Of genuarails nodig zijn? Die vraag is net zo moeilijk te beantwoorden als de vraag of je een zesde versnelling in een auto noodzakelijk is.
Met een genuaslede kan je de hoek die de schoot maakt tussen dek en zeil zo inregelen, dat je schoothoek van het voorzeil heel precies kan bedienen. Kort en simpel: kar naar voren = meer bolling in je voorzeil maar minder goed dicht te trekken, kar naar achteren = vlakker zeil, minder twist, smallere spleet tussen grootzeil en voorzeil. Qua snelheidswinst ligt de optimalisatie die je hier kunt maken in de orde van tienden van knopen, maar daar gaat het niet alleen om. Door je voorzeil goed trimbaar te maken kan je meer wind hebben in hetzelfde zeil, het duurt dan dus langer voor je moet reven/inrollen/zeil wisselen. Omgekeerd heb je bij weinig wind juist meer mogelijkheden om toch optimaal te zeilen.
De vraag is of JIJ op JOUW boot met JOUW vaargedrag deze opties nodig vindt. Ik kan de vraag niet voor jou beantwoorden. Wel weet ik dat ik niet meer zonder wil varen, maar goed, ik ben dan ook zo'n freak die gegeven de weersomstandigheden mijn uiterste best zal doen om zo prettig mogelijk te varen
Laatste puntje is de ketting. Ik zou, als je preekstoel het toelaat, deze lekker achterwege laten. Je verliest een hoop druk onder het zeil door als je het voorlijk verder dan nodig omhoog brengt. Maar (en daar is ie weer) dat is dus weer afhankelijk van de deklayout op JOUW boot.