Er staan hier enkele zeer juiste uitspraken ,maar ook een deel die kant noch wal raken:
Met een rolfok kan je :
-Het zeil inrollen.
-Zeil verwisselen net zoals bij een gewoon zeil.
-Indien met een dubbel profiel en twee vallen zeil wisselen terwijl je doorvaart
-bij dubbel profiel twee voorzeilen hijsen.
-Wedstrijdvaarderes hebben geen rolfok ...? (Jouzers kom eens kijken op de Goofy's/Antwerp race/ enz enz ...) bijna iedereen heeft een rolfok al is het maar om de spi te trekken achter het voorzeil....of om voorzeilen te wisselen met dubbel profiel.
-Met een rolfok met goed profiel ,voorbeeld:furlex 200S is de prestatie van je zeil gewoon beter dan met leuvers ,omdat de inkomende wind minimaal verstoord word.
-Vanuit de kuip reven (inrollen) en iedereen weet dat we dat pas doen wanneer we familiaal varen en we gebruiken daar geen code zero voor
-
Bij een slechte montering kans op:
-Val meerollen door te kleine hoek boven(beugeltje plaatsen)
-Vastlopen :onderhoud ! weinig en eenvoudig maar toch noodzakelijk
-Bij vastloper kan je het zeil oprollen door rondjes te varen ....of terug lossen en strijken indien het in de andere richting niet gaat.
Zonder rolfok :
-Kan je ook je zeil verwisselen.
-de kans op een vastloper onbestaand(of je val moet vastkomen)
-het voorlijkprofiel/zeilvoering is gewoon iets minder door de spleetwerking.
-Moet er altijd iemand naar voor om te strijken/hijsen.
Ik ben dus voorstander van een rolsysteem,koop alleen geen "goedkoop" systeem indien je wedstrijd of op zee gaat varen,er zijn systemen die al jaren bestaan en hun doelmatigheid bewezen hebben o.a.Furlex en Profurl.
Voor (kleine) zeilboten op binnenwater zal een plastimo systeem weing problemen geven ,en indien het toch eens zou misgaan er eenvoudige oplossingen zoals hierboven vermeld.