Nachtvlinder schreef :
Volgens de tuiger die mijn nieuwe mast getuigd heeft, mag je bronzen wantspanners absoluut niet smeren. Reden is dat het vuil vasthoudt. Toen ik hem voorstelde "ja maar ik maak eens per seizoen brandschoon met remmenreiniger" was z'n reactie dat dat overbodig was omdat het bronzen wantspanners een lood-legering gebruiken die voor zelfsmerende eigenschappen zorgt.
RVS is meestal drama volgens hem, dat vreet zich snel kapot, ook wanneer nieuw. Niet doorgevraagd of je die wél moet smeren (ik denk het wel).
Met RVS huizen op RVS draad absoluut smeren. RVS heeft een extreme neiging tot koudlassen als het schoon is.
Als een verbinding wilt hebben die nooit meer los gaat: RVS bout en RVS moer netjes met aceton schoonmaken, en keihard vast draaien. Demontage kan alleen nog met de haakse slijper.
Een voordeel: geen twijfels over splitpennen. Die zijn ineens overbodig.
Bronzen spanners, of spanners met een bronzen draadbus zou ik ook licht smeren. Inderdaad met siliconen olie of iets dergelijks.
MBT deze spanners: inchmaten zijn de standaard. Er zijn wel metrische spanners, maar die moet je zoeken.
UNF 5/8-18 heeft een diameter van 15,875 en een spoed van 1,411. Dat kun je op t ook niet meer onderscheiden. Wat werkt is dit: neem een M10 bout (spoed 1,5) en leg die over een grotere lengte parallel tegen het draadeind. Die toppen van de schroefdraad moeten in elkaar passen. Als je elke 10 gangen er eentje moet overslaan weet je het. Niet goed.
Ook een schroefdraad vijltje moet gewoon passsen. Dus niet gaan proberen met eentje die bijna past. Je richt meer schade aan dan nodig.