Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gevraagd: Genua voor een Jouet Sheriff

Re: Gevraagd: Genua voor een Jouet Sheriff 08 mei 2009 17:26 #70579

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Ik heb er eentje van internet geplukt:



Deze is wel behoorlijk lang en zul je niet nodig hebben maar dit is wel het idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gevraagd: Genua voor een Jouet Sheriff 08 mei 2009 17:35 #70580

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Topic verspringt wat van 'gezocht: zeil' naar 'hulp bij tuigage' dus ik ga weer eens de move-knop mishandelen ;)

Maar ontopic: Vinkeveen heeft inderdaad railtjes en sledes op voorraad (rail per meter geloof ik, dus kijk even of je aan 1 meter voldoende hebt) voor errug wènug: sledes zo'n 25 euro per stuk, rail weet ik niet meer precies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gevraagd: Genua voor een Jouet Sheriff 08 mei 2009 21:06 #70603

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Een standaard sheriff heeft ook geen genuarails of sledes.
Daarom twijfel ik of het nodig is?

Advies vanuit fabriek is wel om een ketting te gebruiken, zodat genua hoger boven dek zit.

Hoor graag van jullie.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gevraagd: Genua voor een Jouet Sheriff 08 mei 2009 21:22 #70606

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Of genuarails nodig zijn? Die vraag is net zo moeilijk te beantwoorden als de vraag of je een zesde versnelling in een auto noodzakelijk is.

Met een genuaslede kan je de hoek die de schoot maakt tussen dek en zeil zo inregelen, dat je schoothoek van het voorzeil heel precies kan bedienen. Kort en simpel: kar naar voren = meer bolling in je voorzeil maar minder goed dicht te trekken, kar naar achteren = vlakker zeil, minder twist, smallere spleet tussen grootzeil en voorzeil. Qua snelheidswinst ligt de optimalisatie die je hier kunt maken in de orde van tienden van knopen, maar daar gaat het niet alleen om. Door je voorzeil goed trimbaar te maken kan je meer wind hebben in hetzelfde zeil, het duurt dan dus langer voor je moet reven/inrollen/zeil wisselen. Omgekeerd heb je bij weinig wind juist meer mogelijkheden om toch optimaal te zeilen.

De vraag is of JIJ op JOUW boot met JOUW vaargedrag deze opties nodig vindt. Ik kan de vraag niet voor jou beantwoorden. Wel weet ik dat ik niet meer zonder wil varen, maar goed, ik ben dan ook zo'n freak die gegeven de weersomstandigheden mijn uiterste best zal doen om zo prettig mogelijk te varen :)

Laatste puntje is de ketting. Ik zou, als je preekstoel het toelaat, deze lekker achterwege laten. Je verliest een hoop druk onder het zeil door als je het voorlijk verder dan nodig omhoog brengt. Maar (en daar is ie weer) dat is dus weer afhankelijk van de deklayout op JOUW boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.277 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl