ilCigno schreef :
Ik vind het toch wel een buitengewoon interessante ontwikkeling. Het siert Beneteau dat ze dit soort experimenten aandurven. Is dit niet enigszins vergelijkbaar met de overgang van dwarsgetuigde naar sloepgetuigde schepen? Daar zal indertijd ook wel met de nodige scepsis op gereageerd zijn denk ik.
Niemand weet nog of dit vleugelconcept enige kans van slagen heeft voor de recreatiemarkt en er moeten nog de nodige zaken uitgevogeld worden. Maar daar kom je alleen achter door het te doen, en dat doet Beneteau dus. Wie weet waar dit nog toe gaat leiden!
Langs getuigde schepen zijn voor centenkrabbers: Een dwars tuig is veel sneller, je kunt meer zeil voeren omdat je overlap tussen de ra's kunt toestaan. Maar het is meer werk om het te mannen.
Daarom hadden in de jaren rond 1800, veel Nederlandse coasters een langstuig: de kosten waren belangrijker dan snelheid. De Engelse schepen hadden ALLEMAAL een dwarstuig. Die deden gewoon wat het beste is. En voeren dan ook rondjes om de Nederlandse schepen heen. Dat langsgetuigde schepen serieus beter waren aan de wind, is pas van later datum, met verbeterd zeildoek en rompvormen. En bovendien: A gentleman never sails to windwards.
Door de deels dubbele sectie aan de voorkant, kon dit wel eens een heel erg efficient tuig zijn! Een vleugelprofiel zonder eigen volume is naadje, dat wisten we in de luchtvaart al sinds de jaren '30!
Ongestaagde masten zijn al langer bekend. Ze hebben inderdaad hun eigen uitdagingen, maar zijn ook veel eenvoudiger: kijk eens wat een ijzerwinkel je nodig hebt om er een overeind te houden! En dan te bedenken dat werkelijk ELKE splitpen en aangewalste terminal een kans op falen heeft. Daar krijgt een goede reliability engineer ook de rillingen van!
Als je puur vanuit technisch oogpunt gaat kijken, is het huidige tuig volstrekt verouderd, en onmogelijk inefficient. Nu varen we natuulijk ook deels uit nostalgische overwegingen. Want wees eerlijk: bij wie, als ie achter het roer staat, varen niet stiekem Piet Hein en Michiel de Ruyter mee?