Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: mast inkorten

mast inkorten 30 jan 2021 16:02 #1248992

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6320
koko schreef :
Bij 5bft rollen er wel golven, maar geen 45cm hoog. Hoogteverschil door opwaai komt voor, zeker. Maar ook hier: 45cm is veel.

Alleen bij echte westenwind rollen de golven van het markermeer nog door, bij alle andere windhoeken niet, de brug ligt vrij beschut.

Afwaaiing komt vaker voor dan opwaaiing, doordat de wind toch over het algemeen het vaakst ZW is. En gek genoeg is afwaaiing en opwaaiing vaak van zeer tijdelijke aard, afgezien dan bij echte stormen, en dan ga je meestal toch niet het water op.

Kortom, bij meer dan 30 cm speling zou ik de mast niet inkorten en gewoon de brug onderdoor gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast inkorten 30 jan 2021 16:14 #1248995

Mijn vd Stadt 34 heeft een doorvaarthoogte van 12,80 meter. Die kan onder de Hollandse brug door (wel met schrapende marifoon antenne) en ook de Stichtse brug. Maar niet altijd. Met noordwestelijke winden past het niet. Je kan heel goed het waterniveau en dus de doorvaarthoogte schatten met behulp van de steigertjes naast de brug. Als er 20 cm ruimte tussen steiger en water hebt, kan je doorvaren. Ik ben er in 2018 nog zelf onderdoor gevaren.

Hiervoor stond er een mast op die een stukje achterover kon kiepen. Maar dat bleek een stressvolle handeling.

En ja dit is een korte mast voor een 34 voeter, maar in mijn eigen vaargebied kan ik nu bijna altijd onder de Haringvlietbrug door (zonder schrapende antenne). Dat is mij goud waard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast inkorten 30 jan 2021 16:30 #1249005

Maar hou je niet gewoon een onverkoopbare boot over na inkorten mast? Ik bedoel, wie zou zoiets nog kopen? Tenzij je de vermindering in zeileigenschappen niet erg vindt, en zelf misschien ook voor die brug je ligplaats hebt. Dan wordt de spoeling wel dun.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast inkorten 30 jan 2021 17:04 #1249029

Het is 12,4m hoog. Er is ruim een halve meter speling. Er hoeft helemaal niks vd mast af.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast inkorten 30 jan 2021 17:06 #1249030

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
verkeerde boot op de verkeerde plaats

volgende vraag, 40 cm van de kiel halen voor ondieper water, zo kunnen we nog wel even

koop een andere boot of doe het niet is mijn advies
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast inkorten 30 jan 2021 17:07 #1249031

Als je de boot een hoek van 15° kan laten maken scheelt dat bij een masthoogte van 12,5mtr al bijna een halve meter in hoogte. Zou genoeg moeten zijn.

Als je op de motor vaart kan je eventueel het midzwaard omhoog draaien om de boot iets gemakkelijker schuin te krijgen. :whistle:
Feeling 326 di
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast inkorten 30 jan 2021 17:09 #1249033

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6320
Tantor, Topic Starter, ben je er nog?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast inkorten 30 jan 2021 17:14 #1249034

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Mast korter en daar kunnen blijven liggen .... INDIEN NODIG

Mastkraan erop
Wipper in de achterstag
Uitgebouwd grootzeil

Minder gewicht bovenin
Effectiever zeilvorm / -plan
Mogelijk gelijk of zelfs groter zeiloppervlak
-
-

Hij zou zelfs meer waard kunnen worden ..... voor de juiste koper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast inkorten 30 jan 2021 17:34 #1249044

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
Beauty schreef :
Mast korter en daar kunnen blijven liggen .... INDIEN NODIG

Mastkraan erop
Wipper in de achterstag
Uitgebouwd grootzeil

Minder gewicht bovenin
Effectiever zeilvorm / -plan
Mogelijk gelijk of zelfs groter zeiloppervlak
-
-

Hij zou zelfs meer waard kunnen worden ..... voor de juiste koper.

en een nieuw grootzeil kost ook geld, mastkraan. werkuren, ombouwen enz
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast inkorten 31 jan 2021 20:19 #1249469

  • PeterG2
  • PeterG2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Niet doen, joh. Door je mast in te korten verandert je zeilpunt en krijgt je schip vaak andere zeileigenschappen. Plus inderdaad de genoemde aanpassingen in de verstaging en het vermaken van de zeilen, denk dat de kosten meer worden dan je lief is.

Ik heb nog niet de volgende ideeën gehoord:
- mast inkorten en een gaffeltuigage.
- mast niet inkorten, maar ballasttanken plaatsen om de totale hoogte te kunnen regelen.
Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast inkorten 31 jan 2021 21:09 #1249499

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Mijn uitgangspunt was dat de verstaging niet aangepast hoeft te worden en het grootzeil pas uitgebouwd wordt bij de eerst volgende bestelling. Dat zijn dus geen nadelen van nu een stuk afzagen (indien uberhaupt nodig).

Als we verder alle aanpassingen in alle topics die we adviseren geen geld meer mogen kosten wordt het een saaie boel. Of het geld mag kosten, duur is of niet is niet aan mij / ons maar aan TS toch? Ik heb in 25 jaar al 3 keer het bedrag in de boot gestoken als wat die ons ooit gekost heeft. TS kan best zelf uitmaken hoeveel het hem waard zou zijn.

Mijn reactie was verder een tegenargument op de insteek dat het de vaareigenschappen op voorhand zou benadelen. Los van het geld ... dat HOEFT dus niet het geval te zijn afhankelijk van de situatie en uitgangspunten.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

mast inkorten 31 jan 2021 22:41 #1249535

  • Tantor
  • Tantor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Hartelijk dank voor jullie antwoorden en suggesties.
toen we de boot kochten hebben we alle maten bekeken en zou hij theoretisch onder de brug door moeten kunnen. Toen we in oktober aankwamen om de boot in de haven te leggen werd het echter wel even spannend. de boot kon er wel onderdoor, maar de marifoon antenne raakte de brug. En meer dan schrapen. dat was bij min 41 NAP. De marifoon antennen steekt circa 60/70 cm uit boven de windvaan. Later zijn we nog een keer, vanuit Naarden, naar de brug gevaren met -31 NAP. Toen raakte de brug de marifoon antenne bijna halverwege. We zijn er toen niet onderdoor gevaren.
ik schat dat er dan nog circa 30/40 cm ruimte is boven de windvaan. Er hoeven maar weinig golven te staan, al dan niet van voorbijkomende motorboten, en dan lopen we toch een serieuze kans dat de windvaan, of de mast de brug raken.
De normale waterstand Hollandse brug varieert tussen de +5 en -65 NAP. Dat wordt dus elke keer krap als we onder de brug door willen. En op sommige momenten zal het niet kunnen.
Naarden is een prettige haven. En andere havens in de buurt hebben wachtlijsten. En het is het type boot waar we lang naar gezocht hebben (ondermeer vanwege de mogelijkheid van rechtop droogvallen).
Kortom, we oriënteren ons om de mast te laten inkorten. het lijkt zo op het oog niet zo ingewikkeld. ik stuur een foto van de masttop mee. het zeil komt niet tot boven aan de mast. dus ik verwacht dat het zeil niet ver ingekort hoeft te worden.
ik weet dat dat vaker gebeurt. en zou graag met iemand in contact komen die hier ervaring mee heeft. daarbij heb ik vragen als : welke tuiger/zeilmaker doet doet, hoeveel werk is het, wat zijn de kosten en wat doet het met de zeileigenschappen.
bedankt weer. Hartelijke groet
ej
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.131 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl