3Noreen schreef :
Mijn ervaring met zeilmakers is dat ze weinig of niet te "sturen" zijn. Ze maken wat zij goed dunken. Na vele zeilen verder luister ik eerst heel goed wat een zeilmaker mij voor opdracht aan info wenst te geven. Stel niet de vraag ; "Kun je dit maken ?" maar de vraag "Wat zou jij mij adviseren ?"
Ik denk dat elke zeilmaker blij is met die vraag. Zeker als je serieus met de zeilmaker 'in zee' wil, zijn zeilmakers graag bereid info te delen. Het is daarom niet eenvoudig om te oordelen over de betreffende zeilmaker - of welke zeilmaker dan ook - zonder de feiten te kennen..
3Noreen schreef :
Vervolgens goed onderscheiden welke info ze loslaten. Vage termen als Premium Cruising, Norlam, Performace zeggen nagenoeg niets.
Exact. Vraag naar de specs.. of naar datablad van zeildoekleverancier. De meeste zeilmakers geven je dit graag, zijn trots op wat ze leveren. Al zijn er klanten die dan weer roepen: wat moet ik met die getallen en al die info.. ik wil gewoon een goed en goedkoop zeil.. goedkoper dan bij de goedkoopste concurrent. Prijs is niet onbelangrijk, voor veel zeilers. Zeker in deze tijd van cri.. Het kan ook best hoor, voordelig zeil die 100% aan verwachting voldoet.
3Noreen schreef :
Wat je wilt weten is wat voor doek fabrikant en soort, profiel dieptes, hoever wordt het uitgebouwd met welk merk zeillatten, hoe de zeilen zijn afgewerkt, wordt het profiel met behulp van de naden tussen de afzonderlijke banen gemaakt, of voornamelijk door de lijk ronding, wat is zijn inschatting van het dynamische gedrag van je mast, uit hoeveel horizontale panelen een full radiaal zeil wordt samengesteld, hoe die panelen onderling gestikt / geplakt worden, enz, enz,enz. En bepaal aan de hand daarvan of ik het iets vind. En vooral namate je meer weet over het zeil kom je er achter dat een beter zeil, ook niet anders dan een duurder zeil gaat worden.
Uhmm.. wederom: ik denk dat elke zeilmaker graag klanten heeft die zinnig kunnen meedenken en praten over uitbouw, panelen, zin/onzin radial, doorgelat of niet etc etc. Niets leukers om een goed zeil te maken samen met - en naar de wens van - de klant. Lijkt mij dat geen enkele zeilmaker hier anders over denkt.
Echter, de praktijk is vaak anders. Er zijn veel verschillende soorten klanten. Voor bijna alle klanten is prijs belangrijk maar verschil in zeildoek/afwerking wordt soms niet begrepen, snijwijze van zeil is abracadabra.. ach, nou ja. Nog niet erg, want tja, gaat het dan een keer fout: dan los je het samen op. Denk ik dan.