Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 08 mei 2014 09:26 #513129

mischien juist wat strakker,dat je het zeil vlakker trekt
of plaats een overloop,dan kan je die wat open zetten
groeten
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 08 mei 2014 10:24 #513143

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Bij een gaffeltuig kun je het grootzeil vlakker zetten door het piekeval iets te vieren. Daardoor gaat het drukpunt van het grootzeil nog verder naar achteren, en dat maakt de boot nog loefgieriger.
Bij hardere wind zet ik zelf altijd en grotere fok en reef het grootzeil (één rif) en zet het tamelijk vlak met het piekeval. Dan hou je het aardig in balans.
Sommige verhuurbedrijven zetten de kiel iets naar voren om de boot juist loefgieriger te maken voor onervaren zeilers. Het kan misschien zijn dat je zo'n boot hebt. Eigenlik is de enige remedie dan het verplaatsen van de kiel naar achteren, of er een stukje aanbreien aan de achterkant.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 08 mei 2014 10:41 #513153

Petervdw schreef :
Bij een gaffeltuig kun je het grootzeil vlakker zetten door het piekeval iets te vieren. Daardoor gaat het drukpunt van het grootzeil nog verder naar achteren, en dat maakt de boot nog loefgieriger.
Bij hardere wind zet ik zelf altijd en grotere fok en reef het grootzeil (één rif) en zet het tamelijk vlak met het piekeval. Dan hou je het aardig in balans.
Sommige verhuurbedrijven zetten de kiel iets naar voren om de boot juist loefgieriger te maken voor onervaren zeilers. Het kan misschien zijn dat je zo'n boot hebt. Eigenlik is de enige remedie dan het verplaatsen van de kiel naar achteren, of er een stukje aanbreien aan de achterkant.
Vr.groet, peter

Mij lijkt dat het zeil eerder boller wordt door de piek te vieren. Wel gaat het achterlijk wat meer open, waardoor je de wind wat meer kunt "lozen". Om het zeil vlakker te trimmen zou ik beginnen met het onder- en voorlijk strakker te zetten. Verder moet reven een heel eind helpen, vaak is het zeil zo gesneden dat het dan ook een stuk vlakker is. Er is helemaal niks mis met reven: het scheelt namelijk nauwelijks snelheid. Beter de boot rechtop zeilen dan steeds uit het roer laten lopen: dat remt pas echt.
Laatst bewerkt: 08 mei 2014 10:41 door Smooth Operator.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 08 mei 2014 13:24 #513204

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Aan esther2012,
Dat vergat ik nog te vertellen. Ik heb ook de mast wat verder voorover gezet door in de zijstagen een schalmpje bij te zetten. Zonder zeil lijkt het alsof de mast lichtelijk voorover staat. Varend staat ie rechtop.

Aan Smooth Operator
Bij matige wind zit de grootste diepte van de bolling in het grootzeil op 1/4 tot 1/3 vav de breedte van het zeil achter de mast. Vier je de piek dan verplaatst de "bult" zich naar achter, en wordt minder diep. Er mag uiteraard nooit een plooi van klauw naar giekeinde ontstaan door teveel vieren van de piek.
Aanhalen van voor- en onder-lijk zal bij mij niet lukken want die staan altijd al snaarstrak.

Vr..groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 08 mei 2014 16:06 #513268

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
"Vier je de piek dan verplaatst de "bult" zich naar achter, en wordt minder diep."
Als die bult zich naar achteren verplaatst wordt het zeil minder effectief. Het zal minder voortstuwing en meer helling genereren. Het uit het roer lopen van een valk is te wijten aan het verliezen van de 'grip' van het roer op het water. Dit komt mede door de helling die het schip heeft. Het roer wordt een 'hoogteroer' in plaats van een richtingsroer. Het verplaatsen van de bolling naar achteren zal dit eerder verergeren. Het uit het roer lopen kan alleen opgelost worden door de helling te verminderen. Inderdaad is het zo vlak mogelijk trimmen van het zeil de eerste oplossing. Reven levert minder helling maar onder genoemde omstandigheden geen snelheidsverlies. Als je daadwerkelijk iets aan het schip wil veranderen zou ik ook een overloop overwegen, ik weet echter niet of dit bij een valk binnen de klassevoorschriften toegestaan is.
Laatst bewerkt: 08 mei 2014 16:09 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 08 mei 2014 16:27 #513275

Gewoon die piekeval een stuk Los, grote plooi van klauw naar schoothoek, en je valkje blijft rechtop.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 08 mei 2014 16:54 #513283

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Dat is 'gijen' baasklusje, een techniek om snel zeil te minderen in een bui o.i.d. maar toch niet om structureel mee rond te varen. Slijtage zeil, boot weliswaar rechtop maar inefficiënte voortstuwing, geen gezicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 08 mei 2014 17:24 #513298

Allen dank voor de tips, ik ga er mee aan de slag en laat t.z.t. Mijn ervaringen nog weten.
Discussie hoeft nog niet te eindigen want ik leer in ieder geval van deze adviezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 08 mei 2014 17:27 #513299

Nog even aan Peter, had je na het plaatsen van een extra schalm geen last van te slappe verstaging ?? Hoeveel horizontale speling , naar de mast toe, is acceptabel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 08 mei 2014 19:16 #513338

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Rikken schreef :
Dat is 'gijen' baasklusje, een techniek om snel zeil te minderen in een bui o.i.d. maar toch niet om structureel mee rond te varen. Slijtage zeil, boot weliswaar rechtop maar inefficiënte voortstuwing, geen gezicht.

Baasklusje heeft het bij het rechte eind.
Ik heb jaren in een Sharpie wedstrijden gezeild en de piek vieren was de beste manier om met veel wind effectief aan de wind te zeilen.
Deed ik ook als ik er solo mee voer.
Info Sharpie: Lang 5,99,breed 1,41 Zeilopp:16 m2. midzwaard, dus geen ballast in een kiel en ook geen trapeze om de boel recht te houden.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 08 mei 2014 19:20 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 08 mei 2014 20:03 #513349

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Helaas heeft Baasklusje het nu eens helemaal fout. Gaffel iets laten zakken doe je op een Hoora (poly-)valk met weinig wind of ruime wind.
Zet je de gaffel nagenoeg horizontaal,dan haal je inderdaad druk uit je grootzeil, maar gaat je gaffel zwaaien en komt er een plooi (dus druk) van schoothoek naar klauwhoek, waar het zeil niet op berekend is, dus uitscheuren.
Minder druk in je grootzeil bereik je aan de wind het makkelijkste en snelste door op je achterlijk te varen, dus bolling in je voorlijk (en dat geldt voor nagenoeg iedere boot). Vaar je ruime of voor de wind dan kun je je giek omhoog trekken en op je fokje verder gaan.
Een polyvalk is gemaakt voor 3 personen bij windkracht 4. Met meer wind of minder personen moet je helaas altijd reven.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 08 mei 2014 20:10 #513351

La Mavare schreef :
Met meer wind of minder personen moet je helaas altijd reven.

De "helaas" begrijp ik niet. Een valk reef je bij 4+, daar is niets helaas aan. Met je auto ga ook niet volgas door de bebouwde kom. Ongereefd heb je bij 4+ te veel vermogen en daar heb je alleen maar last van.

TS, als je weer eens met 4+ vaart meet eens je snelheid ongereefd aan de wind, gewoon met de gps in je telefoon. Dan reven en nog eens meten. Je zult verbaasd zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 08 mei 2014 20:31 #513355

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Ik begrijp dat je je boot, bij windsnelheden waarbij volledig bemande valken nog niet hoeven reven, solo ongereeft wil kunnen varen. de boot moet wel rechtop blijven. In een eerder topic: "Onderwerp: Kiel (bulb) verzwaren onder een Impala" is al eens geopperd verplaatsbaar gewicht mee aan boord te nemen. Een railtje op de kuipvloer met een kilo of 100 lood zou al heel veel verschil kunnen maken. Wellicht leuk om eens te proberen. Een paar zakken zand of grind mee aan boord die je in de vakken aan de hoge kant legt. Zo kun je wat experimenteren met gewicht en plaats. Daarna kan er een goed gedimensioneerd systeem met een rail,overloop, of bak op wieltjes komen.

Je kunt natuurlijk ook iemand zoeken die bereid is zo af en toe een dagje in de trapeze te komen hangen. Is vaak nog gezelliger ook.
Laatst bewerkt: 08 mei 2014 20:44 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 08 mei 2014 21:12 #513361

keeszeiler schreef :
La Mavare schreef :
Met meer wind of minder personen moet je helaas altijd reven.

De "helaas" begrijp ik niet. Een valk reef je bij 4+, daar is niets helaas aan. Met je auto ga ook niet volgas door de bebouwde kom. Ongereefd heb je bij 4+ te veel vermogen en daar heb je alleen maar last van.

TS, als je weer eens met 4+ vaart meet eens je snelheid ongereefd aan de wind, gewoon met de gps in je telefoon. Dan reven en nog eens meten. Je zult verbaasd zijn...

... Bij 5 Bft haalde ik dubbel gereefd, de volgetuigde valkjes in. Veel beter in balans, veel minder schuin, en veel minder roeruitslag.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 09 mei 2014 07:08 #513413

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Aan esther2012
Het verder voorover zetten van de mast had geen effect op de verstaging omdat ik in de voorstag continu een strijktalie vaar. Die haal je dan eigenlijk automatisch wat verder aan. Als we weggaan moeten we eerst onder 3 bruggen door, dus de strijktalie zit er altijd op. Echt strakzetten van de verstaging gebeurt eigenlijk pas met het fokkeval en de staaldraad in de fok bij het optuigen.
Vr..groet, Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 09 mei 2014 09:06 #513449

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Als leek, maar hebben sommige (ex huur) vakjes niet ook een kleiner roerblad?
Zou dat hier ook aan de hand kunnen zijn?
Dit naast andere tips natuurlijk, puur als deeloplossing.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 09 mei 2014 10:55 #513494

Omdat er aan mijn antwoord getwijfeld wordt nog maar even dan: reven is het beste natuurlijk maar als je snel even wat druk kwijt moet dan de piekeval wat vieren, naar de stand waar de meeste ondeskundigen hem sowieso altijd al hebben staan...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 09 mei 2014 11:47 #513506

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Op de Sharpie hadden we ook een mogelijkheid om de piekeval tijdens varen snel te kunnen bijstellen.
In die periode was een overloop op de grootschoot en een giekneerhouder nog niet toegestaan.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 09 mei 2014 14:28 #513542

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Beauty schreef :
Als leek, maar hebben sommige (ex huur) vakjes niet ook een kleiner roerblad?
Zou dat hier ook aan de hand kunnen zijn?
Dit naast andere tips natuurlijk, puur als deeloplossing.

Gr Michel

Sterker nog: hoop van die huurdingen hebben een doorgestoken roer in plaats van een aangehangen. Dan ligt het lateraalpunt natuurlijk volstrekt anders dan met een aangehangen roer.. Die aangehangen roeren worden trouwens ook altijd iets 'gestoken' gevaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 09 mei 2014 15:11 #513549

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
FMJ schreef :
Beauty schreef :
Als leek, maar hebben sommige (ex huur) vakjes niet ook een kleiner roerblad?
Zou dat hier ook aan de hand kunnen zijn?
Dit naast andere tips natuurlijk, puur als deeloplossing.

Gr Michel

Sterker nog: hoop van die huurdingen hebben een doorgestoken roer in plaats van een aangehangen. Dan ligt het lateraalpunt natuurlijk volstrekt anders dan met een aangehangen roer.. Die aangehangen roeren worden trouwens ook altijd iets 'gestoken' gevaren.

Er zijn diverse roer versies.
Doorgestoken met een stalen plaat als roer(Slechtse versie)
Aangehangen ophaalbaar stalen plaat(redelijke versie)
Aangehangen profielroer (Goede versie) Deze stuurt prima,zeker als je er ook nog een goed tuig op hebt staan.
Maar allemaal halen ze het niet bij de originele houten Valk
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 10 mei 2014 23:28 #513850

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 328
Ik ben solozeiler in een hoora valk en heb moeite om de boot in vlagen onder controle te houden, hij loeft dan ongecontroleerd op, ongeacht het laten vieren van de grootschoot. (...) Bij windkracht onder 4 vind ik het eigenlijk jammer om dan al te moeten reven.

Hoi Hans,

Zoals hierboven al is verteld, reageert een Valk anders (comfortabeler) met 4/5 personen erin dan wanneer je solo vaart. En alle typen Valken zijn loefgierig, dat maakt ze meer idiot-proof. :)
Maar dat een Valk niet goed zou reageren op het laten vieren van de grootschoot, gaat er bij mij niet in. Inderdaad gaat ie bij een windvlaag oploeven. Daar kun je op 2 manieren mee omgaan: gebruik maken van de windvlaag door tijdelijk hoger aan de wind te gaan varen en het grootzeil een beetje te lozen om het teveel aan helling en roerdruk ter verminderen, of alleen (snel!) het grootzeil vieren wat hetzelfde effect heeft, alleen behoud je dan je oorspronkelijke koers.
Mocht dit niet lukken dan zijn er weer 2 opties:
- toch maar eerder reven
- meer spinazie eten om je roer beter onder controle te kunnen houden :laugh:
Ga niet teveel experimenteren met je gaffel: plooien in het grootzeil zijn slecht voor het zeil en het ziet er niet uit! :dry:
Een neerhouder heeft op een aandewindse koers geen effect.
Een voorlijkstrekker en een overloop helpen wel, maar bij een windvlaag heb je solo alleen iets aan je grootschoot. Tenslotte zou je nog kunnen proberen of je meer druk in je fok kunt creëren door het blok op de genuarail wat verder naar voren te schuiven, maar dat druist weer in tegen de aerodynamica wetten bij windvlagen.
Kortom: keep practicing! ;)

Groeten, Nick
Laatst bewerkt: 10 mei 2014 23:29 door Nick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 11 mei 2014 05:40 #513874

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
ook wel eens een valk gehuurd in friesland voor een weekend die zeer loefgierig was. Bij ca 4 Bft moest ik met een landvast een takeltje maken om het roer recht te houden. Ik met harpjes in de weer om de mast voorover te trimmen: geen resultaat. Terug bij de verhuurder eens gevraagd wat ik nu verkeerd deed. Antwoord: niets! Dat is een huurboot en daar zetten we de kiel 10 meer naar voren. Zo krijg je een loefgieriger boot, en die slaan niet om bij een dikke windvlaag maar loeven op en dan hoeven we de verhuurders niet uit het water te vissen.

We huurden toen bij de verhuurder die ten noorden van de brug bij terhorne zat. Ik weet niet of het een hoora valk was, maar hij had een aangehangen roer met een rvs helmstok.
Later in zeewolde een valk gehuurd; bleek hetzelfde type.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 11 mei 2014 05:41 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 11 mei 2014 11:17 #514011

Ik ben nu van plan om, in overleg met Gaastra sails, om solo te zeilen met een genua ipv de standaard fok. De beter zou dan beter in balans moeten zijn. Ben benieuwd. Betekent wel genuarails plaatsen en nieuwe fok, genua dus, kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 11 mei 2014 11:48 #514018

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 328
Hoi Hans,

Klinkt als een goed plan. :)
Als ik je twee tips mag geven (Ik zeil ook regelmatig solo):
- laat er tenminste één raam in maken, dat verbetert je zicht enorm!
- mocht je nog geen rolfok hebben, zou ik die nu aanschaffen. Als het harder gaat waaien, wil je behalve een gereefd grootzeil ook de mogelijkheid hebben om je voorzeil kleiner te maken. Het zeilpunt wordt dan wel hoger, maar dat is beter dan teveel zeildoek.

Groeten, Nick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gaffeltuig aanpassen bij loefgierigheid 11 mei 2014 11:49 #514019

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Een grote genua lost je probleem 'aan de wind' niet op, een genua heeft minder afvallende werking dan een fok. Bovendien wordt overstag gaan lastiger in je eentje. Met ruimere wind zal het iets helpen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl