Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: dikte smeerreep?

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 09:19 #413121

nu ik er nog eens over nadenk. Volgens mij heb ik voorop de giek een klein kikkertje zitten en achterin een klem.
Ik denk dat het vroeger een tweedraads systeem was, met het vastzetten van de smeerrepen op de giek.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 14:02 #413200

Met een enkel lijn reef is niets mis, mits je geen vertragingen in de giek inbouwt. Die zorgen voor de problemen.

De reeflijn (achter)aan de giek, door het reefoog, al of niet met blokje, de giek in over een blokje voor omhoog er weer uit, door de nieuwe halshoek, dan via een mastvoetblok naar de kuip.
Is eerste rif gezet dan de lijn voor tweede en derde ook alvast doorhalen opdat ze gereed zijn voor te reven.

Val lossen tot merkteken dat je in ´t donker kunt voelen. Neerhouder los, reeflijn aantrekken (lier) tot merkteken dat je in ´t donker kunt voelen.
Schoot neerhouder weer aantrekken klaar.

Voor de fok soortgelijk, alles vanuit de kuip.
Nooit een probleem gehad.
En ik reef sneller dan ik het hier opschrijf.
Ben wel erg traag met typen.

Mocht er eventueel een reeflijn breken/losgaan, dan is het erop volgend rif paraat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 15:54 #413229

Saeftinghe schreef :
Met een enkel lijn reef is niets mis, mits je geen vertragingen in de giek inbouwt. Die zorgen voor de problemen.
Dat is niet juist, een schoothoek van een zeil heeft ongeveer een 12 tot 18 keer hogere spanning dan een halshoek. Als je dus de smeerreep voldoende doortrekt om de schoothoek aan te trekken, dan trek je de halshoek zo ongeveer kapot.

Dat is de reden dat er vertraging ingebouwd word, en met de vertragingen gaat het inderdaad vaak mis zoals je terecht opmerkt. Er zullen ongetwijfeld boten rondvaren waren het wel goed werkt, al dan niet met een vertraging in het systeem, maar de nachtmerie om het allemaal goed en probleemloos te laten werken is het allemaal niet waard.
Wat is er zo problematisch aan twee lijntjes die je vanuit de kuip moet bedienen in plaats van 1? Je hoeft alles met elkaar minder lijn binnen te halen dan met een 1 lijns systeem. Ergo: een oplossing voor een niet bestaand probleem lijkt me...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 15:59 #413230

mm, Erik zijn mening waardeer ik over het algemeen zeer, als er 1 ervaring heeft dan is hij het wel!

Maar Erik Als ik toch naar de mast moet voor mijn grootzeil val, dan is het toch ook handig om de smeerrepen (vooraan) op de giek te bevestigen? In plaats van al die blokken en toestanden naar de kuip.

Of ik moet ook mijn grootzeilval naar de kuip leiden, en dan zit ik weer met de twee leuvertjes die ook uit de sleuf gehaald moeten worden..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 16:25 #413240

Ik ben een groot fan van alles aan de mast, al hangt dat in beperkte mate ook van de maat van de boot af en hoe die gebruikt word.
Zelf heb ik alles bedienbaar aan de amst, en voor het reven op de giek zelf.

Maar de smeerrepen, en de halshoek, al dan niet met een lijn moeten uiteraard bedienbaar zijn waar de val ook bedienbaar is.

Mijn verhaaltje was bedoeld om aan te geven waarom ik het nut van het eenlijnssysteem niet begrijp en waarom ik denk dat het een onnodige oplossing is. Of het ook daadwerkelijk zo is moet iedereen maar voorzichzelf uitmaken.

Maar beide reef opties werken zowel voor reven bij de mast, als voor reven vanuit de kuip.

roozeboos schreef :
dan zit ik weer met de twee leuvertjes die ook uit de sleuf gehaald moeten worden..
Je kunt daarvoor een marl lijntje gebruiken tussen je zeil en de leuvers, dan kun je de leuvers gewoon laten zitten en krijgt het zeil de ruimte die het nodig heeft.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 juli 2013 16:28 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 16:55 #413259

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
marl lijntje??
zou je dat eens uit kunnen leggen erik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 17:05 #413262

zal wel een soort elestiekje zijn, dat is wel een idee inderdaad.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 17:18 #413269

Erik,
Het verschil in spanning tussen halshoek en achterlijk wordt opgevangen door de halshoek tegen het blokje vooraan de giek te trekken, dan komt daarop de valspanning. Het halshoekblokje staat strak tegen de giek.
Het reefoog krijgt dus de spanning van de reeflijn.
Het merkje op de val luistert daarom ook behoorlijk nauwkeurig en is om die reden dan ook te voelen bij duisternis.

Vallen zijn door de werf al naar de kuip gevoerd.
Ik ben van mening dat eigenlijk alles vanuit één plaats te bedienen hoort te zijn.
Of alles bij de mast,Of alles vanuit de kuip, geen heen en weer scharrelen bij slecht weer.

Zelfs de spi kan vanuit de kuip gezet en weggehaald worden, alles singlehanded.
Voor de spi zetten moet ik wel even de voorbereidingen treffen op het voordek.
Moet ik hem onverwacht weghalen dan kan hij op ´t voordek blijven tot in de haven of tot er goede gelegenheis is voor opbergen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 17:21 #413273

Roozeboos,
Wanneer je reefhalshoek zo´n beetje midden tussen 2 leuvers zit is er toch geen probleem?
Niet de halshoek verplaatsen, maar een leuver natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 17:28 #413276

duit schreef :
marl lijntje??
zou je dat eens uit kunnen leggen erik
Dat is een dun stukje lijn dat aan de halshoek vast zit, en dan door het oogje gaat waar de leuver aan zit, vervlogens door de leuver heen, weer terug door het oogje in het zeil, en dan naar de volgende etc. Per rif maak je zo'n touwtje. De voorlijkspanning van het zeil trekt het touwtje strak, en houd de leuver bij het zeil. Laat je de val zakken, dan gaat de spanning van het touwtje af en kan de leuver bij het zeil vandaan zonder los te komen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 17:32 #413278

Saeftinghe schreef :
Erik,
Het verschil in spanning tussen halshoek en achterlijk wordt opgevangen door de halshoek tegen het blokje vooraan de giek te trekken, dan komt daarop de valspanning. Het halshoekblokje staat strak tegen de giek.
in Theorie heel mooi, maar in de praktijk werkt het meestal niet goed (eea afhankelijk van de vormgeving van het lummelbeslag en hoever de lijn van de mast af zit), en als het werkt moet je de boel regelmatig vervangen omdat het stuk is. vergis je niet in de spanning die er op de smeerrepen komt!
Ik ben van mening dat eigenlijk alles vanuit één plaats te bedienen hoort te zijn.
Of alles bij de mast,Of alles vanuit de kuip, geen heen en weer scharrelen bij slecht weer.
daar ben ik het helemaal mee eens, mijn persoonlijke voorkeur is alles bij de mast, als er eens iets fout gaat is dat waar je in 9 van de 10 keer waar je toch al moet zijn
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 17:42 #413289

Saeftinghe schreef :
Roozeboos,
Wanneer je reefhalshoek zo´n beetje midden tussen 2 leuvers zit is er toch geen probleem?
Niet de halshoek verplaatsen, maar een leuver natuurlijk.

nee, maar als ik vanuit de kuip zou reven, dan moet ik toch nog naar de mast om het pennetje eruit te halen en 1 of 2 leuvers uit de mast halen, voordat de halshoek vastgetrokken kan worden. En dat wil je niet natuurlijk.
nb ik doe alles bij de mast nu, dan is het niet zo'n probleem
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 17:48 #413294

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Erikdejong schreef :
duit schreef :
marl lijntje??
zou je dat eens uit kunnen leggen erik
Dat is een dun stukje lijn dat aan de halshoek vast zit, en dan door het oogje gaat waar de leuver aan zit, vervlogens door de leuver heen, weer terug door het oogje in het zeil, en dan naar de volgende etc.

Prima idee! Ik heb ook zo'n leuver op de verkeerde plaats.

Jan
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 17:55 #413299

Wanneer je toch naar de mast moet heeft het geen zin.
Ik heb dit al sinds ergens rond 1975 en nog nooit enig probleem gehad. En ik heb heel wat gereefd hoor.
Omdat het zo vlot gaat aarzel je niet te lang en reef- en ontreef je veel eerder.

Maar het is inderdaad een kwestie van goed alles op elkaar aanpassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 18:03 #413306

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
roozeboos schreef :
Maar Erik Als ik toch naar de mast moet voor mijn grootzeil val, dan is het toch ook handig om de smeerrepen (vooraan) op de giek te bevestigen? In plaats van al die blokken en toestanden naar de kuip.

Mag ik eens vragen: als je toch de grootzeilval aan de mast hebt, waarom dan de complicatie van smeerrepen op het voorlijk? Ik ben altijd zielsgelukkig geweest met reefhaken op het lummelbeslag, op kleine boten tot een meter of elf. Werkt nog vlotter dan mijn dubbellijnsysteem vanuit de kuip.

Jan
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 18:23 #413323

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Less is more: ik reef aan de mast staande vanuit m'n schuifluik. Haak bij de lummel, een 7mm Dyneemakern lijn als reeflijn bij 14,5m^2 grootzeil met zorgvuldig gekozen trekhoek zodat achterlijk / onderlijn de juiste spanning heeft.
Laatst bewerkt: 04 juli 2013 18:24 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 18:39 #413340

Mi Dushi schreef :
roozeboos schreef :
Maar Erik Als ik toch naar de mast moet voor mijn grootzeil val, dan is het toch ook handig om de smeerrepen (vooraan) op de giek te bevestigen? In plaats van al die blokken en toestanden naar de kuip.

Mag ik eens vragen: als je toch de grootzeilval aan de mast hebt, waarom dan de complicatie van smeerrepen op het voorlijk? Ik ben altijd zielsgelukkig geweest met reefhaken op het lummelbeslag, op kleine boten tot een meter of elf. Werkt nog vlotter dan mijn dubbellijnsysteem vanuit de kuip.

Jan

ik heb zo'n haak gekocht ooit. maar geen idee hoe ik dat ding vast moet gaan maken aan mn beslag. het lijkt me dat ik daar ook steeds aan blijf haken, met alle mogelijke en onmogelijke delen van mn lijf en leden en kleding..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 04 juli 2013 18:40 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 04 juli 2013 18:41 #413341

ik denk dan toch maar twee lijntjes te nemen, die ik staande bij de mast eenvoudig en snel vast kan maken aan de giek.
beide kanten, voor twee reven.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 05 juli 2013 03:20 #413397

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
@ Erik,

En toch zie ik het probleem nog niet. Let wel, ook al heb ik er zelf een vertraging in zitten op het eerste rif.

Welke kracht is 10 keer hoger?
Ik zet helemaal geen kracht met die smeerreep. Die haal ik op de hand binnen. Hooguit na 2 minuutjes even het grootzeil vieren om dan de smeerreep nog iets verder door te halen.
Het is hooguit het zeil zelf (winddruk) wat de kracht erop zet. En bij de mast zit er een zeg maar een knoop zodat de lijn niet verder de giek in getrokken kan worden. Mocht daar dus al spanning op komen dan gaat dat niet over op het voorlijk maar op die knoop toch?

Waar ik even niet aan dacht was een 2 lijns oplossing te bedienen vanuit de kuip. Persoonlijk moet ik daar niet aan denken want dat zouden me teveel lijntjes worden. maar dat is als alternatief om niet de kuip uit te hoeven inderdaad geen enkel probleem maar voor mij weer een oplossing voor een probleem welke niet bestaat. Ik dacht bij een 1 lijns aan zo'n reefhaak waarvoor je naar voren moet.

Zelf vaar ik met beiden. Het eerste rif is 1 lijns maar die zet ik al bij 4 Bft als ik toer. Het 2 lijns waarvan er 1 actie voor bij de mast moet gebeuren. Dit heeft te maken met de lengte van mijn rif. De karren konden die afstand niet overbruggen. Ik heb met beiden geen probleem.

Ik blijf erbij, als je de wens hebt om het met 1 lijn te doen is een oplossing met 2 lijnen geen goede. :laugh:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 05 juli 2013 18:32 #413582

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Even nog een tekening over een reef idee zoals Dehler.

img39.imageshack.us/img39/6001/snelreefsysteem.png
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dikte smeerreep? 05 juli 2013 18:34 #413584

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Even nog een tekening over een reef idee zoals Dehler het uit wel eens toe gepast heeft.



Laatst bewerkt: 05 juli 2013 18:47 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl