boarderbas schreef :
Een compromis 777 heeft een index van 1,24, een 720 van 1,10. Doe eens gek en neem een veilige 1,30 voor jouw boot.
Dan zit je aan 1,3 * 4 / 12 = 433Kg
Stabiliteitsindex en richtende arm hebben niets met elkaar te maken en zijn twee zeer verschillende zaken. De stabiliteits index is een verhoudingscoeeficient tussen de oppervlakte onder de positieve stabiliteitscurve en de lengte van de boot. Zeg maar net zoiets als een lengte breedte verhouding.
De maximale richtende arm is de horizontale afstand tussen het drukkingspunt en zwaartepunt van de gehelde boot.
Als je geen stabiliteitscurve van je boot hebt, of andere gegevens waar je dat aan af kan leiden, dan zou je redelijk veilig 0.25 keer de breedte van je boot kunnen nemen als richtende arm. Dat is een erg grove benadering overigens, als je een boot met een zeer brede spiegel en volle boeg hebt is het wat meer, heb je een boot met schrale einden, dan is het wat minder. Zet je veel mensen in het gangboord op een hoog aan de winds rak, dan mag je er ook zo 10% bij tellen etc.
Wat betreft de te kiezen breekbelastng van het blok:
Een goed gebouwde spinnaker installatie heeft een keer blokje in de voorkant van de mast zitten, en daar weer onder een blokje dat kan bewegen in de richting die de spinnaker op wil trekken. Helaas is dit bij topgetuigde boten niet mogelijk omdat je boven de voorstag moet blijven.
Een blok dat een lijn 180 graden omkeerd heeft een SWL van 2x de valspanning nodig, een blokje dat 90 graden omkeerd 1.41 x de valspanning een blokje dat de val niet van richting doet veranderen heeft geen SWL nodig.
Voor een spinnkare blok reken je meestal met een omleidingshoek van 110 graden als SWL, dus dat word 1.65x de valspanning.