Orange Sunset schreef :
H700 schreef :
Dat zal ik dan sowieso in orde maken, de lijn is overigens van dynemaa.
Toch zou ik graag de dubbele verstaging hebben achter.
Heeft dit voordelen tov een enkele zoals ik die mij voorstel?
Als dit een Hurly 700 betreft, dan is het een topgetuigd schip. Het aantrekken van de achterstag gebruiknje alleen om de spanning op het voorstag te regelen, dat kan prima met een enkele achterstag. Lijkt me omslachtig om altijd 2 stagen te moeten trimmen.
Enige nut zie ik als je een uitgebouwd grootzeil hebt waardoor de achterstag in de weg kan zitten, maar bij een topgetuigd schip moet de achterstag meestal aangetrokken zijn om de mast niet te verliezen.
Als je er mastbuiging in kunt trekken met die achterstag, dan staan je onderwanten waarschijnlijk niet goed. Bij topgetuigd schip regel de de buiging van de mast met de babystag en/of onderwanten.
Als dat blok in de achterstag nu veel rolt bij veel wind en helling, dan zou ik de topwanten en onderwanten controleren. Die zorgen ervoor dat de mast in het midden blijft en staan mogelijk niet strak genoeg gespannen. Maar kan ook zo zijn dat je boot te ‘slap’ is om dit tegen te gaan en dus het dek en romp buigt bij deze omstandigheden.
Ja, een Hurley 700.
De spruit is van 7x19 RVS.
Geen uitgebouwd grootzeil, wel ietsjes groter achterlijk dan origineel maar ruimte over aan de achterstag.
De verstaging en puttingen zijn nieuw (2021) en het want staat vrij strak, ik heb een wantspanningsmeter in bestelling staan, ik hoop dat deze vrij snel komt en ga dan alles opnieuw afstellen.
Sowieso staat de mastrake iets te ver naar voren, deze wil ik neutraal hebben staan, de voorstag mag iets strakker.
Dus dit als eerste stap.
Ik heb een manual van Selden (alhoewel geen selden mast) en info uit het blad Zeilen.
Ik denk dat de boot stevig zat is, maar enige flex met veel wind is er misschien wel. Ik weet van zeilers met een Hurley die ook met zwaarder weer op zee zitten dat ze om redenen van stevigheid en redundancy 2 achterstagen nemen.
Het trimmen van de mast tijdens het zeilen wordt weinig met dit type boot gedaan.
Ik zou als ik 2 achterstagen neem, tussen beiden een lijn kunnen zetten die de spanning regelt.