Jedre schreef :
Firebolt schreef :
En de constrictor van Trestec kan je ook overwegen. Ik vaar nu bijna 3 jaar met dezelfde genuaval wedstrijden ( geen fokroller, dus de genua gaat steeds op en neer) en die is nog als nieuw. Kost helaas net zo veel als een stopper maar heeft zich bij mij al dik terug verdiend.
Zat daar ook aan te denken.... hoe zit het met op spanning brengen van je vallen? Het lijkt me dat je iets moet overspannen, omdat de kous iets val "terug" geeft, of niet?
Ik herken niet wat @noballast schreef. We hebben hem nu ruim twee jaar aan boord zonder problemen, de bemanning is er helemaal aan gewend en de lijn ziet er nog perfect uit. Misschien hebben we geluk met de combinatie van lijn en constrictor.
Met de spinlock was ik nu zeker twee mantels verder geweest. Op zich was dat steeds wel te repareren, maar je zag het niet aankomen. Een mantel die er goed uitzag ( ik hield het echt wel in de gaten) kon ineens doorscheuren tijdens de wedstrijd. Het lijkt wel of de vezels van binnen uit kapot gaan, dus eerst tussen de kern en de mantel.
Ik heb dus ėėn constrictor op de genuaval. Wij hebben geen fokroller, de genua gaat bij iedere bovenboei omlaag., dat zal inmiddels dus al enkele honderden keren zijn geweest.
Er is wat slip voordat hij zich zet, de spinlocks hebben dat ook. De slip is tot een minimum te beperken (minder dan de spinlock) door de constrictor goed naar voren te "melken" voordat je de spanning van de lier afhaalt. De pitman kan dat zelf doen, of met een beetje hulp van de voordekker.
De constrictor moet wel de goede maat hebben bij de dikte van de lijn. De spinlocks enz hebben een groter bereik voor de dikte van de lijn. Hij werkt anders dan een klem en ke moet er in het begin aan wennen maar bij ons werkt het.