Jedre schreef :
Voordeel van lijn dubbeel is dat de boot meer ruimte heeft om te dansen en minder ligt te rukken aan de lijn
Volges mij vergis je je hier: het part naar de paal en het part naar de de boot worden symmetrisch belast. De rek per N totale trekkracht wordt dus gehalveerd...
Overigens hebben lijnen het meest te leiden door schokbelasting (en dan op hun contactpunten - bolder, verhaalklamp etc). Statische belsting bij 10 bft dwars op je boot kan een 6 mm lijn nog wel aan (reken maar na). Een lijn die meer rekt heeft minder impulsbelasting te verduren en mag dus zelfs een lagere breeksterkte hebben.
Eigenlijk wil je lijnen die
-lekker in de hand liggen/goede grip;
-niet té soepel zijn ivm werpen en verwarren;o
-veel rek hebben;
-drijven;
-slijtvast zijn;
-zo dun mogelijk, zo dik als nodig zijn.
Vandaar mijn keus voor goedkoop, drijvend, geslagen polyester lijn.
Edit: 10 bft geeft een winddruk (vlakke plaat, geen lift volledig drag) van plm 50 kgf/m2. Dwars op een boot van 9 m lengte en gemiddeld 2 m hoog geeft dit 450 kgf per (loef)landvast. 6 mm polyester heeft een breeksterkte van 600 kg. De schokken geven een veel hogere belasting, vooral als de lijn weinig rek heeft