ilCigno schreef :
Dat dacht ik ook al
Ik vind de test uit Zeilen uitgevoerd door o.a. Joop behoorlijk grondig en goed gedocumenteerd. De uitkomsten zijn naar mijn mening best representatief. Er zullen best lijnen zijn die beter presteren, maar geen stopperfabrikant die zal aangeven dat hun stopper de specs alleen halen met een specifieke lijnsoort. Daarnaast is ook in het artikel beschreven dat sommige stoppers het met dezelfde lijnen uit de test wel goed doen, dus het kan wel. Ook lijkt het mij sterk dat een stopper die structureel faalt wel heel zou blijven als je een andere lijn toepast.
Als zeiler moet je er van uit kunnen gaan dat de opgegeven specs van een stopper, mist juist gemonteerd, gewoon gehaald worden. Sterker nog, je verwacht een ruime veiligheidsmarge. Bedenk ook dat de gebruikte stoppers en lijnen gloednieuw waren.
Precies, daarom hebben we ook de tabel opgenomen met de (volgens ons) echte veilige werklast.
Wie echt geïnteresseerd is, kan ik de meetbladen laten zien.