boarderbas schreef :
Hoho, voordat we met fakkels en rieken een meute vormen en hier de zeilersforumhobby "zeilmakertje pesten" bezigen even een beetje nuance.
Een nieuw zeil moet zich nog even zetten. Vaar er eerst even mee en trim het lijntje goed. Zo los als ie kan en niet klapperen.
Snel leren hoe je een genua zet en hoe je je zeilen trimt voordat de vinger richting zeilmaker gaat. Klapperen gebeurt ook met een te dicht gezette genua en met een te krappe genuaspleet of te ver doorgehaald grootzeil.
Vaar de boot op koers, trim de genua zo af dat alle telltales bij rustig weer tegelijk omhoog gaan staan als je te ver oploeft en vier dan je grootzeil zo ver dat het net niet invalt voorin. Het grootzeil moet egaal over het voorlijk invallen. Doet ie dat niet, dan pas je je twist aan.
Kijk dan nog eens hoe erg het klappert.
Je hebt een crosscut zeil. Dat betekent dat een naad of 10 zich nog moeten zetten en dat na inzeilen het lijk ten opzicht van het zeil strakker wordt. Daarnaast maakt het enorm uit of je een recht of hol achterlijk hebt. Maak hier dan ook dudielijk verschil tussen trimlijn aantrekken en spanning er op zetten. Op een trimlijn is 5 mm trim erg veel.
Baasklusje heeft gelijk als het om triradiale of laminaatzeilen gaat.
Je vaart hier met bft 3 met de zeiltrim op tamelijk hoog aan de wind en je grootzeil zeer bol in ruimewindse trim. Je genua staat niet helemaal door, maar je giek staat al wel in het midden. Aan je helling te zien hoor je veel rechterop te varen door je grootzeil vlakker te trimmen en te vieren.
Een achterlijk niet laten klapperen is lastig om te maken voor een zeilmaker en een klein fotje is zo gemaakt.
Als je het zeil niet goed krijgt zal de zeilmaker het eenvoudig kunnen corrigeren.
Het ziet er op het filmpje allemaal wat extreem uit, en mijn eerste indruk is dat het niet zo hoort en dat het zeil uiteindelijk wel in de loft zou belanden, maar om nou direct het hoofd van de zeilmaker op een staak te zetten en de TS te adviseren een NIEUW zeil te eisen? Als je schilder een zakker heeft gemaakt eid je toch ook niet dat hij je huiz opnieuw schildert? Ik kan me niet voorstellen dat dit niet eenvoudig te verhelpen is.
Vinni, je vraagt hier of 45 graden wel goed is. Daar is geen regel voor. Dat hangt van je zeil af en als zeiler moet je weten hoe hij hoort te staan. Dat is basistechniek. Ik vind het echt leuk dat je een mooie boot hebt en ieder zijn stijl van varen en niveau, maar omdat je zelf al aan geeft nog niet veel kaas te hebben gegeten van het zetten van een zeil zou ik niet alles hier gezegd als waarheid beschouwen en op hoge poten naar de zeimaker stappen. Leg je probleem open aan hem voor. Wie weet ga je een schat aan advies rijker weer naar huis.
Prachtig betoog en goed genuanceerd, blijkt uit dat je goed verstand van zeilen hebt.
Maar dan moet je toch ook in het filmpje kunnen zien dat dit geen kwestie is van een zeil wat zich nog moet zetten of verkeerde trim.
Een zeil wordt berekend en opgebouwd uit banen, die aan elkaar gestikt worden, al die banen bij elkaar bepalen de snit van je zeil.
De zeilmaker nu enkel het achterlijk laten innemen doet hetzelfde als het reguleer lijntje en dan begin je al verkeerd.
Ik zou hierom de boel opnieuw LATEN inmeten (is dit wel gebeurt?!) en een compleet nieuw zeil vragen, of een grondige aanpassing en geen genoegen nemen met enkel een aanpassing van het achterlijk.
Een schilder vanwege een druiper opnieuw mijn huis laten verven nee, maar als hij vanaf het begin grove fouten maakt en b.v. binnenverf voor buiten heeft gebruikt, mag hij het mooi overdoen.