Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gennaker of Code0

Re: Gennaker of Code0 16 dec 2013 14:06 #467635

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
De diepte van het zeil. Code-zeilen, dus ook de 0, zijn vlakkere zeilen.
Code-o heeft een strak voorlijk, een gennaker nooit.
Code zeilen zijn gemaakt voor echt hoog reachwerk, waar genakers tot hoeken van circa 160 (bij veel wind 170) graden performen.

Het grappige is dat de Fransen een Code zeil een gennaker noemen en al het overige spinaker. Is op zich een duidelijker onderscheid.
Wat wij gennaker noemen is in hun ogen een asyymetrische spi.
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 14:07 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 16 dec 2013 14:31 #467646

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Rev schreef :
Ik heb een hele mooie Gennaker liggen afmeting VL 7,55 AL 9,10 OL 5.30

Zeil is in perfecte staat geen reparaties of los zittende stiksels ed.

Nu wil ik op de Revolution een Code Zero maar wat is nu het verschil tussen deze 2 zeilen, de zeilvoering is het zelfde.

Er is een zeilmaker die Code 0,1,2,3 en 4 levert.
Hoe hoger het getal des te ruimer de windhoek.
0 is dus voor aan de wind. B.v.60 tot 90 graden aan de ware wind. Lekker om bij lichte wind nog behoorlijk snel te varen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 14:33 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 16 dec 2013 15:03 #467656

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Jedre schreef :
Het grappige is dat de Fransen een Code zeil een gennaker noemen en al het overige spinaker. Is op zich een duidelijker onderscheid.
Wat wij gennaker noemen is in hun ogen een asyymetrische spi.

Is dat zo?
Bij mijn weten maken de Fransen wel degelijk onderscheid, Kijk maar eens op de sites van de diverse zeilmakers.
Bijvoorbeeld: www.voileriegranvillaise.com
onder "Nos voiles de portant"
Hierbij wordt gesteld dat het verschil tussen Genaker en Code0 te maken heeft en voortvloeit uit rating, deze zeilmaker raadt de code0 voor toerzeilers af.
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 15:27 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 16 dec 2013 15:09 #467659

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1010
Ik vind de code 0 een echte toevoeging! We gebruiken deze op een j92 en bij weinig wind vaar je echt hoog ermee! Neemt de wind toe is het tot halve wind een prima zeil. Bij 18 ook knopen ware wind is de genaker dan niet te gebruiken. Afgelopen weekend nog 9.5 knoop halve wind ermee. Het mooi is dat wij nog prima konden loeven waarbij om ons heende spinaker en genaker inklapte
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 16 dec 2013 15:15 #467661

Is dus mijn dilemma wel of niet verkopen.

Ik heb nog een Spinaker 9,73 x 5,33 die gaat ook de verkoop in zelfde kwaliteit alleen het wit verkleurt.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 16 dec 2013 15:18 #467662

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
Ook als je die Code0 gaat kopen zou ik die Genaker (en/of die spinaker) houden. Op je reis ga je vast ook wel stukken met de wind mee doen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 16 dec 2013 15:20 #467663

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Rev schreef :
Is dus mijn dilemma wel of niet verkopen.

Ik heb nog een Spinaker 9,73 x 5,33 die gaat ook de verkoop in zelfde kwaliteit alleen het wit verkleurt.

Lijkt me geen dilemma als een zeilmaker het voor toerzeilers afraadt!
Zeker op een boot als de rêve de mer die voor de lange toertrip gaat is het echt onzin om de bestaande Genaker te verkopen voor een code0
Ook de Spi zou ik lekker houden, is voor de wind zeker bruikbaar.
Zelf zou ik gaan voor een goede overlappende genua als die er niet is.
Je hebt immers een topgetuigd scheepje. De code0 wordt vaak als extra gebruikt bij schepen met een kleine voordriehoek.

Maar als je geld teveel hebt ;)
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 15:40 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 16 dec 2013 15:32 #467667

nico1 schreef :
Maar als je geld teveel hebt ;)
Nee dat zeker niet :(
Het is ook maar brainstormen heb nog een 3e zeil in het wasmachine zitten stuk zwaarder uitgevoerd. Moet hem nog opmeten.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 16 dec 2013 15:34 #467669

Als je besluit om je gennaker te verkopen heb ik wel interesse als de prijs goed is en het ook lekker zeilt op mijn boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 16 dec 2013 15:38 #467674

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
@jasper schreef :
Ik vind de code 0 een echte toevoeging! We gebruiken deze op een j92 en bij weinig wind vaar je echt hoog ermee! Neemt de wind toe is het tot halve wind een prima zeil. ...prima konden loeven waarbij om ons heende spinaker en genaker inklapte
Zo ervaar ik dat ook, aan de andere kant met veel wind mee is een genaker wel veel beter. En met een grote genua vaar je aan de wind met licht weer ook al snel je rompsnelheid.

