SY Rose schreef :
Hahaha, kleine lettertjes Sietse-ten. Net nu ik eens even stevig wou gaan lassen
300 kg is niet al te veel hm, zeker als vermoeidheid mee gaat spelen.
Ik zit zelf nu te denken aan het advies van Sailbleu. Niet de moeilijkheden van lassen, wel toename van de sterkte.
Aan elke kant een plaatje (er kan 3mm per kant bij) dat met twee bouten vast zit en de stag in het gat ertussenin. Zo verdeel je in ieder geval de kracht wat. Hiervoor moet de voorstag 1 gaatje naar voren opschuiven. De tuiger heeft kennelijk destijds besloten dat het boeglicht hiervoor teveel in de weg zit en heeft zelfs de toggle een beetje bijgezaagd om het geheel passend te maken op het achterste gat. Ik moet dus het rvs plaatje van het boeglicht nog mooi recht weg zien te zagen.
Overigens is de dikte van het metaal van die toggle nog minder dan de kam, ruim 3 mm. Zijn er verhalen bekend van uitgescheurde toggles ?
Een niet bijgezaagde toggle heeft meer ´vlees´ rondom het gat, en draagt aan twee kanten. Gevoelsmatig (ken de afmetingen niet) denk ik dat de toggle een keer of 3 a 4 sterker is dan het oog (in dit geval).
sietse-ten schreef :
dat is heel normaal, ijzer( rvs is ook ijzer) zet nu eenmaal uit bij verwarming en krimpt bij afkoelen. als lasser hou je daar rekening mee.
als er op die boegplaat gelast wordt en er een kettinglas opgelegd wordt van steeds een cm, om en om, met in tussen tijd even een rook pauze en een natte doek, dan wordt die plaat echt niet zo heet dat het polyester smelt.
als het mis gaat is het risico voor de ts
Niet de hele plaat nee, maar aan de andere kant van de las (onderkant vd plaat) zal het zeker gaan gloeien of op zn minst een paar honderd graden worden.Het duurt niet lang en het is maar een klein oppervlak maar het is niet echt een lekker gevoel
Hen3: quote hersteld.