holtere schreef :
Ja, zoiets bedoel ik
Maar even voor de weet, Ik vind zo gauw geen tabellen waarin je samendrukbaarheid van materialen kunt aflezen. In die zin, zoals hier bedoelt?
Hoeveel kun je een alumast in de lengte samendrukken en hoeveel veert ie weer terug bij hoeveel kg?
Was Joop me even te snel af met posten
Dat is af te lezen aan de Elasticiteitsmodulus van het materiaal. In het Engels vaak genoemd als Young's module.
De veerstijfheid (elastisch dus) van het materiaal wordt gegeven door: f = F x L / A x E. Waarbij:
f= de vervorming in mm,
F= de kracht in N,
A= het opppervlak van de doorsnede in mm2,
E= de Elasticiteitsmodulus in N/mm2 of MPa (is hetzelfde)
Dit geldt wel alleen voor zuivere trek/druk belastingen. Als er buiging of torsie in het spel is, verandert dit enorm.
Voor aluminium is de E ongeveer 80000 N/mm2, Staal 210000 en RVS 180000.
Verder maakt de chemische samenstelling of hardheid of sterkte nauwelijks uit.
Overigens, maar dat is echt begrippen-fundamentalisme, is datgene wat we aan boord "rek" noemen, in de machinebouw "kruip": rek is instantaan, kruip ontstaat over tijd.
Dus het voorlijk wat slap hangt, ontstaat over tijd en is dus kruip. Rek zou je meteen zien.
Overigens wordt er meestal alleen gesproken over rek als in: rek bij breuk. Dat is de blijvende vervorming, zonder externe belasting, nadat iets kapot getrokken is.
Mbt stagen: omdat de tieren niet evenwijdig aan de kracht liggen, er ruimte in de constructie zit, daar waar de tieren raken kleine (deels elastische) indrukking ontstaat, is er erg weinig op analytische wijze te zeggen over de stijfheid van een stagkabel.
De Seldén regel zegt ook weinig. Ze zeggen dat 1 promille rek overeenkomt met 15% van de breeksterkte. Alleen zijn de specs voor die breeksterkte nogal uiteenlopend. Dat zegt dus niks over de kracht in de constructie.