Wij kwamen hem toevallig tegen voor een zacht prijsje en blijkt toch een van de beste investeringen te zijn geweest. Je wisselt lekker snel een voorzeil en draait hem weg als het even wat te hard gaat en rol je je fok uit.

En op de boom doet hij het ook prima!

Als je al een grote genua hebt dan zou ik het laten bij wat je nu hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 16 dec 2013 16:09 #467685

Gewoon zo laten rev, geen geld uitgeven.

Een code0 is prettiger en veelzijdiger als lichtweer zeil, maar ze zijn ook duur, zeker als je ze rolbaar wilt maken. Dat vergt ook nog best wel een hoop van je mast en van je boegspriet.

Als je nu niets had zou ik een code0 laten maken, maar een gennaker kan bijna net zo veel, dus laat het lekker zo. Zeker geen twee zeilen meenemen, daar heb je geen ruimte voor.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 16 dec 2013 16:21 #467691

Het is me duidelijk en bedankt voor de adviezen heerlijk toch dit forum, kwam met de gedachten wat heb ik nu eigenlijk aan lichtweer zeilen en wat zijn de maten vandaar en wat hou ik en wat is verkoopbaar zo de 3e is uit het wasmachine en de afmeting is 8.80 x 5.30 en veel boller gesneden met mooi verstevigde hoeken met RVS ringen zie foto.


Hier de Gennaker.





en





en de grotere (correctie)


Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 16:25 door Rob Bosman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 16 dec 2013 18:28 #467758

Ok, zo kijk ik er tegenaan:

Je laat 2 crosscut zeilen zien. Dat betekent bij mij oude, lichtweer-toerzeilen. Een zuchtje wind er in en ze verliezen compleet hun vorm. Dat oude doek is meestal al zijn stijfheid kwijt, of had al geen stijfheid meer door een siliconen coating (dat was vroeger normaal).

Je hebt een reve de mer. Een IOR tijdperk boot met grote genua's en een klein grootzeil.

Een moderne code 0 is van gewapend doek en wordt in de ORC ingezet als grote genua. De boot laat je dan meten met een high aspect en met licht weer hijs je de code 0 om een groot voorzeil te hebben. Je rating blijft daardoor gunstig, omdat voor de rating de grootste genua en de grootste spinnaker gelden. Een zeil dat wordt gerekend als spinnaker als genua varen is dan dik cashen op je rating.

Sommige toerzeilmakers verkopen "code0" zeilen van spinnakerdoek om te toeren. Eigenlijk gewoon een hele vlakke gennaker. Het grote verschil zit ém er in dat je maximaal te varen hoogte rap afneemt bij meer wind omdat de vlakheid er uit geblazen word.

Als je snelheid zoekt, kijk dan naar een goede downwind spi. Triradiaal met minimaal 3 secties. Leg daarnaast een mooie, kleine vlakke genaaker aan boord van dezelfde snit. Waarschijnlijk heb je al een 150% genua. Dat is in feite al je code 0. Een échte code 0 voegt daar vrijweinig aan toe.

Je zult merken dat door het stabielere doek en snit je zeilen al heel erg veel hoger varen en met meer wind te zetten zijn.

Ter voorbeeld, wij hadden een 140m2 radial head gennaker (nieuw) en een 174m2 spi (nieuw). Die spi voer uiteindelijk hoger en harder dan de gennaker(let wel, 8 man aan dek en allemaal bloedfanatiek).De gennaker bleef tijdens de wedstrijden aan de kant en kwam voorzien van slurf weer aan dek als mijn ouders gingen toeren.

"vroegah" wist men niet zo goed de laminaire stroom te benutten. Met nieuwe snitten en doeken kun je met goede trim laminair blijven varen. Als je weet wat je doet en hoe je moet trimmen zul je een verschil van dag en nacht ervaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 16 dec 2013 18:46 #467777

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Beste Rob,

Gelet op de foto's ben ik van mening dat het hier niet gaat om genakers. Een genaker is veel boller gesneden en hebben een triradiale snit om vorm te behouden (zoals Boarderbas ook stelt).

De zielen die op de foto's zijn betreffen volgens mij zeilen uit de jaren '70/'80, type bollejan of halfwinder (mede gelet op de cross cut snit).

Een genaker in vergelijking tot een code zero is te benutten op diepere koersen, afhankelijk van de vorm en windkracht ligt het bereik grofweg tussen de 100 en 160 graden windhoek. Een scherpere kan wel maar dan moet je echte reacher (=vlakker) laten bouwen. Een diepere windhoek kan ook maar dan moet je een bollere (=runner) laten maken. In jouw geval zou ik altijd gaan voor een allround.

Persoonlijk ben ik van mening dat een code ) op niet planerende schepen weinig toevoegt, zeker in relatie tot de benodigde investering (roller , evt. met anti-twistlijn) in laminaat doek (zie ook post van Boarderbas).

Voor zeiltype en windbereik zie ook de uitleg op : www.quantumsails.nl/Cruising/Gennaker/
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 16 dec 2013 18:58 #467787

Big Time schreef :
Beste Rob,

Gelet op de foto's ben ik van mening dat het hier niet gaat om genakers. Een genaker is veel boller gesneden en hebben een triradiale snit om vorm te behouden (zoals Boarderbas ook stelt).
Deze mening deel ik...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 16 dec 2013 18:59 #467788

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
Rev schreef :
Hier de Gennaker.



Dat ziet er niet uit als een genaker, veel te rechte lijken. Denk eerder een lichte, bollere genua

Die kan het trouwens ook best nut hebben, ook bij wat scherpere koersen. Met zo'n ding (50m^2) krijg ik mijn bootje nog bij <1 bfrt aan het lopen aan de wind.

Edit: ah 3x dezelfde mening op een rij :whistle:
Laatst bewerkt: 16 dec 2013 19:01 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 17 dec 2013 04:59 #467898

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8249
Op het risico van wijsneuzen af, heb ik altijd het volgende begrepen. Erik moet maar zeggen als het niet waar is:

Een code 0 is verzonnen om de huidige regels te omzeilen. En dan nog vooral voor planerende boten.

Blijkbaar is de oppervlak van het voorzeil beperkt, of krijg je er strafpunten voor. Alleen geldt deze beperking alleen voor stagzeilen.

Aangezien een Code zeil vliegend gehesen wordt, telt het niet mee voor die regel.

Dan telt er nog wat mee: een planerende boot vaart altijd aan de wind: hij zal snel zoveel snelheid ontwikkelen dat hoger varen (schijnbare wind) onvermijdelijk is.

Je ziet op de VOR tegenwoordig dan ook geen spinnakers en gennakers meer.

Maar de basis voor een code 0 is dat een flinke genua strafpunten oplevert.

Als dit waar is, is het voor een toerzeiler eigenlijk een onzin zeil.

Een gennaker of Spinnaker is dat niet, omdat wij niet planeren en dus ook echt plat voor t lappie varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 17 dec 2013 06:10 #467905

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Ik denk dat je het wat teveel vanuit je eigen situatie bekijkt, Joop. Voor sommige toerzeilers kan een Code 0 de moeite waard zijn. Als je een moderne boot hebt met kleine voordriehoek en boegspriet, is het een mooie aanvulling voor licht weer en hogere koersen. Makkelijk te zetten en te zeilen en een hele hoop extra m2. Voor een boot zoals die van mij (topgetuigd, ontworpen voor grote genuas en klein grootzeil, geen boegspriet) heb je er wat minder aan, en kun je sowieso al niet een rollende versie zetten. Desalniettemin heb ik wel voor een Code 1 gekozen voor meer m2 bij licht weer op aan de/halve windse koersen. Ik vond de Code 1 wat meer algemeen inzetbaar dan de Code 0. En het is toch 25m2 extra over mijn 135% genua (bijna de helft meer dan de genua, kortom, vergelijkbaar met een 200% genua). Ik zet deze C1 met een 'Tacker' om de rolgenua.


Onno

Laatst bewerkt: 17 dec 2013 06:11 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 17 dec 2013 06:39 #467916

...de zin van een "code" is dus minder bij een boot met grote voordriehoek.

Ik begrijp dat de TS alle voorzeilen van zijn boot haalt en voor een code 0 wil vervangen.. geen goed idee..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 17 dec 2013 06:43 #467918

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8249
Helder verhaal JazzyO

Dit klinkt inderdaad wat genaunceerder dan ik begrepen had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 17 dec 2013 07:13 #467924

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Joop66 schreef :
Een code 0 is verzonnen om de huidige regels te omzeilen. En dan nog vooral voor planerende boten.

Volgens die franse site is de code0 inderdaad vooral een "rating-zeil"

Voor degene die de taal kunnen lezen:
(q) Le code 0 est une voile trés spécialisée, un peu dans la même plage d'utilisation que le gennaker, la différence se situe dans l'interprétation de la jauge, cette voile étant considérée comme un spi et non comme un génois.

