Igor schreef :
het richtend moment, uitrekenen lijkt me niet zo zinvol omdat tussen de tekeningen en de werkelijke bouw toch verschillen zijn. De boot is niet in een mal gemaakt.
Je schrijft dat de boot als one-off is gebouwd in hout-epoxy. Dan vermoed ik cold-molded, of cold-molded over strippen/latten. Op een bouwframe dan dus, of direct op de spanten. Daarvoor zou ik normaal tekeningen verwachten. Of tenminste dat de spanten direct van een lijnenplan zijn afgenomen. Is er een lijnenplan?
In vrijwel ieder project ontstaan er in de uitvoering verschillen met het ontwerp. Maar in dit geval blijft het ontwerp (lijnenplan) wel een goede basis - om niet te zeggen noodzakelijke basis - voor de dimensionering van de tuigage.
Ik heb gehoord dat je het experimenteel kunt bepalen, zoiets van gewicht plaatsen aan een zijde en via hoeken deze berekenen?
Voor waar je het hier voor nodig hebt is dat een beetje een kip-ei probleem.
Het richtend moment is afhankelijk van de hoogteligging van het zwaartepunt van het schip inclusief tuigage, dus ook van de dimensionering van de tuigage. Voor de dimensionering van de tuigage heb je het richtend moment nodig.
Als je het richtend moment van het schip inclusief tuigage experimenteel wil bepalen, zul je dus met de dimensionering van de tuigage moeten gaan experimenteren.
Ik denk dat het verstandiger is om op basis van een lijnenplan (beter nodig: inmeten van de romp die je hebt) een hydrostatische berekening te maken. Zie PoYD of iets dergelijks.
Ik denk dat het nog verstandiger is voor dit stuk van het werk een jachtontwerper (bijvoorbeeld Erik de Jong) in te huren.