Wadloper schreef :
Evaluationcopy schreef :
Sorry, maar dit gaat nooit (goed) werken. Die goedkope helmstokautomaatjes hangen toch al door als ze helemaal uitgeschoven zijn, en in deze set-up is dat niet alleen bijna continu het geval maar sturend naar stuurboord schuift 'ie zelfs helemaal uit, gaat 'ie tegen z'n limiet aan liggen duwen.... Met minimale roercorrecties als gevolg van het zo ver op de helmstok monteren.
Dit wordt niks. Denk dat je beter iets kunt knutselen waarmee de stuurautomaat wel binnen de montagespecs valt.
Grotendeels mee eens.
Maar om te beginnen, was dat stukje hout, dat met tywraps (aan de zwemtrap?) zit bevestigd, alles wat je in huis had? Met een stukje dat pakweg 10 - 20 cm langer is, kun je automaat tenminste nog op een afstand zetten waarbij de zaak kan worden gekoppeld met helmstok èn automaat in de middenstand. Nu staat de automaat al veel te ver uitgeschoven.
Dat gezegd hebbende: in die toestand is het opzetje slechts geschikt voor een oppervlakkige proef. Zoals anderen al schrijven: bij een maximale uitslag van de automaat heeft de helmstok nog steeds een tamelijk kleine uitslag. Optimaal werken zal het in deze opzet niet, denk ik.
Maar er is nog iets waarvan de uitwerking vooralf moeilijk te beoordelen valt: dit bootje zal al snel twee keer zo snel zeilen als een vergelijkbare waterverplaatsende mono-hull van vergelijkbare maat. En bij hogere snelheid zullen kleine roeruitslagen effectiever zijn dan bij lagere.
Het is dus het proberen waard, maar ik denk dat de boel met de automaat dichter bij het draaipunt van het roer beter zal werken.
Ik denk dat dit de juiste afstand is tot de helmstok, zoals ik eerder schreef zal de stuur correctie niet meer zijn dan 4,5 graden... (De ST1000 heeft een slag van 236 mm, dat is dus 118 mm naar 1 zijde. Als ik het goed tel is jouw helmstok 1500 mm lang, dat geeft een maximale hoek van 4,5 graad (9 graden van boeg tot boeg). Dat is wat je nu ziet met een maximale uitslag...
Ik denk dat je met een ST1000 niet ontkomt aan een overbrenging... Die zal ongeveer 1 op 3.3 moeten zijn als je dezelfde roeruitslag op 1500 mm wil als je op 430 mm zou hebben... Maar het zou minder kunnen. Zie onderstaand plaatje, waar je altijd bij de stuurautomaat kunt en je alleen de rode stang losmaakt van de automaat als je zelf manoeuvreert. het draaipunt (groene stip zou ik dan op 20 cm zetten en 40 cm aan de andere zijde, dan grijpt ie op ongeveer een meter vanaf de roerkoning aan, en zou je ongeveer dezelfde roerhoek moeten maken (ik heb het niet helemaaluitgerekend, dat begrijp je).