De par les contraintes de jauge, cela en fait une voile tres exigeante aussi bien en terme de tissu que lors de son utilisation.

Complément indispensable des bateaux à petits génois en régate, nous déconseillons cette voile en croisière.(uq)

De Genaker wordt dus als Spi gerekend en de Code0 als Genua.
Voorts wordt gesteld dat het zeil veel van het doek vergt en ook van het gebruik.
Het wordt gezien als benodigde aanvulling op schepen met kleine voordriehoek en voor de wedstrijd, het wordt ontraden voor gebruik bij toerzeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 17 dec 2013 07:13 #467926

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
nico1 schreef :
Jedre schreef :
Het grappige is dat de Fransen een Code zeil een gennaker noemen en al het overige spinaker. Is op zich een duidelijker onderscheid.
Wat wij gennaker noemen is in hun ogen een asyymetrische spi.

Is dat zo?
Bij mijn weten maken de Fransen wel degelijk onderscheid, Kijk maar eens op de sites van de diverse zeilmakers.
Bijvoorbeeld: www.voileriegranvillaise.com
onder "Nos voiles de portant"
Hierbij wordt gesteld dat het verschil tussen Genaker en Code0 te maken heeft en voortvloeit uit rating, deze zeilmaker raadt de code0 voor toerzeilers af.

In het Classe 6.50 circuit wordt er op die manier wel zo over gesproken. Verder dan dat circuit in Frankrijk rijk mijn beperkte kennis niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 17 dec 2013 07:47 #467949

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14998
Voorop gesteld dat ik niet alle regels van verschillende ratingen ken. De term code 0 is het eerst gebruikt bij wedstrijden om een zeil aan te duiden wat als spinaker geteld werd maar als aan de wind zeil gebruikt kon worden. Bij veel klasses geld de verhouding tussen de lengte van het onderlijk en de breedte op halve hoogte als maatstaf. Voor multihull’s geld een zeil als genua/fok=aan de wind zeil, als de midden breedte minder is dan 50% van de lengte onderlijk.
Ten grondslag van deze regel ligt dat het voor onmogelijk gehouden werd/wordt om een vlak zeil te maken als de midden breedte groter was/is dan de helft van het onderlijk. Door gebruik te maken van slimme ontwerpen en hoogwaardige doek soorten en een korte levensduur voor lief te nemen, kan men deze grens oprekken. Wat voor een toerzeiler echter van groot belang is, korte levensduur. Heel snel is het profiel te diep voor waar het voor bedoeld is. Echter dan nog wel te gebruiken voor ruimere koersen. Je hebt dan een heel duur zeil wat niet nodig is voor wat je er mee doet.

Wat verder heel leuk is om te doen. Tel eens alle verschillende namen van min of meer de zelfde zeilen. In een bepaalde wedstrijd klasse heeft 1 type zeil altijd de zelfde naam. Echter deze naamgeving is door de marketing van zeilmakers overgezet naar toerzeilen. Echter kan de ene zeilmaker een zeil aanduiden met een xxx en de nadere met yyy. Dat is goed om de zeilmakers markt transparant te houden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 17 dec 2013 09:27 #467987

boarderbas schreef :
...de zin van een "code" is dus minder bij een boot met grote voordriehoek.

Ik begrijp dat de TS alle voorzeilen van zijn boot haalt en voor een code 0 wil vervangen.. geen goed idee..

Dat heb je dus niet goed begrepen, Ik wil juist een groot voorzeil met daarnaast een groot licht weer zeil en dan het liefst op een roller om onnodig naar voren te lopen te voorkomen. Mijn schip moet het juist hebben van veel zeiloppervlakte voor.
Dus naast een grote Genua dacht ik dus aan nog een Code 0 of een lichtzeil.

Dit heeft trouwens niks met wedstrijdzeilen en ratings te maken maar een lange toertocht Als ik wedstrijden wil varen koop ik wel een open 650.

Alle rating adviezen heb ik niets aan.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gennaker of Code0 17 dec 2013 09:34 #467992

3Noreen schreef :
Wat verder heel leuk is om te doen. Tel eens alle verschillende namen van min of meer de zelfde zeilen. In een bepaalde wedstrijd klasse heeft 1 type zeil altijd de zelfde naam. Echter deze naamgeving is door de marketing van zeilmakers overgezet naar toerzeilen. Echter kan de ene zeilmaker een zeil aanduiden met een xxx en de nadere met yyy. Dat is goed om de zeilmakers markt transparant te houden.

Je ziet door de zeilen het zeil niet meer en je hebt steeds meer termen en terminologieën, dat zeker als toerzeiler je de weg kwijt raakt als je niet regelmatig hier mee bezig bent.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl