Erikdejong schreef :
koentje63 schreef :
Als je een stag breekt met op of afrollen dan heb je toch imo veel geweld gebruikt...
Niet bij nagedacht dat er wel eens iets mis zou kunnen zijn toe je aan het sleuren was...????
het gebeurt zeer vaak dat er al een heel stel strengen is gebroken aan de bovenkant van een voorstag waar een roller omheen zit. Dit komt omdat de buitenste tieren van een stag ook geslagen zijn, als de slagrichting toevallig tegen de zwarstbelaste draairichting ingaat (meestal is dat oprollen) dan krijgen de buitenste tieren het erg zwaar te voortduren. Veel boot eigenaren weten niet hoe slecht hun voorstag er aantoe is tot het breekt.
Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar het zou me niet verbazen. Ik heb het zelfs gezien bij booteigenaren die ongelofelijk pietje precies zijn met al hun onderhoud. Eigenlijk moet de top van je roller iedere 4-5 jaar van de voorstag af voor een inspectie van de stag, en ik ken maar weinig boot eigenaren die dat doen.
Dit gezegd hebbende, als er al een paar tieren stuk zijn, en je belast de stag op torsie, is er helemaal niet veel kracht nodig om de stag volledig af te breken, zelfs maar een fractie van wat je nodig hebt om al trekkende de stag te breken.
Ik ben het ten dele met Erik eens, ware het niet dat je rolprofiel nooit helemaal tegen je terminal hoort te zitten, maar er een stukje onder. O.a. ivm inspecteren. Daarnaast, hoort de topswivel weer niet helemaal in de top van het profiel te zitten, maar minimaal 20 a 30cm daaronder, ivm de rek van het voorzeil door de jaren heen op te kunnen vangen.
V.w.b. de opmerking/vraag van Yellow Boat vwb de toggle. Afhankelijk van de tuigage, maar veel masten hebben alleen op dekniveau deze toggles. Stagen zijn in de top van de mast veelal ingehaakt (zijstagen) of met een balterminal in een cup, of gewoon met een oogterminal met pin. Dat wil niet zeggen dat toggles bovenin masten niet gebruikt worden, maar meestal niet.
Ofwel, de stagbevestiging op de boot van Emilio is heel normaal.