Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: compressiekrachten op je bootje door de vallen

compressiekrachten op je bootje door de vallen 17 dec 2018 08:23 #1005924

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
holtere schreef :
O echt wel.

Even kijkend naar mijn eigen mast, wordt die per 1000kg compressie (knik/stuik of anderszins) 1mm korter.
Ok, dat wil ik wel geloven. Wel nog een paar vragen:
Bij hoeveel kg wordt ie de volgende mm kleiner?
Is dat permanent of zet hij ook weer uit?
Leg daarnaast de rek van je want hoeveel is dat bij die belasting?

Voor de volgende mm is weer 1000 kg nodig. Dit is niet permanent. Als de belasting er vanaf gaat, zet hij ook weer uit.


Ik heb hierbij even niet naar de sterkte van de mast gekeken.

Het want is lastig in te schatten: omdat het geslagen 19x1 kabel is, is de stijfheid niet goed uit te rekenen. Die is serieus minder dan van massief.
Laatst bewerkt: 17 dec 2018 08:24 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

compressiekrachten op je bootje door de vallen 17 dec 2018 08:25 #1005927

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ja, zoiets bedoel ik :laugh:
Maar even voor de weet, Ik vind zo gauw geen tabellen waarin je samendrukbaarheid van materialen kunt aflezen. In die zin, zoals hier bedoelt?
Hoeveel kun je een alumast in de lengte samendrukken en hoeveel veert ie weer terug bij hoeveel kg?

Was Joop me even te snel af met posten :)
Laatst bewerkt: 17 dec 2018 08:47 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

compressiekrachten op je bootje door de vallen 17 dec 2018 08:35 #1005930

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
OK, duidelijk. Hoe dik is je verstaging, buitenwant en d 1?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

compressiekrachten op je bootje door de vallen 17 dec 2018 09:22 #1005942

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7818
holtere schreef :
Ja, zoiets bedoel ik :laugh:
Maar even voor de weet, Ik vind zo gauw geen tabellen waarin je samendrukbaarheid van materialen kunt aflezen. In die zin, zoals hier bedoelt?
Hoeveel kun je een alumast in de lengte samendrukken en hoeveel veert ie weer terug bij hoeveel kg?

Was Joop me even te snel af met posten :)

Dat is af te lezen aan de Elasticiteitsmodulus van het materiaal. In het Engels vaak genoemd als Young's module.

De veerstijfheid (elastisch dus) van het materiaal wordt gegeven door: f = F x L / A x E. Waarbij:
f= de vervorming in mm,
F= de kracht in N,
A= het opppervlak van de doorsnede in mm2,
E= de Elasticiteitsmodulus in N/mm2 of MPa (is hetzelfde)

Dit geldt wel alleen voor zuivere trek/druk belastingen. Als er buiging of torsie in het spel is, verandert dit enorm.

Voor aluminium is de E ongeveer 80000 N/mm2, Staal 210000 en RVS 180000.

Verder maakt de chemische samenstelling of hardheid of sterkte nauwelijks uit.

Overigens, maar dat is echt begrippen-fundamentalisme, is datgene wat we aan boord "rek" noemen, in de machinebouw "kruip": rek is instantaan, kruip ontstaat over tijd.

Dus het voorlijk wat slap hangt, ontstaat over tijd en is dus kruip. Rek zou je meteen zien.

Overigens wordt er meestal alleen gesproken over rek als in: rek bij breuk. Dat is de blijvende vervorming, zonder externe belasting, nadat iets kapot getrokken is.

Mbt stagen: omdat de tieren niet evenwijdig aan de kracht liggen, er ruimte in de constructie zit, daar waar de tieren raken kleine (deels elastische) indrukking ontstaat, is er erg weinig op analytische wijze te zeggen over de stijfheid van een stagkabel.

De Seldén regel zegt ook weinig. Ze zeggen dat 1 promille rek overeenkomt met 15% van de breeksterkte. Alleen zijn de specs voor die breeksterkte nogal uiteenlopend. Dat zegt dus niks over de kracht in de constructie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

compressiekrachten op je bootje door de vallen 17 dec 2018 10:41 #1005963

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ok, je bovenstaande verhaal is duidelijk (voor zover te snappen maar dat ligt aan mij ;) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

compressiekrachten op je bootje door de vallen 17 dec 2018 11:34 #1005978

Er wordt toch gedimensioneerd op vervorming en niet op sterkte ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

compressiekrachten op je bootje door de vallen 17 dec 2018 18:28 #1006061

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
Yellow Boat schreef :
Hangt ervan af of het keerblok voor die val aan dek zit of op de mast. In het ,aatste geval komen er alleen compressiekrachten op de mast maar niet op het dek.

Ho,ho,ho. ;)
Je ziet even over het hoofd dat het andere eind van de val, via het voorlijk, aan het dek vast zit.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.275 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl