Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: aliminium splits

Re: aliminium splits 21 sept 2013 16:47 #440842

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
dat is een nicopress huls, het wordt ook veel voor verstaging gebruikt.

Ze zijn er van meerdere materialen, doorgaans wordt er koper of aluminium gebruikt, voor RVS verstaging koper. voor lijnen aluminium.
Laatst bewerkt: 21 sept 2013 16:49 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 21 sept 2013 18:09 #440864

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
Maar waarom zou je een dergelijk stuk metaal weer opnieuw willen toepassen? Het is prima mogelijk om een keurige 'echte' splits te maken. Sterker en fraaier. Je hebt er wel een setje (Selma) splitsnaalden voor nodig, als je dat niet hebt is dit een goede reden om het aan te schaffen. Of even lenen natuurlijk.

Mocht dat niet kunnen of lukken, kan je altijd nog met een zeilnaald de lus aan elkaar stikken en er een bindsel/takeling op leggen. Ook vreselijk sterk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 21 sept 2013 18:15 #440867

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
ilCigno schreef :
Maar waarom zou je een dergelijk stuk metaal weer opnieuw willen toepassen? Het is prima mogelijk om een keurige 'echte' splits te maken. Sterker en fraaier. Je hebt er wel een setje (Selma) splitsnaalden voor nodig, als je dat niet hebt is dit een goede reden om het aan te schaffen. Of even lenen natuurlijk.

Mocht dat niet kunnen of lukken, kan je altijd nog met een zeilnaald de lus aan elkaar stikken en er een bindsel/takeling op leggen. Ook vreselijk sterk.

In dit lijntje ga je geen oogsplits meer krijgen, althans, niet zonder hem veel korter te maken. Maar een benaaide takeling doet het inderdaad ook prima. En anders het lijntje (is dat wat op de foto staat de hele lengte?) vervangen door iets waar je twee oogsplitsen inlegt aan het einde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 21 sept 2013 18:16 #440869

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
jep, maar beide methoden die je beschrijft zijn best wel arbeids intensief.

de krimphuls is wel een hele snelle en betrouwbare methode.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 21 sept 2013 18:17 #440870

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
En als het al vanaf 1985 heeft gehouden heeft het zich ook wel bewezen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 21 sept 2013 18:18 #440871

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
hypervisor schreef :
jep, maar beide methoden die je beschrijft zijn best wel arbeids intensief.

de krimphuls is wel een hele snelle en betrouwbare methode.

Maar schiemannen is gewoon leuk! Lekker met een wijntje en een knabbeltje erbij 's avonds in de kuip, of binnen spelen met lijntjes ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 21 sept 2013 18:19 #440872

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ow absoluut, leuke klusjes voor tijdens een regenachtig avondje :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 21 sept 2013 18:22 #440877

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 21 sept 2013 18:30 #440880

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18219
roelb schreef :
In dit lijntje ga je geen oogsplits meer krijgen...
Dat klopt, ik ging er van uit de dat lijn gezien zijn leeftijd ook wel vervangen wordt.

En inderdaad, het hoeft niet altijd 'snel'. Zeilen is onthaasten. Schiemanswerk ook.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 21 sept 2013 20:10 #440904

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ja het lijntje moet vervangen worden. Er hangt een kiel aan van 300 kg en dat geeft best een aardige bonk als er een splits uitvliegt :sick: .

Ik denk dat ik er gewoon een splits in maak.

Evengoed ben ik wel onder de indruk van de kwaliteit van de krimphuls gezien de belasting en de leeftijd. Daarom was ik benieuwd waarom je het niet vaker ziet.

Schiemannen is inderdaad leuk. Iets voor van de winter bij de open haard :)
Laatst bewerkt: 21 sept 2013 20:13 door zeehond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 21 sept 2013 20:30 #440907

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik denk dat het komt omdat je voor de nicopress en andere krimphulzen een speciale tang nodig hebt om ze te knijpen. die heeft niet iedereen aan boord liggen.

voor de prijs van die tang kan je heel wat takelgaren, zeilnaalden en splitsnaalden kopen.

ik heb er zelf een, zelf gemaakt van een (action) betonschaar met in de bek een aantal halfronde uitsparingen in mm oplopend voor de diverse maten hulzen. die heb ik er in geslepen met een diamant schijfje in de dremel.

de pershulzen koop ik via ebay.
Laatst bewerkt: 21 sept 2013 20:31 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 22 sept 2013 06:27 #440936

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Er zijn ook wel watersportzaken die even een hulsje er aan kunnen knijpen. Zeker bij tuigers en anderen die ook verstaging verzorgen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 22 sept 2013 08:42 #440977

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7076
hypervisor schreef :
ik denk dat het komt omdat je voor de nicopress en andere krimphulzen een speciale tang nodig hebt om ze te knijpen. die heeft niet iedereen aan boord liggen.

voor de prijs van die tang kan je heel wat takelgaren, zeilnaalden en splitsnaalden kopen.
.

Buiten het gereedschap heb ik nog een andere reden om de nicopress verbinden in lijnen niet prettig te vinden: als de lijn flink slaat (bijvoorbeeld aan een zeil dat klappert) dan kan dat flink pijn doen als het tegen je aankomt en ook de lak/polyester van je boot bekrassen. Geef mij om die reden maar een takeling of een splits.

en inderdaad.schiemanswerkt is gewoon leuk onthaastend!

Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 22 sept 2013 09:31 #440994

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
zeehond schreef :
Ja het lijntje moet vervangen worden. Er hangt een kiel aan van 300 kg en dat geeft best een aardige bonk als er een splits uitvliegt :sick: .
Wat kennelijk voor iedereen duidelijk is maar niet voor mij: waar kijken we hier eigenlijk naar? Is dit een gevlochten lijn van een of andere kunststof, die met een aluminium nicopress van een oog is voorzien?
Is er een reden waarom dat stukje lijn, waaraan dus kennelijk een ophaalbare ballastkiel hangt, van kunststoflijn moet zijn?

Vrijwel iedere watersportwinkel maakt voor een klein bedragje een nieuwe van 7x19 rvsdraad, met nicopress ogen.
7x19 staaldraad kan over een kleine radius worden gebogen, dus als de zaak nog door blokje moet lopen is dat ook nauwelijks een probleem.

Tenzij je goed bent in het splitsen van gevlochten lijnen is dit er één in de categorie kopen inplaats van zelfdoen, volgens mij. Of er nog veel plekken zijn waar je aluminium pressings op gevlochten lijnen kan laten maken weet ik niet. Kok in R'dam deed dit jaren geleden nog wel, maar nu niet meer, geloof ik.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 22 sept 2013 09:37 #440996

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
snelem schreef :
Buiten het gereedschap heb ik nog een andere reden om de nicopress verbinden in lijnen niet prettig te vinden: als de lijn flink slaat (bijvoorbeeld aan een zeil dat klappert) dan kan dat flink pijn doen als het tegen je aankomt en ook de lak/polyester van je boot bekrassen. Geef mij om die reden maar een takeling of een splits.
Dat geldt voor schoten of vallen. Ik vermoed zomaar dat deze (ook gezien de kleur van de oude lijn) in een zwaardkast heeft gezeten.
Ik vraag me trouwens af wanneer de pressing kapot ging. Tijden een controle of tijdens het ophalen van de kiel?

--
stegman
Laatst bewerkt: 22 sept 2013 09:38 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 22 sept 2013 12:25 #441038

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
lodewijk stegman schreef :
Is er een reden waarom dat stukje lijn, waaraan dus kennelijk een ophaalbare ballastkiel hangt, van kunststoflijn moet zijn?

Vrijwel iedere watersportwinkel maakt voor een klein bedragje een nieuwe van 7x19 rvsdraad, met nicopress ogen.
7x19 staaldraad kan over een kleine radius worden gebogen, dus als de zaak nog door blokje moet lopen is dat ook nauwelijks een probleem.

Ik associeer die pershulzen eigenlijk ook alleen maar met staaldraad. Zijn ze daar eigenlijk ook niet voor bedoeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 22 sept 2013 16:03 #441101

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Even wat over de inrichting:

[/URL][/img]

Je ziet hier de reep uit het dek komen en over een nylon rol naar een voetblok gaan. Dit is de reep waarvan de splits het opgegeven heeft. De lijn die je ziet is een andere die ik al jaren aan boord heb. Ook met nicopress huls.

Door pure veroudering is de schijf van het blok gaan desintegreren:



Daarom heb ik een tijdelijke oplossing gemaakt:



Dat had ik dus beter niet kunnen doen. De nylon rol staat dan niet juist uitgelijnd en gaat veel wrijving geven. Vervolgens toch met veel kracht de kiel opgehesen. En Pang.

Staaldraad lijkt me een prima oplossing maar dan moet ik wel iets met die nylon rol lijkt me. Het schildpadblok boeit me niet zo want dat moet toch vervangen worden.
Laatst bewerkt: 22 sept 2013 16:04 door zeehond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 22 sept 2013 17:07 #441135

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29435
zeehond schreef :
Even wat over de inrichting:

[/URL][/img]

Je ziet hier de reep uit het dek komen en over een nylon rol naar een voetblok gaan. Dit is de reep waarvan de splits het opgegeven heeft. De lijn die je ziet is een andere die ik al jaren aan boord heb. Ook met nicopress huls.

Door pure veroudering is de schijf van het blok gaan desintegreren:



Daarom heb ik een tijdelijke oplossing gemaakt:



Dat had ik dus beter niet kunnen doen. De nylon rol staat dan niet juist uitgelijnd en gaat veel wrijving geven. Vervolgens toch met veel kracht de kiel opgehesen. En Pang.

Staaldraad lijkt me een prima oplossing maar dan moet ik wel iets met die nylon rol lijkt me. Het schildpadblok boeit me niet zo want dat moet toch vervangen worden.

Waarom dan niet even een nieuwe bronzen staaldraad schijf maken in het huidige schildpad blok?
Kan je er gelijk een naaldlagertje in zetten....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 22 sept 2013 17:27 #441149

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
zeehond schreef :
Staaldraad lijkt me een prima oplossing maar dan moet ik wel iets met die nylon rol lijkt me. Het schildpadblok boeit me niet zo want dat moet toch vervangen worden.
Als ik het goed begrijp trek je met die tweeloper die aan de lijn met de nicopress-ogen zit dat zwaard van 300 kg omhoog. Staat het uiteinde daarvan op een lier? Anders is het nog best hard trekken, denk ik.. Die 'voorloop' zou dus inderdaad prima van staaldraad 7x19 kunnen worden gemaakt. De schijf waarover de voorloop de bocht van verticaal naar horizontaal moet maken lijkt een vrij kleine diameter te hebben. Het schildpadblok (c.q de schijf) is inderdaad aan vervanging toe en kan bij die vervanging dus zondermeer worden aangepast aan staaldraad.
De kritische plek is het eerstgenoemde blok. Door het nauwe bochtje kun je geen al te dikke 7x19 gebruiken, misschien, en dunne draad (3-4 mm) vreet te hard in op een kunststofschijf. Overigens is de vraag of je overal ogen kan laten persen aan 7x19 dikker dan 5-6 mm; daarmee houdt het een heel eind op, denk ik, tenzij je naar een specialist gaat.
Beste optie lijkt inderdaad het vervangen van de 'verticaal-horizontaal schijf' door een bronzen schijf, zoals Jugo schrijft. De constructie ziet er van een afstandje ook uit alsof dit mogelijk is (uitstekende kop van de as).
Succes!

--
stegman
Laatst bewerkt: 22 sept 2013 17:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 22 sept 2013 19:26 #441192

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6652
Ik heb dergelijke persterminals aan mijn vallen laten zetten. Is wel jaren terug, in 1999 denk ik, en dat is toen bij een zeilmakerij in Heeg gedaan.
De reden bij mij was, dat niemand kans zag in 14 mm gevlochten lijn op een andere manier touwkousen te zetten. Kenneljk is splitsen met selma naalden voor die maat van latere datum...
Laatst bewerkt: 22 sept 2013 19:26 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 23 sept 2013 16:59 #441448

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
De vierloper staat idd op een lier en het is dan nog best een behoorlijke hijs.

Staaldraad lijkt mij een goede optie. Ik vraag mij alleen af of de draad niet te makkelijk van een schijf afschiet als er geen wangen naast zitten. De wangen die er nu zitten zitten vrij ver uit elkaar en ik moet daar dan iets aan opvullen lijkt me. Bovendien past er niet zo'n grote diameter op ik denk max 50 mm. Bij HYE hebben ze schijven van 50mm die 11 mm dik zijn en maximaal 5mm staaldraad kunnen hebben.

De huidige as van de horizontaal verticaal schijf is gewoon een borstbout. Daar kan dus verder alles in wat past. Het lijkt me wel mooi om daar minimaal een goed glijlager in te zetten.

Ik kan niet veel leveranciers in NL vinden die bronzen schijven verkopen trouwens
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 23 sept 2013 17:52 #441470

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
zeehond schreef :
Ik kan niet veel leveranciers in NL vinden die bronzen schijven verkopen trouwens
De vraag is of brons ook absoluut noodzakelijk is.
Neem staaldraad van een zo groot mogelijke diameter en de grootst mogelijke kunststof schijven, qua diameter en ga gewoon proberen. Blijkt na een seizoen dat de slijtage te groot is, dan kun je altijd nog bronzen schijven laten draaien. Hoeft ook geen vermogen te kosten en ze gaan heel lang mee, waarschijnlijk.
Ik had aanvankelijk staaldraad vallen op m'n eerste boot, die liepen over tufnol schijven. Als ik het me goed herinner hebben die schijven zich heel behoorlijk gehouden, in de 12 jaar dat de vorige eigenaren er hun zeilen mee hadden gehesen.

--
stegman
Laatst bewerkt: 23 sept 2013 17:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 23 sept 2013 18:10 #441483

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Niets mis met tufnol en staaldraad, geen beter kunststof wat beter bestand daartegen is dan tufnol. Oke, niet racy maar doet wat het moet doen en nagenoeg onverslijtbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 24 sept 2013 10:33 #441661

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29435
zeehond schreef :
De vierloper staat idd op een lier en het is dan nog best een behoorlijke hijs.

Staaldraad lijkt mij een goede optie. Ik vraag mij alleen af of de draad niet te makkelijk van een schijf afschiet als er geen wangen naast zitten. De wangen die er nu zitten zitten vrij ver uit elkaar en ik moet daar dan iets aan opvullen lijkt me. Bovendien past er niet zo'n grote diameter op ik denk max 50 mm. Bij HYE hebben ze schijven van 50mm die 11 mm dik zijn en maximaal 5mm staaldraad kunnen hebben.

De huidige as van de horizontaal verticaal schijf is gewoon een borstbout. Daar kan dus verder alles in wat past. Het lijkt me wel mooi om daar minimaal een goed glijlager in te zetten.

Ik kan niet veel leveranciers in NL vinden die bronzen schijven verkopen trouwens

Ik heb hier gewoon bronzen plakken staf gehaald:
www.wfmbrons.nl/page/home/
Daarna even zelf gedraaid en gestoken. Je kan de groef wat dieper steken als je niet wil dat de staaldraad er snel uitloopt. Daarbij kan je de zijvlakken iets afschuinen zodat de draad onderspanning altijd in de groef loopt en niet naast de groef blijft liggen.

Ik heb 2 schijven gemaakt voor de maststrijk installatie, de draad is er nog nooit uit gelopen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 24 sept 2013 10:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: aliminium splits 24 sept 2013 10:52 #441668

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Waarom staaldraad als het jaren lang met simpel polyester touw prima gefunctioneerd heeft? Dan kan er toch weer gewoon een stukje polyester touw in?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl