bertilbeumer schreef :
Precies de reden dat ik alleen maar op rvs draad vertrouw. Ik span de draad wel aan het einde met enkele slagen dyneema. Maar daar kan het dan ook niet schavielen.. Gelukkig kwam je er in de haven achter.
Opspannen met enkele slangen dynema... waarom geen RVS spanner?
Ik zie regelmatig dat beide relingdraden met een sjorlijntje worden vastgemaakt, met als gedachte dat deze snel los kunnen worden gesneden in het geval er een drenkeling binnenboord zou moeten worden gehaald.
Wat mij betreft een heel slecht idee, met name bij de bovenste relingdraad. Stel dat er iemand overboord gaat, dan is de kans al klein om die nog terug te halen. Belangrijkst is dus om aan bood te blijven. Mocht het lukken om contact te maken met de drenkeling, dan ligt indien aanwezig het zwemplatform voor de hand om iemand weer aan boord te krijgen; het gangboord is vaak immers behoorlijk hoog.
Maar nu hangt daar een drenkeling aan de rand van het gangboord, je duikt de kuip in, snijdt de sjorlijntjes van de relingdraden door, en dan? Dan hangen de stukjes relingdraad tussen hekstoel en laatste scepter naar beneden en de rest van de reling oogt nog aardig op spanning. Je rent weer naar het gangboord en in een reflex hang je voorover bukkend naar de drenkeling iets tegen de bovenste relingdraad... en PLONS! Voor je het weet lig je er naast.
Vandaar dat ik de onderste relingdraad wel met een lijntje heb vastgezet (mocht er nog eens iemand in mijn gangboord hangen en ik wat ruimte nodig heb om die persoon snel onder de bovenste relingdraad door naar binnen te trekken), maar de bovenste draad stevig met een RVS spanner vast heb zitten, zodat deze in een mogelijk wat gestreste situatie niet per ongeluk ook wordt doorgesneden.
Maar misschien dat je dat dynema lijntje helemaal niet hebt bedoeld om door te snijden maar gewoon te weinig ruimte hebt voor een spanner; dat kan natuurlijk ook