Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Landvasten

Re: Landvasten 23 okt 2014 17:29 #562842

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Ik ben waarlijk jaloers op jullie.

Hier in Brazilië is het aanbod van watersport artikelen zeer beperkt en de prijzen zijn hoog. Alles wat nog enigzins betaalbaar is wordt lokaal gefabriceerd en heeft een kwaliteit van Chinees of minder.

Alles wat geimporteerd wordt is niet te betalen, import tax 125% op alles waar geen verbrandingsmotor in zit. Alles waar een verbrandingsmotor in zit mag niet worden geimporteerd of uitsluitend met een speciale vergunning en wordt dan belast met ongeveer 200%.

Ik ben jaloers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Landvasten 23 okt 2014 17:54 #562852

Erikdejong schreef :
Mijn voorkeur voor meerlijnen zijn deze:
www.lankhorsttaselaar.nl/Catal...Octoply/product.aspx

Zijn zeer slijtvast, UV bestendig, kinken niet, makkelijk te knopen en van knopen te ontdoen, rekt lekker en is makkelijk te splitsen. Nadeel is dat ze makkelijk vies worden en daarna niet meer schoon te krijgen zijn.

dat zijn inderdaad fijne lijnen, blijven goed soepel op zout water
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Landvasten 23 okt 2014 18:04 #562856

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Ik gebruik bijna altijd 3 strengs geslagen lijn, omdat ik daar zelf een oog in kan splitsen. Kan mij niet voorstellen dat ik voor landvasten ooit iets anders ga willen aankopen, tenzij ik weet dat ik in gevlochten lijn ook zelf een oog kan maken. Dat ga ik dus deze winter proberen.

Buiten de nu vast aangebrachte landvasten voor de box, gebruik ik altijd lijnen met aan 1 kant een oog, de andere kant niet.
En witte lijnen begin ik niet aan.
Afgelopen dinsdag even gaan kijken, had de normale lijnen en een paar extra lijnen al vastgelegd, maar heb toch nog een paar veranderingen aangebracht.
Wat mij opviel was dat sommigen in de haven wel heel erg veel vertrouwen hadden in 8mm enkele lijntjes om hun bootje op zijn plaats te houden. Blijkbaar terecht want ze lagen er vandaag nog, maar de havenmeester vond het eigenlijk ook niet zo een heel goed plan.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Landvasten 23 okt 2014 18:43 #562875

Zelf heb ik vaste landvasten voor in de haven en daarnaast een aantal landvasten om te gebruiken als ik uit varen ga.

Momenteel heb ik op maat gemaakte kant en klaar lijnen voor mijn vaste landvasten. Ze zaten bij de boot toen ik haar kocht, maar wat moet ik met lijntjes van 8m op een boot van 29 voet. Dus het mes erin en aangepast op de situatie ter plaatse.
Het zijn lijnen die zinken en wel rekken. Ook kraken ze vreselijk.

Op de steiger zitten ringen, dus daar heb ik oogsplitsen met een touwkous, dat geheel zet ik met een sluiting vast op de ringen op de steiger. Achter zijn het palen,ik heb een oogsplits gemaakt waarbij het oog vrij krap om de paal gaat.

Tijdens het varen heb ik een aantal lijnen van 15 meter aan dek liggen: geslagen polypropeen multifilament: drijft, rekt aardig en betaalbaar.
Niet slijtvast, dus ook slangen paraat als er kans op schavielen is.
Mijn vrouw wordt er kriegel van -telkens in de knoop, dus voor haar een iets stugger polyprop lijntje van 10m.
Ik heb 7 lijnen van 15m, 4 van 25m. Misschien niet al te ruim, maar ik heb het zelden op. Alles 12mm. Gewicht boot is 4 ton.

@ lijn enkel of dubbel: een lijn dubbel door een ring of om een paal oid levert geen extra sterkte op, wel meer slijtage door schavielen.
Ik heb de voorkeur voor een enkele lijn.
Om een ring leg ik er een slipsteek met halve steek in (of touwkous en sluiting) en om een paal een oogsplits (al of niet met slang ingesplitst) of een paalsteek.
Wil je meer sterkte, steek dan een extra lijn.

En zo heeft ieder zijn eigen logica natuurlijk;)
Laatst bewerkt: 23 okt 2014 18:46 door erik van poppel. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Landvasten 23 okt 2014 18:55 #562878

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Voordeel van lijn dubbeel is dat de boot meer ruimte heeft om te dansen en minder ligt te rukken aan de lijn.
Voor de breksterkte kan je het inderdaad wel aten. 12 mm maitline van marlow is 4000 kg br.sterkte
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Landvasten 23 okt 2014 18:57 #562879

WhiteMagic schreef :
Erikdejong schreef :
Mijn voorkeur voor meerlijnen zijn deze:
www.lankhorsttaselaar.nl/Catal...Octoply/product.aspx

Zijn zeer slijtvast, UV bestendig, kinken niet, makkelijk te knopen en van knopen te ontdoen, rekt lekker en is makkelijk te splitsen. Nadeel is dat ze makkelijk vies worden en daarna niet meer schoon te krijgen zijn.

dat zijn inderdaad fijne lijnen, blijven goed soepel op zout water

Vind deze lijnen ook verreweg het fijnste omdat ze niet kinken. Wel houden ze erg veel water vast en als er eenmaal groene aangroei inzit dan is het bar en boos. Ik kreeg dat er niet meer uit en de groene soep die er uit loopt over het fris gepoetste witte voordek voordek van de boot waar je naast mag liggen heeft wel eens het schaamrood op mijn wangen gekregen...

En aangesplitste ogen vind ik alleen maar lastig. Paalsteekje is zo gemaakt als je het nodig hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Landvasten 23 okt 2014 19:11 #562887

Jedre schreef :
Voordeel van lijn dubbeel is dat de boot meer ruimte heeft om te dansen en minder ligt te rukken aan de lijn

Volges mij vergis je je hier: het part naar de paal en het part naar de de boot worden symmetrisch belast. De rek per N totale trekkracht wordt dus gehalveerd...

Overigens hebben lijnen het meest te leiden door schokbelasting (en dan op hun contactpunten - bolder, verhaalklamp etc). Statische belsting bij 10 bft dwars op je boot kan een 6 mm lijn nog wel aan (reken maar na). Een lijn die meer rekt heeft minder impulsbelasting te verduren en mag dus zelfs een lagere breeksterkte hebben.

Eigenlijk wil je lijnen die
-lekker in de hand liggen/goede grip;
-niet té soepel zijn ivm werpen en verwarren;
-veel rek hebben;
-drijven;
-slijtvast zijn;
-zo dun mogelijk, zo dik als nodig zijn.

Vandaar mijn keus voor goedkoop, drijvend, geslagen polyester lijn.

Edit: 10 bft geeft een winddruk (vlakke plaat, geen lift volledig drag) van plm 50 kgf/m2. Dwars op een boot van 9 m lengte en gemiddeld 2 m hoog geeft dit 450 kgf per (loef)landvast. 6 mm polyester heeft een breeksterkte van 600 kg. De schokken geven een veel hogere belasting, vooral als de lijn weinig rek heeft ;)
Laatst bewerkt: 23 okt 2014 20:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Landvasten 24 okt 2014 10:36 #563107

Ik heb het setje gekocht..ben benieuwd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Landvasten 24 okt 2014 10:51 #563119

boarderbas schreef :
Ik heb het setje gekocht..ben benieuwd...

Je leeft erop los! :woohoo:
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Landvasten 24 okt 2014 11:01 #563122

Hm nou...eigenlijk is de hand op de knip, maar het afbreukrisico van de huidige landvasten is te hoog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Landvasten 24 okt 2014 11:26 #563133

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
boarderbas schreef :
Hm nou...eigenlijk is de hand op de knip, maar het afbreukrisico van de huidige landvasten is te hoog.

Het afbreekrisico?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Landvasten 24 okt 2014 14:29 #563199

alweereengijp schreef :
En aangesplitste ogen vind ik alleen maar lastig. Paalsteekje is zo gemaakt als je het nodig hebt.
Inderdaad, ik geef ook de voorkeur aan paalsteken waar nodig.

overigens kun je ze gewoon schoonmaken in de wasmachine. Knoop ze redelijks trak in een kussensloop, was met wat biotex op een graad of 30-40 en de groene derrie komt er gewoon uit.
Daarna wel je wasmachine een keer leeg laten draaien zodat groene derrie goed uit je machine gespoeld word, anders gaat het zo stinken ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 24 okt 2014 14:31 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Landvasten 24 okt 2014 14:33 #563202

Doe het regelmatig, bootje kan wel ff een paar dagen zonder landvasten als ik ze even lekker was ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Landvasten 24 okt 2014 18:24 #563325

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Heeee Sebastilijn nu ook Landvastiaan :P .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Landvasten 25 okt 2014 08:30 #563447

Als de lijnen echt van polyester zijn drijven ze niet. Als ze wel drijven zijn ze van polypropyleen. Ik gebruikte ook zelf gesplitste landvasten van polypropyleen. Ze werden na enige tijd erg slap, en zagen er erg versleten uit. Mij is ooit geadviseerd deze lijnen niet te gebruiken anders dan voor een springetje oid. Polypropyleen is minder uv-bestendig. Daarnaast is het veel gevoeliger voor schavielen, deze lijnen gaan inderdaad veel langer mee. Ik gebruik 12 mm lijn dat is voor ons bootje van 9 meter ruim voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Landvasten 25 okt 2014 09:00 #563455

Ik meen dat ik wel eens lijnen heb gezien van polypropyleen met een polyester mantel die wel bleven drijven en redelijk schuurvast en UV bestendig zijn .
Maar waar????
Ad
Laatst bewerkt: 25 okt 2014 09:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Landvasten 25 okt 2014 09:58 #563472

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
Proost schreef :
Heb naast wat korte vaste plek lijnen zeker 4, 3 strengs lijnen van zo'n 10 tot 12 meter aan boord. Gewoon het goedkoopste wat er is, bij de Aldi of Lidle vandaan. Vernieuwen moet je toch na een paar jaren. Zelf een splits er in zetten is zo gebeurt.
Eigenlijk geen slecht idee. Ik gebruik ook vaste lijnen op maat in de box. Er is geen snellere methode om aan te leggen. De losse landvasten zijn alleen voor onderweg en voor de rest van de tijd liggen ze in de bakskist vrij van UV-straling. Goedkope lijn misschien toch te overwegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Landvasten 26 okt 2014 14:01 #563950

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Nachtvlinder schreef :
Jedre schreef :
Voordeel van lijn dubbeel is dat de boot meer ruimte heeft om te dansen en minder ligt te rukken aan de lijn

Volges mij vergis je je hier: het part naar de paal en het part naar de de boot worden symmetrisch belast. De rek per N totale trekkracht wordt dus gehalveerd...

Overigens hebben lijnen het meest te leiden door schokbelasting (en dan op hun contactpunten - bolder, verhaalklamp etc). Statische belsting bij 10 bft dwars op je boot kan een 6 mm lijn nog wel aan (reken maar na). Een lijn die meer rekt heeft minder impulsbelasting te verduren en mag dus zelfs een lagere breeksterkte hebben.

Eigenlijk wil je lijnen die
-lekker in de hand liggen/goede grip;
-niet té soepel zijn ivm werpen en verwarren;o
-veel rek hebben;
-drijven;
-slijtvast zijn;
-zo dun mogelijk, zo dik als nodig zijn.

Vandaar mijn keus voor goedkoop, drijvend, geslagen polyester lijn.

Edit: 10 bft geeft een winddruk (vlakke plaat, geen lift volledig drag) van plm 50 kgf/m2. Dwars op een boot van 9 m lengte en gemiddeld 2 m hoog geeft dit 450 kgf per (loef)landvast. 6 mm polyester heeft een breeksterkte van 600 kg. De schokken geven een veel hogere belasting, vooral als de lijn weinig rek heeft ;)

Ik begrijp jouw reactie niet...volgens mij heb ik het niet over krachten....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl