scope schreef :
[…]
Nou niet direct......ehm....meen ik.
Het RDI deelt mee dat "zij "werkt"?? aan kostendekkende producten en diensten".
Mijn vraag is van wie zou dit moeten en waarom?
Ik vind het helemaal niet zo vanzelfsprekend.
In mijn vorige post staat een bekendmaking gelinkt die je wellicht eerst eens moet doorlezen.
Wat als de politie 50,- per aangifte (2e voor de helft:) in rekening brengt, of voor een inbraak opname voorrijkosten berekent?
Als dat niet logisch lijkt waarom kostendekkend wel?
Volledig absurd voorbeeld. Politie is verre van kostendekkend en dat is ook niet de insteek van de Politie die de veiligheid van iedere burger probeert te waarborgen.
Of mogen satelliet frequentieregistraties duurder zijn dan die voor marifoon waarvan er veel zijn? En in welke mate is dat feitelijk zo?
Ja dat gebeurt ook. In mijn vorige post staat een bekendmaking gelinkt die je wellicht eerst eens moet doorlezen.
Er zijn dus overheidsdiensten diensten die niks opleveren en veel geld kosten, diensten die een beetje opleveren of zelfs veel opleveren.
Volgens mij levert alleen de belastingdienst veel op, rest rond kosten dragend of kosten juist heel veel geld. Echter leveren diensten die veel geld kosten direct of indirect wel weer een enorme bijdrage op het sociale en economische vlak, gezondheid en veiligheid.
Daar ligt dus beleid aan ten grondslag, en voor beleid heb je een weging en besluit nodig.
En aan een besluit ligt een verantwoording ten grondslag.
Een verantwoording die, binnen een democratie, wel inzichtelijk moet zijn.
En dat is heel wat anders dan lijstje met baten en kosten dat alleen in Groningen te zien is.
Ik vind die verantwoording echt veel te mager.
Zoals gezegd weer wantrouwen, maar nogmaals: in mijn vorige post staat een bekendmaking gelinkt die je wellicht eerst eens moet doorlezen.
Daarnaast dient de vraag zich ook aan wat de gevolgen gaan zijn voor de kosten als de RDI als plan ook de registratie aan CBR over zal dragen.
Dan liggen die zogenaamd "kostendekkende kosten" ineens bij een andere organisatie.
Geen overheidsdienst meer maar een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan. Waar
Het is niet ondenkbaar dat deze wijziging (incl salaris van 5 ton voor Alexander Pechtold) de registratiekosten met 200% en meer zou kunnen doen stijgen.
Je moet echt leren je bronnen te checken. Het salaris van A. Pechtold was in 2022 €215.204 en van J.J. Huizing €213.121 — allemaal netjes terug te lezen in
het jaarverslag over 2022. Kans dat hij in zijn eentje nu op €500.000 zit lijkt mij enorm klein, hele directie CBR (=Pecholt + Huizing) wellicht ivm de hoge inflatie in 2022.
Maar wat vind jij een redelijk salaris voor iemand die als algemeen directeur acteert van een bedrijf dat in 2022 ~€215.800.000 omzet draaide (en geen aandeel en dus geen dividend uitgekeerd krijgt)?