Capolavoro schreef :
beetje afhankelijk van het soort tuigage (top/fractioneel) en de windhoeveelheid, hoe je ze wil hebben streamen.
Fractioneel dus ietsje meer die bovenste laten streamen. Is een eindeloos discussiepunt tussen FMJ en mij; hij is altijd verbaasd hoe lang en veel ik die bovenste achter het zeil stop, en hoe die boot dan toch béter vaart....
groet
t
Dit is iets te kort door de bocht, maar anders is het zeker. Dat heeft echter ook met verhoudingen tussen zeiloppervlak en nat-oppervlak of waterverplaatsing te maken en meer van die geintjes. Het verschil waar jij op duidt zit in licht weer, jij kan dan stallen en toch snelheid houden, terwijl ik gewend ben 'm dan vrijwel permanent in 'acceleration mode' (bovenste stromend en dan vaak nog wat losser) moet houden. In middenweer laat ik weleens de bovenste 2 min of meer permanent achter het zeil zitten omwille van wat extra hoogte met behoud van snelheid, daar verbaas jij je dan weer over. In zwaarder weer houdt jij 'm dan weer heel lang strak en gaat eerst lozen met de overloop, doordat jouw lateraalpunt relatief ver naar voren zit blijf je dan hoogte varen. Een groot fractioneel grootzeil en een boot die daarop ontworpen is (kiel verder naar achteren) gaat hoogte verliezen als je dat doet, terwijl die hoogte blijft houden en vergevingsgezinder wordt als je flink twist.
Waar ik me dus vooral over verbaas is het enorme verschil tussen diverse boten. Dat verschil maakt het ook gelijk moeilijk een goed advies te geven op afstand. Veel varen, uitproberen, voelen en monitoren (liefst sparren met een zusterschip) blijft uiteindelijk de enige manier om er echt goed achter te komen hoe je een schip optimaal vaart.