-nachts dan moeten weten of ie oploopt of kruist?

Je moet dus al aardig van opzij aan komen varen voordat je een kruisende koers hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 18:39 #1455834

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1483
Jongens.... wanneer we er al zo veel artikelen en meningen bij moeten halen.
Gewoon ter plaatse inschatten en wanneer het je niet bevalt of je twijfelt, gewoon aan de kant gaan (als dat kan). Het charmante van de regels op het water was nou juist uitwijkplicht en geen voorrang.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 19:59 #1455861

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4885
dehler31abc schreef :
Hopelijk heb je er wat van geleerd en hinder je grote schepen niet weer. Houd je aan het BPR. Dat voorkomt ook onnodige koers of snelheids wijzigingen voor grote schepen (in de praktijk beroepsvaart), veel logischer, netter en in lijn met BPR is het dat jij je aanpast als klein schip en mensen die aan het werk zijn niet onnodig hindert in het vervolg.

:laugh: volgens mij maak je een grap. Of je bent niet goed geïnformeerd.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 21:48 #1455903

Ronaldl schreef :
@orange sunset:
In de regels staat:
......moet het voorbijlopen, voorzover nodig en mogelijk,......
En dat is wat anders dan "moet".

Euh, je citaat start zelfs met het woord “moet” :laugh: :laugh:
Ronaldl schreef :
Art 6.01 van de al aangehaalde wet:
b.oplopen: naderen door een schip van een ander schip uit een richting van meer dan 22°30´ achterlijker dan dwars van dat schip;

TS schrijft:
Ik oost-west
RWS noordoost-zuidwest

Maar TS schrijft ook "kruiste".
Nu is dat uiteraard spreektaal, want de koersen kruisen ook.
Alleen niet in het licht van de wet.
De wet heeft het in die situatie over "oplopen".

De definitie van dat "oplopen" valt gelijk met de definitie van de "zichthoek" van het heklicht. Een oploper ziet dus dan alleen het heklicht.
Logisch dat die 2 definities hetzelfde zijn. Hoe zou een oploper 's-nachts dan moeten weten of ie oploopt of kruist?

Je moet dus al aardig van opzij aan komen varen voordat je een kruisende koers hebt.
Interessante vondst die ik gemist heb, maar nu met de additionele input van Martijn, kunnen we ‘kruisen’ inderdaad uitsluiten. Oplopen blijft over en of de RWS 25 een snel schip is of niet bepaalt van wie eigenlijk ingrijpen werd verwacht.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 21:50 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 22:27 #1455911

Zo’n RWS boot is prima te manoevreren. Geen haar op mijn hoofd die er ook maar aan denkt om voor zo’n snelle boot op ruim water uit te wijken of mijn snelheid aan te passen. Koers en snelheid houden, daar is geen BPR bij nodig.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 22:31 #1455913



Nou Noballast, daar komt ie dus aan..! En wat doet je hart nu?
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 22:32 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 22:37 #1455915

Zwaardopzee schreef :
Nou Noballast, daar komt ie dus aan..! En wat doet je hart nu?

Die zal iets sneller gaan kloppen door een toenemende ergenis om zich vervolgens te concentreren op de hekgolven.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

voorrang op het Ketelmeer 31 jan 2023 22:38 #1455917

Ik schat dat Noballast gaat wachten totdat RWS25 onder de noemer van goed zeemanschap gaat afwijken van de BPR regels om een aanvaring te voorkomen en dus zelf ingrijpt. En zich daarna op de borst klopt, omdat Noballast meent goed zeemanschap te hebben vertoond ;)

Er van uitgaande dat RWS25 geen snel schip is aldus BPR natuurlijk.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 31 jan 2023 22:39 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl