Waarom wil je het wiel opnieuw uitvinden? Ik zou bij een zeilmaker naar binnen stappen? Bij een andere doeksoort hoort een ander gewicht (en evt snit). Hier zullen vast op ervaring gebaseerde vuistregels voor bestaan (die een zeilmaker erbij zal pakken om je een eerste antwoord te geven)
Hier een stukje uit de discussie met mijn zeilmaker lang geleden betreft doekgewicht. Doeksoort waren we toen al uit: Hydranet Radial (was ook een lange discussie...). Voor dezelfde dynamische eigenschappen (vormbehoud in vlagen) zouden Dacronsoorten zwaarder uitvallen, membraan lichter etc... Handelbaarheid, mishandelbaarheid, duurzaamheid, budget bepalen doeksoort en gewicht. Voir sommige mensen het uiterlijk ook. Ooit in de koopjeshoek van een zeilmaker geweest, daar lag een verkeerd ingemeten radiaal zeil in wit met rode stiksels: kon je extra goed zien dat het een triradiaal zeil betrof
Doekgewicht
Ja, 303 HNR (7 Sm-oz)is voor jouw boot voldoende. Nederlanders zijn over het algemeen echter erg behoudend, qua doekgewicht. 9 op de 10 neemt liever iets zwaarder, 343 = 8 sm-oz, voor de duurzaamheid. Ik zou persoonlijk zelfs nog lichter gaan, 273 (6.3 Sm-oz), maar ik snap dat jij er langer mee wenst te doen en het heel wilt houden. Dan is 303 HNR prima. Zwaarder heeft natuurlijk voordelen mbt vormbehoud en levensduur. Je hebt meer kilo’s nodig om het zeil te vervormen. De vraag is echter, kom jij vaak in dat krachtengebied dat het nodig is. Nee, dat denk ik niet want het zeil ontwerpen wij voor een 17-25 TWS ongeveer. Dan is 303 voldoende. Daarboven zal er niet direct iets gebeuren, het is geen harde absolute grens natuurlijk. Maar het kan niet anders dat wij doekmateriaal en vorm een bepaald windbereik toedichten. Vandaar ook een jib 1,2,3 etc
Bindrif
Ik zou het uitvoeren zoals nagenoeg iedereen doet: opbinden.
Dit betrof een 17 m2 HA fok voor een First 31.7 (ongeveer)
Datasheets van doekfabrikanten kunnen ook een richting geven denk ik. Hier die van Hydranet Radial. Daar zie je ook dat 303 eigenlijk “te zwaar” is...