Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Wel of geen Rolfok

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 18:10 #736952

In de jaren ´90 een aantal voorstagen vervangen, allemaal met een rolfok.
Niet één dat met een leuver zeil gebruikt werd.

Èén keer; " de roller maakt van die rare geluiden". Aan de grootzeil val naar boven.
Daar waren nog maar enkele draadjes van het voorstag niet gebroken.
Dat de spinakerval nog aan een oogje op de preekstoel vast zat vond ik toch een beetje weinig als zekerheid.

Torsie tijdens draaien en het voortdurend heen en weer schudden zijn de oorzaken van de kortere levensduur van de voorstag met een rolfok.

Het commentaar van Boarderbas kan ik me helemaal in vinden.
Ik heb in genua en HA fok een rif, wat vanuit de kuip bediend kan worden en natuurlijk een strijklijntje.
Met dat strijklijntje haal ik de de fok véél sneller neer dan je hem op kunt rollen.
Dat was heel fijn toen er een keer een windhoosje langskwam, net op tijd de fok weg en ook geborgd tegen weer opwaaien!!!
De zak, waar beide voorzeilen in gaan zit altijd aan de preekstoel.
De voorstag loopt door de zak en beide zeilen zitten altijd aan de stag geleuverd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 18:38 #736965

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5186
Ik heb ook grootzeil op de rol...
Problemen ken ik niet wel moeilijkheden als beleid niet gevolgd wordt.
Mbt het voorzeil:
Bij veel wind inrollen voor de wind bijv. Ook met alleen voorzeil wat dan niet achter grootzeil kan scheelt dat veel omdat je voor de wind vaart!
Dus rekening meehouden dat je het voorzeil vast (gedeeltelijk) inrolt voordat je niet meer voor de wind kan gaan varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 19:08 #736977

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Aernoudt schreef :
Weet niet wat het gewicht is van de TS, maar als dat >80 kilo is, dan is een rolfok helemaal zo naar niet op dit (hele) lichte bootje...! Reven gaat op zich goed, je raakt er alleen hoogte mee kwijt, maar dat is op ruimere koersen geen enkel probleem..

Niet alleen hoogte. Ook meer helling en gehobbel op de golven (de rolfokkers zoeken toch juist comfort? ;) ). Vermoedelijk heeft een deels ingerold zeil op een kleine boot meer negatief effect betreffende de helling en het gehobbel tov een grote boot. Het zeil gaat korter mee. De kans dat een rolfok weigert op het moment dat je 'm hard nodig hebt is aanwezig. Mijn vader haalde de rolfok er op zijn 65e af om gewoon weer naar leuvers te gaan.

Tuurlijk, als je een goede rolreefinstallatie hebt en je vaart de fok niet deels ingerold (zie de J's) dan kan het prima. Als je wilt zeil wisselen is het een lastig verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 19:54 #736993

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12520
Ik ken een zekere Spirit die ook een rol voorzeil heeft, zelfs met TWEE peesgleuven.
Die schipper kan er mee lezen en schrijven...
Hijst de fok tegen de genua aan en strijkt dan de genua.

En voor de rest, laat mij en anderen nou gelukkig zijn met een rol(reef) voorzeil :P
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 20 mei 2016 19:55 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 20:22 #737006

Niemand wil je dat geluk afpakken anjo. Maar ik worst altijd wat scherp als er een simpel op te lossen (mogelijk) zeilcompetentietekort of eenvoudig te plegen o der houd resulteert in het aanschaffen dan wel verheerlijken van uitrusting die in de eerste plaats eigenlijk niet nodig zou zijn.

Ik heb vroeger ook wel aan krakkemikkige rollers gezeuld en gewend dat ik een elektrische lier had om het zeil te hijsen. Sindsdien heb ik op boten gevaren waar ik leerde Hoe een zeil hóórt te hijsen en strijken en een roller hoort te rollen en weet ik vrijwel zeker dat ik alle problemen vroeger met simpel onderhoud of met wat simpele zeil handelingen veel makkelijker had kunnen doen.

Ik kon me ook niet voorstellen dat dat nou zo'n verschil kon maken. Dat doet het echter wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 21:11 #737015

Hier nog een roller. Ik reef in principe niet met de roller. Alleen als het echt niet anders kan. Ik heb inmiddels 4 voorzeilen en als de kleinste er op staat en ik moet dan nog reven dan is dat omdat hij teveel schapen vangt die van de dijk waaien.

Ja het profiel is zwaarder dan een stag dus meer gewicht in de mast dus een nadeel
Ja mijn onderlijk zit niet vlak op het dek dus ik mis een stuk plaatwerking
Ja mijn voorlijk is korter dan zonder roller dus dik mis M2 in licht weer.

Maar daar staat tegenover:

Ik hoef zelden te broeken van ruime wind naar aan de wind.
Als ik met het gezin vaar kan ik vanaf het roer het voorzeil wegnemen en zo de rust aan boord bewaren
Solo kan ik ook op klein water zeil zetten en zeil wegnemen zonder uit de kuip of zelfs van het roer te komen.

Uiteraard haal ik na een zeildag wel altijd het zeil van de roller. Behalve misschien bij tochten van meerdere dagen waarbij ik de sterke verwachting heb dat hetzelfde zeil de volgende dag weer gebruikt gaat worden. Dan gaat de spanning van het voorlijk (voor het inrollen uiteraard) en mag het zeil onder de hoes slapen.

De roller zat op de boot toen ik hem kocht. Als hij er niet op had gezeten had ik hem denk ik ook niet gemist. De nadelen zijn ook niet zo groot dat ik overweeg hem er af te halen.

Of dit TS helpt in zijn afweging weet ik niet. Sommige nadelen van de roller zijn te ondervangen door een andere montage (trommel onderdeks). Sommige voordelen zijn te benaderen met alternatieven (strijklijntje).
Kennelijk is de hele beleving dus nogal subjectief
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 20 mei 2016 21:18 #737019

Hoi Henk,
Leuk je op het forum te zien. Mijn forum naam is nog Bauke Daimio maar ga na mijn vakantie meteen m'n dufour 29 uit België halen en dan wordt mijn naam Bauke Dufour. Wat wel leuk is dat ik exact eenzelfde vraag "wel of geen rolfok" een paar jaar geleden op het forum stelde over exact dezelfde boot. (Daarom viel deze post mij meteen op) De reacties waren ook hetzelfde en daarmee had ik besloten een fok strijklijntje te plaatsen, voor mij een hele verbetering op de Cygne. Maar als je er wat geld tegenaan wil gooien is een 2e hands rolfok natuurlijk best een optie. De lijnen naar de kuip lopen er al. Nou ik hoop dat je veel plezier hebt met de Cygne.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 21 mei 2016 06:01 #737053

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Anjo schreef :
Ik ben het natuurlijk niet met Jedre eens :lol:
Ik heb op mijn 7,6 meter bootje een rolreef zitten waar ik al vanaf 2000 mee rond scharrel.

Voorzeil speciaal laten maken om ook gedeeltelijk weggedraaid te gebruiken en dat voldoet bij mijn vaargedrag prima.

Ik vaar bv geen wedstrijden en ben bijna altijd solo.

Oh en welkom hier

Op welk punt in mijn bijdrage ben jij het dan niet eens. Alles wat jij hier boven zet haakt daar namelijk niet op in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 21 mei 2016 06:14 #737054

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Eigenwijs schreef :
Uiteraard haal ik na een zeildag wel altijd het zeil van de roller. Behalve misschien bij tochten van meerdere dagen waarbij ik de sterke verwachting heb dat hetzelfde zeil de volgende dag weer gebruikt gaat worden. Dan gaat de spanning van het voorlijk (voor het inrollen uiteraard) en mag het zeil onder de hoes slapen.

Een goed lopende roller heeft het niet nodig om de voorlijkspanning te verminderen. Een Pro-Furl heeft juist de blijvende spanning nodig. Als hij niet rolt is een onderhoudsbeurtje eerder in the picture.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 21 mei 2016 07:12 #737066

  • Woody130
  • Woody130's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1427
Vorig jaar heb ik een tweedehands rolreefinstallatie van Furlex type B gekocht voor weinig. Dat leek mij een goed idee voor als ik solo vaar. Alle voors en tegens afgewogen, maar het mocht ook weer niet teveel gaan kosten. Afgelopen winter was het zover. De mast lag horizontaal en ben overgegaan op de rolreef. Vandaag gaat hij er weer af. Niet omdat ik niet meer wil inrollen, maar ik krijg het al met al niet goed, tenzij ik een grote investering ga doen.

Het begon allemaal met het feit dat mijn Furlex een 7 mm stag nodig had. Standaard zit er bij mij 5 mm op. Ik heb daarom een nieuwe voorstag moeten kopen. Daarnaast moest ik nog een profieltje laten maken om de Furlex op mijn 5 mm stag te krijgen.

Bij de eerste keer inrollen in de haven met weinig wind, was er al direct veel torsie. Uiteindelijk bleek dat de topwartel toch niet zo goed meer was en teveel wrijving had. De lagers waren niet goed meer.

Ik heb ook speciaal voor de Furlex een andere genua gekocht, waar een pees aan zit. Bij het inrollen bleek dat er deze genua erg verstevigde halshoek en tophoek heeft, waardoor het eerste stukje inrollen ook weer veel kracht kost.

En tot slot kwam ik tot de conclusie dat je voorzeilen allemaal tot zo hoog mogelijk moeten komen, omdat de hoek van de val met de topwartel te klein wordt en deze laatste gaat meedraaien met het indraaien, waardoor de val om de stag heen kan draaien. Hierdoor kan je stag in het ergste geval breken. Je kunt dan wel een beugeltje op de mast monteren, maar feit blijft dat al je voorzeilen even hoog moeten komen.

Kortom, ik ben er klaar mee. Een rolreefinstallatie of fokroller werkt alleen als alle onderdelen inclusief zeilen op elkaar afgestemd zijn en ook nog in goed conditie zijn. Volgend jaar kijk ik wel weer verder. Dus als je iets gaat doen met een rolreef, zorg dan dat alles goed met elkaar werkt.
Laatst bewerkt: 21 mei 2016 07:14 door Woody130.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 21 mei 2016 09:19 #737101

Eigenwijs schreef :
Hier nog een roller. Ik reef in principe niet met de roller. Alleen als het echt niet anders kan. Ik heb inmiddels 4 voorzeilen en als de kleinste er op staat en ik moet dan nog reven dan is dat omdat hij teveel schapen vangt die van de dijk waaien.

Ja het profiel is zwaarder dan een stag dus meer gewicht in de mast dus een nadeel
Ja mijn onderlijk zit niet vlak op het dek dus ik mis een stuk plaatwerking
Ja mijn voorlijk is korter dan zonder roller dus dik mis M2 in licht weer.

Maar daar staat tegenover:

Ik hoef zelden te broeken van ruime wind naar aan de wind.
Als ik met het gezin vaar kan ik vanaf het roer het voorzeil wegnemen en zo de rust aan boord bewaren
Solo kan ik ook op klein water zeil zetten en zeil wegnemen zonder uit de kuip of zelfs van het roer te komen.

Uiteraard haal ik na een zeildag wel altijd het zeil van de roller. Behalve misschien bij tochten van meerdere dagen waarbij ik de sterke verwachting heb dat hetzelfde zeil de volgende dag weer gebruikt gaat worden. Dan gaat de spanning van het voorlijk (voor het inrollen uiteraard) en mag het zeil onder de hoes slapen.

De roller zat op de boot toen ik hem kocht. Als hij er niet op had gezeten had ik hem denk ik ook niet gemist. De nadelen zijn ook niet zo groot dat ik overweeg hem er af te halen.

Of dit TS helpt in zijn afweging weet ik niet. Sommige nadelen van de roller zijn te ondervangen door een andere montage (trommel onderdeks). Sommige voordelen zijn te benaderen met alternatieven (strijklijntje).
Kennelijk is de hele beleving dus nogal subjectief

Ik ben al bijna 40 jaar tot grote tevredenheid een rolrever.
Dus niet alleen rollen maar ook reven.
Waarschijnlijk zou ik met een leuverzeil of , nog beter, een tuffluff wat hoger aan de wind kunnen maar dat is eigenlijk vooral van belang bij wedstrijdzeilen en minder bij toerzeilen.
Bovendien ben ik eigenlijk best tevreden met de bereikbare hoogte aan de wind.
De reden dat ik een rolreef heb , net als alle reeflijnen en vallen naar de kuip, de veiligheid.
Ik hoef in principe nooit aan dek om te reven of de zeilen te hijsen of te strijken.
Met name bij solozeilen toch echt wel een veiligheidsitem.

En als ik zo in de jachthavens rondkijk , hier een foto van Neptunus in Delfzijl, lijkt het er toch echt op dat er meer mensen met als zonder rolreef varen .
Zouden dat nou allemaal domme zeilers zijn :unsure: :lol:
Dat was in de 70er jaren wel anders maar toen waren de rolreefsystemen ook nog maar net op de markt.

Maar inderdaad, als je vooral wedstrijden wilt zeilen is een rolreef minder geschikt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 21 mei 2016 12:07 #737130

Jedre schreef :
Eigenwijs schreef :
Uiteraard haal ik na een zeildag wel altijd het zeil van de roller. Behalve misschien bij tochten van meerdere dagen waarbij ik de sterke verwachting heb dat hetzelfde zeil de volgende dag weer gebruikt gaat worden. Dan gaat de spanning van het voorlijk (voor het inrollen uiteraard) en mag het zeil onder de hoes slapen.

Een goed lopende roller heeft het niet nodig om de voorlijkspanning te verminderen. Een Pro-Furl heeft juist de blijvende spanning nodig. Als hij niet rolt is een onderhoudsbeurtje eerder in the picture.

Is ook niet ten behoeve van beter inrollen. Gewoon voor het behoud van mijn voorzeil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 21 mei 2016 15:27 #737163

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Rollen ben ik niet tegen en kan zelfs goed zijn voor je zeil! Een mooi laminaat in een zak huffen is niet echt goed en die mooie racebags zijn weer niet op te ruimen.
Rolreven heb ik wel bedenkingen over, maar dat is meermaals toegelicht. Zelfs voor wedstrijden is een roller niet raar ( bij j -109 geloof ik zelfs standaard toch big time) . Je kan oa bij reckmann en harken hele mooie profielen krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 21 mei 2016 19:11 #737237

Bah. Ik wordt daar echt vervelend van... wat verschrikkelijk flauw weer om goed en ervaren advies af te doen als wedstrijdzeverij. Heel flauw.

Jedre en ik varen beiden met een gezin. Ik geloof niet dat ik hier enige opmerking over performance gemaakt heb.

Niemand noemt hier rolzeilers ook Dom.

We proberen ts er enkel voor te behoeden een roller om de verkeerde redenen te nemen.

Een normaal onderhouden leuverzeilinstallatie behoort het leuverzeil bij het lossen van de val op het dek te laten belanden (als je in de wind strijkt). Een Strijklijntjes dient enkel voor de laatste meter en hem op het dek te houden. Als je hem daadwerkelijk gebruikt om het zeil naar beneden te moeten trekken is er iets mis en moet je dat oplossen. Een rolfok is dan wel een hele ruige "oplossing"

Een tuffluf valt hier geheel buiten.

En waarom j109s een roller hebben is omdat dat een gennaker boot is die qua boot een fikse hap groter is. Als je de gen hijst vaar je met zo'n bak schijnbaar halve wind en valt een leuverzeil dus in de plons.

Appels met appels zou wel fijn zijn zeg. De vraag hier is of een roller op een 7 meter boot een goed idee is.

Ik denk dat ts beter een seizoen aan de behendigheid en onderhoud kan besteden en daarna veel beter een keuze kan maken.

Maar goed. Ik val niet serieus te nemen omdat ik wedstrijden heb gevaren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 21 mei 2016 19:52 #737255

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
@ boarderbas: point taken! Was even kwijt dat het een relatief klein schip was. ( idd beter geld besparen)
Ben overigens voor wedstrijdzeverij. Kan je veel van leren ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 22 mei 2016 06:45 #737318

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Perseus schreef :
Rolreven heb ik wel bedenkingen over, maar dat is meermaals toegelicht. Zelfs voor wedstrijden is een roller niet raar ( bij j -109 geloof ik zelfs standaard toch big time) . Je kan oa bij reckmann en harken hele mooie profielen krijgen.

Op de 109 is de roller standaard zoals op alle grote J's van meer recente datum. Het heeft voor- en nadelen. Grootste voordeel is dat het voorzeil qua maatvoering vrij fors is (HA-fok is 30m2) en dankzij de roller toch eenvoudig weg te nemen. Op de 31.7 was de fok 10m2 kleiner en was deze met leuvers uitgevoerd. Nooit spijt van gehad.

Op een kleinere boot zou ik eerder voor leuvers gaan. Zeil is gemakkelijk te hanteren en ligt in geval van actie binnen 2 tellen aan dek. Voordeel is ook dat je horizontale ipv verticale of rollatten in het achterlijk kunt gebruiken indien gewenst.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 22 mei 2016 07:16 #737323

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12520
@ BB en BT, ook als je bijna altijd solo vaart, dan toch leuvers??

De gangboorden op kleinere schepen zijn natuurlijk ook nog eens niet van die mooie wandelpaden zodat je niet snel voorop komt, vind ik.

Leeftijd scheelt ook een stuk natuurlijk. :whistle:
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 22 mei 2016 07:22 #737326

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
@Anjo, ook solo ja. Doe ik al jaren en blijf ik zo doen. Op mijn vorige boot had ik tuffluff en ja, dat was even lastiger en daar stonden dan ook leuvers op het verlanglijstje.

Solo strijk ik mijn zeilen onder het motto: Alles wat nat wordt kan ook weer droog worden. Leuvers houden het belangrijkste deel aan dek en de rest trek je altijd zo aan dek.
Het fijne van leuvers vind ik vooral de gedachte dat alles wat dan omhoog gaat ook gegarandeerd naar beneden komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 22 mei 2016 07:27 #737327

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12520
OK.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 22 mei 2016 16:46 #737536

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Leuvers zijn zeer bedrijfszeker wat dat aan gaat. ( jaren ervaring op grote aken. ) Als ik solo zou varen dan zou ik juist dat willen met strijklijn naar achter. Maar met familie vind ik eea op een jacht met lengte best wel een fijne oplossing. In nood ben je dan altijd met 2 ( en is strijken in een profiel als de roller niet functioneert soms zelfs een opgaaf) maar 99,9 % werkt het gewoon goed, mits een goed systeem en is het ernstig handig (en er zijn heel mooie systemen.)
Voor de lengte van ts wat overkill en misschien zelfs juist niet handig zoals bb aangaf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 22 mei 2016 16:58 #737539

Jedre schreef :
@Anjo, ook solo ja. Doe ik al jaren en blijf ik zo doen. Op mijn vorige boot had ik tuffluff en ja, dat was even lastiger en daar stonden dan ook leuvers op het verlanglijstje.

Solo strijk ik mijn zeilen onder het motto: Alles wat nat wordt kan ook weer droog worden. Leuvers houden het belangrijkste deel aan dek en de rest trek je altijd zo aan dek.
Het fijne van leuvers vind ik vooral de gedachte dat alles wat dan omhoog gaat ook gegarandeerd naar beneden komt.

Mijn boot is destijds ingericht als gezinsboot.

Helaas vaar ik nu erg vaak solo.

Zoals ik al per pb zei anjo. In jouw situatie een voorstelbare keus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 22 mei 2016 18:22 #737583

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mijn bootje is 22ft. Heb 3 voorzeilen met leuvers van dyneema softshackle. Zou voor deze boot nooit anders willen dan leuvers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 22 mei 2016 19:53 #737632

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1009
Leuvers van dyneema softshackle...? Nooit aan gedacht. Wel een goed idee maar is dat niet bewerkelijk aan- en afslaan ? Al die shackles dichtprutsen ? En slijt het niet snel ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 22 mei 2016 19:57 #737634

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Heb ik alleen omdat ik dyneema voorstad heb. Is inderdaad meer gedoe dan gewone leuvers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel of geen Rolfok 22 mei 2016 20:09 #737644

Soft hanks zijn licht, fancy, duur om te kopen (maar leuk om zelf te maken - denk ik).

Los daarvan zie ik niet waarom goede RVS of bronzen leuvers niet zouden werken bij een kunststof voorstag. Bang voor schavielen door bramen? Nieuwe leuvers zijn (in ieder geval op mijn voorzeilen) glad en vrij van scherpe kantjes. Glijden ze lichter of hoort het bij de spiraal "het moet lichter"?
Laatst bewerkt: 22 mei 2016 20:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl