Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Deel achterstag vervangen dyneema

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 08:14 #1339071

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16267
Jij weet dus blijkbaar dat stirotex uit de hmpe familie komt?
Laatst bewerkt: 11 nov 2021 08:15 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 08:25 #1339080

Nachtvlinder schreef :
Is “Stirotex” nu een materiaal of lijnenmerk?

Wat doet DSM met hun Dyneema garens die niet door de kwaliteitscontrole komen eigenlijk?

Het vermoedelijke antwoord is dat die niet worden geproduceerd.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 08:34 #1339084

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Zoek maar eens op UHMWPE op google of wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-high-molecular-weight_polyethylene
Ooit hadden we Spectra en Dyneema met voor die laatste allerlei ons bekende varianten als SK75, 78,99 en DM20.
Nu maken heel veel fabrikanten die vezeltjes, ook in China.
Lijnenspecialist koopt die touwtjes in China en plakt daar de zelf bedachte naam Stirotex op. Zij maken meer marge en lachen zich een bult in de broek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 08:35 #1339085

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
holtere schreef :
Jij weet dus blijkbaar dat stirotex uit de hmpe familie komt?

Dat weet ik blijkbaar ja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 08:39 #1339088

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Sunday schreef :
Ooit hadden we Spectra en Dyneema met voor die laatste allerlei ons bekende varianten als SK75, 78,99 en DM20.

Exact. Dat zijn echter geen lijnen, een lijnenfabrikant maakt van dit basismateriaal een lijn. En dara kan het goed, beter of slecht gaan. Ongeacht het basismateriaal van bijv. SK78.
Sunday schreef :
Lijnenspecialist koopt die touwtjes in China en plakt daar de zelf bedachte naam Stirotex op. Zij maken meer marge en lachen zich een bult in de broek

Exact, zo iets inderdaad. Chineema noemnt men het. Niet alleen de lijnenspecialist doet dit overigens. Ook anderen partijen. Zoals gezegd, ik heb Europese lijn, geen Dyneema (wel zelfde soortnaam uiteraard) waar 8mm een BL van 6.6 heeft. Kost niets meer dan een goede polyester lijn, verkoop.
Laatst bewerkt: 11 nov 2021 08:40 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 08:39 #1339089

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16267
Dat weet ik blijkbaar ja
Fijn dat je zoiets met ons deelt.
Laatst bewerkt: 11 nov 2021 08:42 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 08:43 #1339091

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
holtere schreef :
Dat weet ik blijkbaar ja
Fijn dat je zoiets met ons deelt.

Graag gedaan.

Stirotex: Een economische keuze van UHMWPE vezels met excellente sterkte en lage rek eigenschappen. Performance zeilers zullen niet teleurgesteld zijn door de kwaliteit van lijnen gemaakt met Stirotex®. (bron: de lijnenspecialist...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 08:45 #1339093

Het is piepschuim uit Namibië!

www.styrotex.com.na/
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 08:46 #1339094

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13435
Wij liggen naast een andere multihull in de haven. Onze buren hebben net als wij verstaging van Dyneema. Die van ons is gemaakt van een lijn van een bekende Duitse lijnen fabrikant. Bij onze lijnen geeft de fabrikant mooie grafiekjes en data bladen uit. Met rek, elasticiteit enz enz. Eigenlijk alles wat je van zo'n lijn wilt weten en meer dan dat. Onze buren hebben op de zelfde manier als wij verstaging gemaakt van een onbekende goedkope "internet" lijn van onbekende herkomst. Telkens nadat het een beetje hard gewaaid heeft hangt het spul er als een dweil slapjes bij. Terwijl onze verstaging na het zetten van de mast nu drie jaar geleden slechts 1 keer is gespannen. Bovendien maar met ±1,5 mm per stag. Gelukkig maar want om de diamant verstaging te spannen moet ik de mast in.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 11 nov 2021 08:49 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 08:48 #1339096

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
3Noreen schreef :
Wij liggen naast een andere multihull in de haven. Onze buren hebben net als wij verstaging van Dyneema. Die van ons is gemaakt van een lijn van een bekende Duitse lijnen fabrikant. Bij onze lijnen geeft de fabrikant mooie grafiekjes en data bladen uit. Met rek, elasticiteit enz enz. Eigenlijk alles wat je van zo'n lijn wilt weten en meer dan dat. Onze buren hebben op de zelfde manier als wij verstaging gemaakt van een onbekende goedkope "internet" lijn van onbekende herkomst. Telkens nadat het een beetje hard gewaaid heeft hangt het spul er als een dweil slapjes bij. Terwijl onze verstaging na het zetten van de mast nu drie jaar geleden slechts 1 keer is gespannen. Bovendien maar met ±1,5 mm per stag. Gelukkig maar wand om de diamant verstaging te spannen moet ik de mast in.

Exact. Daar doel ik op. Een lijn maken voor een bepaald doel kan niet iedereen even goed. Ondanks dat het materiaal hetzelfde kan zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 08:48 #1339097

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16267
Stirotex: Een economische keuze van UHMWPE vezels met excellente sterkte en lage rek eigenschappen. Performance zeilers zullen niet teleurgesteld zijn door de kwaliteit van lijnen gemaakt met Stirotex®. (bron: de lijnenspecialist...)
30-35% minder breeksterkte volgens eigen opgave en 10% duurder.
Hopelijk kunnen ze net zo goed lijnen maken als de marketing verzorgen.
Laatst bewerkt: 11 nov 2021 08:50 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 08:52 #1339099

Baasklusje schreef :
Het is piepschuim uit Namibië!

www.styrotex.com.na/

Nee, het is geen pypschuim, maar piepschuim. Dus stIrotex en geen styrotex.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 08:54 #1339101

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Afhankelijk van welk lijnenmerk heeft kaal 6mm SK78 ongeveer een BL van 3500kg. Kaal Stirotex zit volgens de leverancier op ongeveer 3250 2950. Maar het gaat bij lijnen niet enkel om de BL... SK75 zit, afhankelijk van de lijnenfabrikant, rond de 3200.
Laatst bewerkt: 11 nov 2021 09:08 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 09:04 #1339103

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16267
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 09:07 #1339104

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
holtere schreef :
Ik zie het ja. 2950.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 09:11 #1339107

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16267
Deze 6 mm sk78 is 4300Kg.

www.liros.com/catalog/en/d-pro-6mm-p1856/

Ze kunnen blijkbaar goed touwtjes maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 12:02 #1339159

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Als je lijnen gaat vergelijken moet je vaak zelf even het gewicht per meter bepalen. Voor "gelijke dikte" zit daar vaak fors verschil in tot makkelijk 10%.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 11 nov 2021 12:40 #1339174

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
beetje terug ontopic maak je spruit korter. Je zal al deels constructie rek hebben waardoor je als je uitgaat van dezelfde lengte gesplitst als het RVS je te lang uit komt nadat je er spanning op hebt gezet. Je zou ook de verstelling makkelijk kunnen maken door in de bridle (zo heeft die driehoek) een verstelling te maken. zie plaatje 3 of 4 van deze link van harken. Hier mee heb je veel meer mogelijkheden om constructie en eventueel latere rek op te vangen met trim.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 17 nov 2021 17:39 #1341287

Na vele pogingen.... is het gelukt. :cheer: Volgende keer beter. Het doorhalen heb ik gedaan met naald 5.5 maar kan ook met een pen of rietje, maar dat lange stuk verjongd door de kern halen, lukte me niet met: fietskabeltje, ijzerdraad, tywrap, ieder keer gleed het er af. Dus voor een tweede keer een bestelling gedaan.. , voor de D-splicer fixed F20, en toen lukt het in één keer. Dus dat ding is onmisbaar, maar prijzig. Volgende keer kijken bij de boot of het past. Foutje is dat ik de twist er niet uit heb, maar ik heb wel drie rvs kousen erin verwerkt zoals het zat in de oude situatie.


Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 17 nov 2021 21:37 #1341366

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1289
De eerste is altijd lastig :cheer:
De RVS kousen die je gebruikt hebt zijn niet heel erg sterk, dezezijn veel sterker. Het dichtgelast broertje van de jouwe heb ik al eens ovaal getrokken...

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 18 nov 2021 09:31 #1341472

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2600
Zwaardopzee schreef :
Na vele pogingen.... is het gelukt. :cheer: Volgende keer beter. Het doorhalen heb ik gedaan met naald 5.5 maar kan ook met een pen of rietje, maar dat lange stuk verjongd door de kern halen, lukte me niet met: fietskabeltje, ijzerdraad, tywrap, ieder keer gleed het er af. Dus voor een tweede keer een bestelling gedaan.. , voor de D-splicer fixed F20, en toen lukt het in één keer. Dus dat ding is onmisbaar, maar prijzig. Volgende keer kijken bij de boot of het past. Foutje is dat ik de twist er niet uit heb, maar ik heb wel drie rvs kousen erin verwerkt zoals het zat in de oude situatie.



Gefeliciteerd!
Zoek, voordat je de boel belast, wel even uit of die slag kwaad kan (ik zou 'm eruit halen).

Heb je eerst verjongd en daarná de boel door de kern geprobeerd te halen? Dan extra felicitaties als dat gelukt is! Beter eerst doorhalen en dan verjongen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 18 nov 2021 10:00 #1341497

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
HotSnail schreef :
De eerste is altijd lastig :cheer:
De RVS kousen die je gebruikt hebt zijn niet heel erg sterk, dezezijn veel sterker. Het dichtgelast broertje van de jouwe heb ik al eens ovaal getrokken...


Ik heb die ook wel gebruikt; sterk maar zwaar.
met het dichtgelast broertje bedoel je denk niet die van Ronstan? Die gebruik ik nu bij voorkeur:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 18 nov 2021 10:46 #1341521

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1289
Ik bedoel iets als deze:


De beschrijving hebben ze sindsdien aangepast naar gemiddelde belastingen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 18 nov 2021 12:36 #1341563

Rinus schreef :
Zwaardopzee schreef :
Na vele pogingen.... is het gelukt. :cheer: Volgende keer beter. Het doorhalen heb ik gedaan met naald 5.5 maar kan ook met een pen of rietje, maar dat lange stuk verjongd door de kern halen, lukte me niet met: fietskabeltje, ijzerdraad, tywrap, ieder keer gleed het er af. Dus voor een tweede keer een bestelling gedaan.. , voor de D-splicer fixed F20, en toen lukt het in één keer. Dus dat ding is onmisbaar, maar prijzig. Volgende keer kijken bij de boot of het past. Foutje is dat ik de twist er niet uit heb, maar ik heb wel drie rvs kousen erin verwerkt zoals het zat in de oude situatie.



Gefeliciteerd!
Zoek, voordat je de boel belast, wel even uit of die slag kwaad kan (ik zou 'm eruit halen).

Heb je eerst verjongd en daarná de boel door de kern geprobeerd te halen? Dan extra felicitaties als dat gelukt is! Beter eerst doorhalen en dan verjongen.

Bedankt! Het lukte me niet meer het te snappen.... Wat moet nu waar door heen... En het is een klein oog als je die dubbel door steekt, ( de lijn zit aan een kant vast) dan is er maar heel weinig ruimte om nog iets te zien, het lijkt een knoop.

-> Dit zijn de oude RVS kousen die op het rvs draad zaten, die heb ik uit gemak hergebruikt. Om de middelste kous te laten passen in de spanner heb ik hem zelfs iets plat moeten drukken. Dat was met de dichtgelaste nooit gelukt! :laugh:
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Deel achterstag vervangen dyneema 27 nov 2021 14:20 #1344970

Het functioneert en past, ik heb de poten iets korter gemaakt en nu staat de spanner op zijn langst, ik heb dus veel aanspanlengte. Gisteren gezeild, met 25-32 knp wind en temperatuur van 4 graden, was het frisjes maar het ging vlot en stabiel. En ik verbaas me al niet meer over het feit dat ik de enige zeilboot ben op het water. Lekker leeg! :laugh:
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.284 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl