Erikdejong schreef :
Yellow Boat schreef :
Alleen hou je dan geen rekening met "rukkrachten" door windvlagen of golven.
Zoals ik al een keer schreef:
Bij een windvlaag krijg je eerst de kracht op de verstaging en pas direct daarna past het schip die kracht aan door meer helling aan te nemen.
Juist bij grote boten is daar , zij het uiteraard maar weinig, tijd voor nodig vanwege de massatraagheid .Ook het kieloppervlak zal daar wel een rol bij spelen.
Ad
Lichte kleine boten accelereren sneller zodra ze door een golf opgepikt worden, dus de rol bewegingen zijn veel heftiger. Dat gaat ongeveer 2maal zo hard met puntbelasting dan de massatraagheid van een grote lompe zware boot.
Daarom heeft men ooit bedacht dat het stabiliteitsmoment met factor 1.5 of 2 vermenigvuldigd word als veiligheidsfactor om voor die traagheid en golfbewegingen te compenseren. Terwijl de werkelijke belastings toename hierdoor minder dan 10% is.
Bij racejachten is die veiligheidsfactor uiteraard kleiner terwijl de schokbelastingen juist daar het grootst zijn. Daarom zie je daar wel regelamtig een mast overboord gaan en bij toerschepen bijna nooit.
Als het bij een toerschip wel gebeurt is dat bijna altijd een onderdeel dat fout is of beschadigd is.
Ah!
Nou snap ik het allemaal.
En eindelijk ook een antwoord waarom bij die hooggetunede schepen regelmatig masten overboord gaan.
Ad
Ps, ik check elke ca. twee jaar mijn mast en verstaging
, De persingen en spanners met Dye Check.