3Noreen schreef :
Zou een zeilmaker geen opdrachten portefeuille van een paar weken hebben in het hoogseizoen ? Of zit die gewoon te wachten op een stoel op een binnenwandelende klant.
Uiteraard heeft de gemiddelde zeilmaker in het hoogseizoen een order portefeuille. Of dat nu om zeilen gaat of om canvas werk. Dat is nooit anders geweest. En is ook in China zo.. of Sri Lanka. Bas heeft het over een "record". Nou.. ik kan het in een paar uur, als alle collega's bijspringen. Maar doe dat nooit. Waarom zou ik.
In dit topic wordt gesproken over dat zogenoemde Zilt onderzoek c.q. test. Dat is, zoals Erik ook aangeeft, echt een onzinnig iets geweest. Ik heb er klanten aan overgehouden, dat is wellicht het positieve voor mij.. maar verder staat er niks in waar je nu nog iets aan hebt, wat mij betreft. Maar als iemand er toch informatie uit kan halen, prima natuurlijk.
Tevens is het al vaker gezegd: elke zeilmaker kan dat zeil van TS maken. Dat is alles behalve moeilijk voor een zeilmaker. Of zeilverkoper.. Tevens hebben tegenwoordig nagenoeg alle zeilmakerijen, ook die superieure zeilmakers uit Nederland.., een budget lijn. De prijzen verschillen onderling niet heel erg, bij de budget zeilen. De opties en materiaal wellicht wel. Maar daar is TS niet naar op zoek. Die wil een zeil waarbij budget niet onbelangrijk is. Dat kan bij de drie zeilmakers die hij al benaderd heeft.
Is dat garantie op succes? Dat is het nooit en nergens. Ook niet uit China, ook niet uit Sri Lanka. Niet uit Nederland.. Ik heb van van bijna alle merken die hier genoemd zijn, bij nieuwe zeilen, aanpassingen moeten doen. Ook bij merken als North, Doyle, Quantum etc. Soms in opdracht van de zeilmaker, soms van de klant (om welke reden dan ook). Ook van ZF'ers die elders hun zeil hadden gekocht maar "er klopte iets niet".. Ja, uiteraard overkomt het mij zelf ook.. maar ik doe de aanpassing dan uiteraard zelf herstellen. Daar is blijkbaar niet elke zeilmaker toe in staat. Of dat wat uitmaakt? Dat bepaal je zelf. Ga ik gelukkig niet over. Wel kom ik aanpassingen tegen waar ik mijn twijfels over heb.. omdat het een nieuw zeil betreft. En geen reparatie.. Maar als klant en zeilmaker er akkoord mee gaan, prima. Het zeil wordt er vaak niet minder door. In tegendeel..