Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Fok reven dmv deel afritsen...kan dat?

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 03 aug 2017 21:23 #858310

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Leuk. Ik heb ook wel eens met die gedachte gespeeld.
Zelf heb ik HA fok met bindrif. In dacron werkt dat; In laminaat niet denk ik inderdaad?
In de gouden eeuw hadden de zeilen ook afneembare delen.
Een nr10 spiraalrits met afdekflapjes die met velcro sluiten zou ik denk ik toepassen. Flappen beschermen rits mechanisch.
Als je geen flappen wilt dan beter tandrits nr10, maar die zijn iets minder sterk meen ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 03 aug 2017 22:12 #858324

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Ik zou verwachten dat je de rits bij de eerste de beste spanning opentrekt, dus wel belangrijk dat de ogen (hals en schoot) duidelijk boven de rits zitten.

Met een laminaat zou het misschien wel kunnen met een bindrif, als je onder de nieuwe halshoek en schoothoek een net rolletje kunnen maken van het overschot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 04 aug 2017 05:47 #858342

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ja, ik denk dat het kan. Er zijn ook wel reven gemaakt van ritsen (meestal bloktand trouwens). Hoewel ik dat meer in dacron oid heb gezien.

Vraag is of je het moet willen, er zijn nadelen:
Uiteindelijk is het moeilijk te zeggen hoeveel druk de rits aan kan. Het wordt gegarandeerd een zwakke plek.
Jouw rits loopt door een bolling en gedraagt zich anders dan het doek.
Vraag is of het levensduur verlengt. Je gebruikt immers continu 1 zeil voor 2 toepassingen.
Daarbij zul je je doek moeten afstemmen op de zwaarst belaste toepassing en ben je dus in lichter weer altijd te zwaar in doek. (maar dit argument weegt het minst zwaar, dat moet ik erbij zeggen)

Aan de andere kant, in classe mini reven ze allemaal hun fok (ook laminaat) en accepteren gewoon dat het sneller af is. Best logisch ook, want ipv 2 zeilen heb je slechts 1 zeil hoeven afrekenen. 2 voor de prijs van 1 zeg maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 04 aug 2017 05:51 #858343

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6771
Ha een 'bonnet'. De VOC tijden herleven weer.
Maar net als bij de bonnet zou ik uitgaan van een werkfok die je groter maakt bij licht weer. De spanning in het achterlijk is te groot voor een rits. Maar misschien kan een 'vertakte schoot', zoiets als bij een chinese jonk dat oplossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 04 aug 2017 05:57 #858347

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
fer2nand schreef :
Ik heb een technora fok waarvan ik eigenlijk 1 deel zou willen afritsen om van volledige fok naar werk / storm fok te gaan.

Oprollen dmv een bindrif lijkt me niet heel slim ivm pletten wat niet best is voor de duurzaamheid. Bijkomende voordeel is dat de delen los van elkaar makkelijker op te bergen zijn in de boot.

Wie weet of zoiets kan?

Ik heb al een naad in de fok lopen waar dus net zo makkelijk een goede stugge rits in zou kunnen zitten....lijkt me zo.

Ja dat kan hoor. Geen probleem. Zou wel foto kunnen posten maar dan komt er weer grapjas die gaat roepen dat ik ergens te trots op ben en zo. Dus doe ik niet meer. Maar is mogelijk en is vrij standaard oplossing. Elke zeilmaker kan het voor je doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 04 aug 2017 06:32 #858357

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Nou sneaker, welk type rits zou hiervoor gebruikt moeten worden.

Het is een technora fok van 900 bij 330 cm, zoals omschreven zit er al een stuk naar, ik dacht op ongeveer 1,5 meter van onderen

Ik zou het zeer op prijs stellen als de foto wel post :cheer:

Klinkt logisch n ieder geval hoopvol.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 04 aug 2017 15:02 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 04 aug 2017 06:53 #858364

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
fer2nand schreef :
Hou sneaker, welk type rits zou hiervoor gebruikt moeten worden.

Het is een technora fok van 900 bij 330 cm, zoals omschreven zit er al een stuk naar, ik dacht op ongeveer 1,5 meter van onderen

Ik zou het zeer op prijs stellen als de foto wel post :cheer:

Klinkt logisch n ieder geval hoopvol.

Sorry, ik lees het niet goed.. mijn fout. Je wilt hem echt afritsen in de zin van: compleet wegnemen.. nee, dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel een rif in voorzeil waarbij je het losse deel dus netjes wegwerkt (oprolt) achter een rits. Dat doen we zo ook bij membraanzeilen. Dat werkt prima en het blijft heel. Ook bij 25kn wind. Als je een video wilt zien stuur je maar een pm. Ik ga geen eigen foto's meer posten, kunnen sommige niet goed tegen. Vind ik prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 04 aug 2017 07:47 #858380

Zou het ook kunnen met klittenband? En dan dubbel, een soort omgekeerde U aan de onderkant van het bovenste deel van het zeil, waar je dan het onderstuk (ook met dubbel velcro) in vast zet?

Minder kwetsbaar dan een rits, en wellicht ook sterk genoeg. je kan die band breed nemen!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 04 aug 2017 08:02 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 04 aug 2017 08:01 #858388

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Ritsen in voorlijk en risten op zeil ivm reven is niet 'kwetsbaar'. Loop net de deur uit bij 1 van grootse zeilmakerijen in NL qua aantallen (conculega in Scheveningen en bij velen hier vast onbekend) en die doen niet anders. Zag net een film/film laminaat liggen met rits van 12 jaar oud, ter reparatie ;-) (veel mee gezeild - klein oppervalk - en raakt nooit iets.. dan gaat het lang lang mee zeg, mijn ogen vielen er bijna uit.. lag er ook 1 van nog ouder.. die was wel op)
Prima om iets nieuws te verzinnen natuurlijk (alhoewel velcro oplossing op lichtweerzeilen al gebruikt wordt natuurlijk).
Laatst bewerkt: 04 aug 2017 08:14 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 04 aug 2017 10:32 #858469

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Aan het achterlijk moet iets te maken zijn waardoor er geen spanning staat op de rits. Technisch kan het denk ik wel maar wegen de nadelen dan nog op tegen de voordelen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 04 aug 2017 11:24 #858488

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
tja, als er een parallel te trekken is met afritsbroeken hou je alleen een stormfok over...

Er moet nog ergens een stapel allerhande broekspijpen liggen maar in de praktijk heb ik een la korte broeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 04 aug 2017 13:39 #858528

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Eieren met gif en afritsbroeken, nogal off-topic....

Even terug @ sneaker: dat rif waar je het over had, is dat oprollen en borgen dmv rits of volledig afritsbaar onderstuk.

En inderdaad mijn doel is om een werkfok ook als stormfok te kunnen gebruiken, voordeel wat ik dan heb is:

1 minder aantal Zeilen aan boord
2 beter af te stemmen zeilvoering
3 makkelijker op te bergen, huidige rol is 330cm valt niet mee in een 24 voeter.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 04 aug 2017 14:06 #858532

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
fer2nand schreef :
Even terug @ sneaker: dat rif waar je het over had, is dat oprollen en borgen dmv rits of volledig afritsbaar onderstuk.

Oprollen en borgen/inpakken/verstoppen achter de rits die op het zeil genaaid zit. Stuur maar PM. Dan laat ik je een video zien die wellicht overtuigt.
fer2nand schreef :
En inderdaad mijn doel is om een werkfok ook als stormfok te kunnen gebruiken, voordeel wat ik dan heb is:

1 minder aantal Zeilen aan boord
2 beter af te stemmen zeilvoering
3 makkelijker op te bergen, huidige rol is 330cm valt niet mee in een 24 voeter.

Dat is exact hoe hoe en wat het is. Beetje afhankelijk van wat voor zeil en materiaal, is het meestal wel te doen. Met of zonder rits. Elke zeilmaker kan dat wel voor je aanpassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 04 aug 2017 15:04 #858555

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
Sneaker schreef :
fer2nand schreef :
Even terug @ sneaker: dat rif waar je het over had, is dat oprollen en borgen dmv rits of volledig afritsbaar onderstuk.

Oprollen en borgen/inpakken/verstoppen achter de rits die op het zeil genaaid zit. Stuur maar PM. Dan laat ik je een video zien die wellicht overtuigt.
fer2nand schreef :
En inderdaad mijn doel is om een werkfok ook als stormfok te kunnen gebruiken, voordeel wat ik dan heb is:

1 minder aantal Zeilen aan boord
2 beter af te stemmen zeilvoering
3 makkelijker op te bergen, huidige rol is 330cm valt niet mee in een 24 voeter.

Dat is exact hoe hoe en wat het is. Beetje afhankelijk van wat voor zeil en materiaal, is het meestal wel te doen. Met of zonder rits. Elke zeilmaker kan dat wel voor je aanpassen.

dag Sneaker;
laat je nu weer niet door o.a. "BAASKLUSJE" voor "AAP" zetten, hij kan nooit normaal reageren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 04 aug 2017 21:46 #858690

  • ManneeB
  • ManneeB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1408
@Sneaker
Wat is de zoekterm die ik op Google zou moeten gebruiken, want zipper/jib/reefing etc levert in verschillende combinaties weinig op.

@Zeilhaas
Welkom nog op dit forum, Baasklus reageerde inhoudelijk betreft klittenband, wat volgens mij een hele goede vraag is. En als dat zou kunnen zou een van de zeilmakers alhier dat vast kunnen beantwoorden. Iedereen heeft hier op het forum zijn eigen doen en laten, net als in de echte wereld. Dat je niet iedereen even goed ligt is dus ook niet heel gek. Met dit in je achterhoofd en een beetje selectief lezen (of beter posts skippen) is het hier prima uit te houden en soms zelfs leuk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 04 aug 2017 22:18 #858695

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Fer2nand vergeet duidelijk te vertellen dat ie een Furlex heeft en z'n zeil dus gereefd nog steeds langs het voorlijk op wil kunnen rollen.. De rol doek moet er dus echt vanaf, niet als een rol achter een flapje eronder blijven hangen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 05 aug 2017 03:09 #858713

Dat dubbele klittenband is heel sterk idd, als je het maar breed genoeg maakt. Het lijkt me wel een enorm gehannis op het voordek: heb je de leizijde los, waait de loef-flap weer vast etc. Of het spul verschuift. Zal netto denk ik zwaarder zijn dan een bindrif. Dat de "naad" andere rekeigenschappen heeft dan het doek daar omheen was al genoemd.
Laatst bewerkt: 05 aug 2017 03:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 05 aug 2017 06:52 #858722

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
ManneeB schreef :
@Sneaker
Wat is de zoekterm die ik op Google zou moeten gebruiken, want zipper/jib/reefing etc levert in verschillende combinaties weinig op.

Geen idee. Voor ons is het gewoon een rits die je op het zeil aanbrengt en die vervolgens als een 'opbergzak' werkt. Het werkt prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 05 aug 2017 07:46 #858729

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14930
Technora is toch aramide ? Dat hecht zich behoorlijk slecht aan het membraan van het laminaat. Het liefst zie je dat de vezel van zeilhoek tot zeilhoek ononderbroken doorloopt. Nu wil je die draadjes ergens midden in het zeil doorknippen om er een rits in te zetten. Gerede kans dat na een keertje zeilen je profiel diepte van 6% naar 8 of 9% gaat.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 05 aug 2017 08:09 #858735

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Wellicht is omgekeerd redenen beter, het werd al eerder geschreven. Niet een zeil willen reven bij hardere wind, maar maak een zeil voor veel wind en zorg dat er een stuk onder gezet kan worden als het zachter waait. Dat maakt in ieder geval je vorm goed voor je basis. Het grotere oppervlak zal best meerwaarde hebben, hooguit net wat minder hoog varen door wat vorm verlies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 05 aug 2017 10:51 #858774

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Ja beauty! Dat is het!
Ik ga met dit idee eens naar zeilmaker om een bonnet onder m'n strormfok te laten maken. Leuk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 05 aug 2017 12:00 #858782

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14930
Neem dan geen laminaat zeil maar bijvoorbeeld hydranet radiaal. De ketting van dit materiaal is dynema en kan ongelooflijk veel misbruik verstouwen. Alleen goed op de regulier lijntjes letten tegen klapperen van het achterlijk kan het niet.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 05 aug 2017 14:44 #858815

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Allen dank voor de input.

Nog even samengevat:

Ik heb al een technora fok, welke uit een aantal banen bestaat. (Er zit dus al een naad waar de rits zo tussen kan)
Ik wil een kleinere fok hebben als nodig
Ik wil een kleiner pakket om op te kunnen bergen zonder vouwen natuurlijk, best pittig om 3 zeilen gerold in een 24 voeter te hebben en je ook nog leefruimte wilt overhouden

Ik ga binnenkort even naar de fabrikant van dit zeil en leg het voor.

Mijn visie op de uitvoering:
Blokrits om te delen
Voor en achterlijk een dynema bandje met klittenband om de spanning op te vangen
Extra schoothoek en halshoek
Evt. De rits baan verstevigen met wat dynema band om oprekken vervormen tegen te gaan

Ik meld me weer als ik meer info heb B)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Laatst bewerkt: 05 aug 2017 14:45 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 05 aug 2017 17:06 #858831

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
3Noreen schreef :
Technora is toch aramide ? Dat hecht zich behoorlijk slecht aan het membraan van het laminaat.

Dat hecht zich behoorlijk slecht aan het membraan van het laminaat? Kun je dat uitleggen. Zeil zelf met technora laminaat.. Ik maak (nee niet alleen verkoop) membraan zeilen van scratch, dus vanaf het ruwe materiaal tot aan de panelen. Zelfs het gladde dyneema is geen probleem en daar is een reden voor... Ben erg benieuwd naar je uitleg.
3Noreen schreef :
Het liefst zie je dat de vezel van zeilhoek tot zeilhoek ononderbroken doorloopt. Nu wil je die ergens midden in het zeil doorknippen om er een rits in te zetten. Gerede kans dat na een keertje zeilen je profiel diepte van 6% naar 8 of 9% gaat.

Een membraan doormidden knippen is geen enkel probleem zolang je weet wat je doet. Ik vervang hele panelen in gebruikte membraan zeilen. Gewoon een nieuw paneel plotten/maken, oude er uit knippen, nieuwe er weer in lamineren (membraan dus, geen laminaat van de rol). Dat is juist het mooie van een membraan zeil, dat uit panelen bestaat die aan elkaar gelijmd zijn. Alle partijen die membraan zeilen zelf lamineren op die wijze, fysiek in NL niemand volgens mij, kunnen en doen dat. Zelfs bij 3DL hebben we recent een hele nieuwe schoothoek er af geknipt (was gescheurd) en een nieuwe aangezet. Geen probleem hoor, je als je weet wat je doet.. De moeilijkheid zit hem in het maken/plotten (leggen van de vezels) van het paneel. Zeker als oude ontwerp niet voorhanden is.
Laatst bewerkt: 05 aug 2017 17:48 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fok reven dmv deel afritsen...kan dat? 05 aug 2017 17:24 #858834

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
3Noreen schreef :
Neem dan geen laminaat zeil maar bijvoorbeeld hydranet radiaal. De ketting van dit materiaal is dynema en kan ongelooflijk veel misbruik verstouwen. Alleen goed op de regulier lijntjes letten tegen klapperen van het achterlijk kan het niet.

Hydranet Radial heeft totaal ander gebruik en dus ook prestatie als laminaat. Tevens zit er niet enkel Dyneema/Spectra in de ketting.. er zit wel mėėr Dyneema/spectra in de ketting in vergelijking met Hydranet crosscut (die is namelijk balanced, Radial is dat uiteraard niet)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl