Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Krachten op groot-/genuaschoot

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 09:39 #290045

Apae schreef :
Nu ben jij het die (algemeen geaccepteerde) onzin praat: op klasssieke schepen is het helemaal niet ongebruikelijk om een takel in een fokkeschoot te plaatsen. Dat kan zelfs heel mooi werken, met een blok aan het schootoog en een dubbel blok op de plek waar je normal alleen een keerblok hebt (dus op de genuarail bij een modern schip).
Hoho.. we hadden het over een Maxi 77 (en soortgelijke schepen). Bij de klassieke schepen ligt het onderlijk van de genua ook niet (nagenoeg) op het dek en zal je dus ook geen last krijgen dat die blokken op je dek liggen te kletsen... Appels met Appels he...
Laatst bewerkt: 01 juni 2012 09:39 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 09:48 #290048

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
kijk eens op deze foto genua schootvoering maxi 777
Bijlagen:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 09:49 #290049

Dat is toch gewoon normaal? Of mis ik iets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 11:26 #290069

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6586
Die varen beiden een fok of hooguit kleine genua. De linker is een 777, met tamelijk ander tuig op dezelfde romp, de rechter is een 77 die de schoot van genua of fok voert op de fokrails.
Een 77 heeft genuablokken of korte danwel lange genuarails op de kuiprand zitten, en het speciale daaraan is dat die rails achter de lieren zitten, die op het dek vlak voor de kuip staan. Hier is een plaatje van een 77 met de standaard 150% genua.
De genuaschoot loopt dus in principe naar de rail op de kuiprand, waar een keerblok op zit, en daarna pas naar de lier. De schoot maakt daarbij een bocht van vrijwel 180 graden en komt van onderaf op de liertrommel. Ik denk, dat de beste mogelijkheid is om het blok op de genuarail te gebruiken, en dan van daaruit de lier op het tegenovergestelde boord. Maar dan zal de foktrimmer ook overloop en grootzeil moeten bedienen: de stuurman kan daar dan zeker niet meer fatsoenlijk bij.
Laatst bewerkt: 01 juni 2012 11:28 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 11:28 #290073

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
waverider82 schreef :
Dat is toch gewoon normaal? Of mis ik iets?
Juist, maar een verbetering t.o.v het hier beschreven topic.
Die hele grote genua is echt geen verbetering wat zeileigenschappen betreft.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 01 juni 2012 11:32 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 11:31 #290077

De kracht op je genua schoot is ongeveer: 0.02104xZOxWS^2 waarin ZO het zeiloppervlak in m2 is en WS de windsnelheid in knopen.

Als je een lijn door een blok gaat voeren dan blijft de spanning op de lijn overal gelijk, en neemt een paar procent toe per schijf (totale hoeveelheid is afhankelijk van het soort lagering van het blok)
Dus als je een grootschoot hebt die 6x op en neer gaat, dan hebben alle zes de parten een even grote spanning te voorduren, en de spanning die het blok op de giek uitoefend is de som van alle zes de parten tesamen.

Indien blokken ergens vast op de boot zitten (dek, mast, railing of wat dan ook) dan is er geen sprake van een vertraging want de blokken kunnen nergens heen.
Stel dat je nu een lijn door een enkelschijfsblok kunt halen en je trekt het halende part van de lijn 10cm, dan komt het blok (bij een omleidingshoek van 180 graden) slechts 5 cm dichterbij. Ofwel je hebt 1 op 2 vertraagt. Dat betekend atomatisch ook dat de spanning op de halende lijn slechts half zoveel is als de kracht waarmee het bewuste blok ergens aan kan trekken.

Je kunt wel 50 losse blokken ergens op de boot monteren, maar zolang deze vast zitten aan de boot en niet naar elkaar toe kunnen komen zal er geen vertraging plaats vinden en neemt de spanning op je halende lijn niet af.

Nog even als vuist regel, als je een lijn door een enkelschijfst blok haalt dan is de resulterende kracht op het blok afhankelijk van de omleidingshoek van de lijn.
Bijvoorbeeld:
180 graden omleiden: blok heeft 200% van kracht op lijn te dragen.
120 graden omleiden: blok heeft 173% van kracht op lijn te dragen.
90 graden omdleiden: blok heeft 141% van kracht op lijn te dragen.
45 graden omleiden: blok heeft 77% van kracht op lijn te dragen.
10 graden omleiden: blok heeft 17% van kracht op lijn te dragen. etc.

Dus als je ergens een keerblok voor je schoot monteerd (in jouw geval op de railing) en je laat de schoot 180 graden van richting veranderen, dan is de kracht op je railing tweemaal zo groot als de schootspanning, en als het blok vast zit en niet naar de lier toe kan komen, dan vind er ook geen vertraging plaats dus geen spanningsvermindering op de schoot.

Wat betreft lieren:
er staat een getalletje op de lier, dat is de krachtverhouding, ook wel power ratio genoemd. Dat is een waarde die je verteld hoeveel de lier vertraagd. Dat is gemeten bij een lierhandel van 12 inch (1 voet) wat ook wel bekend staat als "de lange lierhandel" er zijn namlijk 3 standaard maten (8 inch, 10 inch en 12 inch).
Gemeten met de lange lierhandel, zou een lier met getalletje 20, 20 kg trekken voor iedere kg die je tegen de lierhandel duwd. Dus als jij lier maat 20 op je boot hebt staan en je duwd met 25 kg tegen de lierhandel aan, dan is de resulterende spanning op je lijn 25*20=500kg.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 11:33 #290079

zo is het douwe, maar waarom zou je iets wat eenvoudig is niet moeilijker maken.

ik heb meegemaakt dat er in een werkplaats een tekening kwam om een installatie te maken om een heipaal onder de installatie te zetten. wij vroegen aan de heibaas hoe hij dat voorheen deed. gewoon met een stropje. waaaat.
antwoord van de jonge onderzoekers: dat is niet creatief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 11:36 #290085

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6586
waverider82 schreef :
Bij de klassieke schepen ligt het onderlijk van de genua ook niet (nagenoeg) op het dek en zal je dus ook geen last krijgen dat die blokken op je dek liggen te kletsen...
Even plagen... :P
Laatst bewerkt: 01 juni 2012 11:37 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 11:39 #290088

Apae schreef :
waverider82 schreef :
Bij de klassieke schepen ligt het onderlijk van de genua ook niet (nagenoeg) op het dek en zal je dus ook geen last krijgen dat die blokken op je dek liggen te kletsen...
Even plagen... :P

Die zit nog behoorlijk boven het dek. Mijn 130% genua ligt met de onderlijk gewoon echt OP het dek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 12:45 #290104

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
@waverider.
Hoe zit dat dan met je schoothoek?Ook plat op het dek?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 14:17 #290135

@Ando, niet zulke moeilijke vragen he ;) Zal morgen eens kijken voor je..
Edit, ff fototoestel doorgebladered en oeps.. idd zeker niet op het dek..
Laatst bewerkt: 01 juni 2012 14:22 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 01 juni 2012 14:51 #290138

  • BALDER
  • BALDER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Het extra blok zat bij mijn maxi 77 op de hekstoel.
Daardoor komt de schoot recht op de lier.
Vanaf de genuablok op de rail direct naar de lier dan komt de schoot onder een zodanige hoek op de lier dat deze muurvast kan lopen.
Op internet vond ik een foto met een lier achter het genuablok.
Dat is natuurlijk de oplossing, maar of die sterk genoeg is betwijfel ik, want daar is weinig ruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 06 juni 2012 12:17 #291750

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Zo, dit afgesplitste draadje is aardig gegroeid. Laat ik er als Maxi 77 zeiler nog een duit bij doen.

Mijn grote-genua-schoot loopt niet via extra blokken, stoelen of andere dingen, en loopt nooit vast. De rail is iets langer dan origineel, maar zit wel op dezelfde plek (horizontaal deel kuiprand). Dat de lier hoger staat en VOOR de rail ipv erachter, levert geen enkel probleem op, de aanloophoek is prima. Extra keerblokken zijn voor mij dus onnodig.

Constructief:

De 16ST lieren zitten vast met vijf keer M6 en flinke onderlegringen op een versterkt stuk dek. De hekstoel met 1x M8 per poot door een 'gewoon' stuk kuiprand.

Krachtenspel:
- handkracht is zo'n 25kg? Dat doen we maal 16 met een standaard lierhendel (daar staat die 16 in het typenummer voor). Dat is 400kg. En jawel: strak aan de wind kun je zowat gitaar spelen op de schoot.
- Genua 1 is 24m2 ofzo, het "groot"zeil 10m2. Die vergelijking gaat volledig mank.
- 180 graden om, betekent twee keer de trekkracht op het keerblok, dan heb je het al over 800kg totaal.
- Ik ga er maar vanuit dat het extra blok heel erg laag op de hekstoel zit, dan zal de hekstoel zelf niet snel vervormen. Wel komen de krachten als afschuifkracht op dat ene pootje (die hekstoel is te slap om de krachten te verdelen), dus op dat ene M8 boutje.

Tja, het kan enige tijd goedgaan met een minder veeleisende toerzeiler, maar een wedstrijdzeiler zal vrij snel die poot uit z'n kuiprand rukken vrees ik, of dat boutje afbreken. Aan SB kan het doordat het "wringt" ook gaan lekken. Gevolg: regenwater in de hondekooi. Aan BB is lekkage minder vervelend, dat komt uit in de bakskist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 06 juni 2012 13:47 #291812

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4027
Ik snap het besproken probleem niet zo. Heb ook ene Maxi77 en bij mij loopt de genuaschoot naar de genuarails en dan terug naar de lier toe. Werkt prima, aanloop is perfect. Nooit geen probleem. Ook niet bij veel wind. En inderdaad, schoot kun je gitaar op spelen :laugh:

Bij veel wind >5 bft komt wel de verstaging ietwat slap te hangen door de constructie van de boot. Na '76 is die constructie verbeterd overigens. Dat beetje slap hangen doet ie al dik 35 jaar en heeft nog nooit, behalve de tijdelijk paar procent mindere zeilprestatie uiteraard, voor problemen gezorgd. Gewoon zeilen en lekker genieten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 21 mei 2014 19:57 #516877

  • BALDER
  • BALDER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Een tekening maakt veel duidelijk, of kijk in de Waterkampioen van mei 2014
Nu kunnen we zo langzamerhand er een punt achter zetten, toch?

nl.tinypic.com/r/nv7ja8/8
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 22 mei 2014 09:26 #517016

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Dat hadden we eigenlijk al gedaan hoor, voordat jij het topic twee jaar later nog eens opviste ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 22 mei 2014 11:18 #517073

Mijn grote-genua-schoot loopt niet via extra blokken

In ieder geval gisteren niet, toen hingen ze aan je railing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 22 mei 2014 12:40 #517117

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Dat was de HA-schoot, de genuaschoot ligt thuis ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 22 mei 2014 17:00 #517176

  • Roland27
  • Roland27's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 619
Capolavoro schreef :
YELLOW BOAT schreef :
de kracht op de hekstoel zelfs twee keer zo groot als de kracht op de genuaschoot!.

precies. reken op 10.000N trek aan de hekstoel.
als test of dat goed zal gaan kun je even je auto ervoor zetten en trekken.....

groet
t

Hoe kom jij op 10.000N???????
Krimpende winden en uitgaande vrouwen, zijn nooit helemaal te vertrouwen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Krachten op groot-/genuaschoot 22 mei 2014 18:49 #517206

Simpel. Door af te ronden. Hij bedoelt 9812N.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl