3Noreen schreef :
Hoort achterstag spanning, grootschoot spanning, infucker, schoothoek regulierlijntje min of meer voortdurend aandacht te krijgen en aan de omstandigheden aangepast of kun je na eenmaal vastgesteld te hebben wat het optimum is het met rust laten. Voor hoe lang ? Een paar uur, de hele tocht, het hele seizoen, zolang je de boot hebt ?
Imteressant punt.
Elke trimclinic begin ik met de stelling dat de trim nooit optimaal is.
Ok, het kan zijn dat het een paar seconden goed is,maar dan verandert er weer iets.
Een paar tienden wind eraf of erbij, een verplaatst gewicht (bemanning gaat verzitten), een net iets andere TWA. Ietsje rek in een val, zeil of schoot, iets andere golven, enzovoorts.
Conclusie is dat je elke paar seconden moet kijken of alles nog optimaal staat. Als je hard wil gaan, tenminste.
Wat die vertikale latten betreft:
die zijn er om een recht of zelfs ietsje bol achterlijk niet te laten klapperen.
(en om mee in te rollen).
Het eind bij het achterlijk moet dus stijf zijn. En om te zorgen dat dat eind niet toch mee gaat klapperen (sabelen heet dat) moet de rest van de lat ook behoorlijk stijf zijn, anders gaat de lat buigend meeklapperen.
Maar weer niet zo stijf dat een eventuele bolling in het zeil erdoor wordt gehinderd.
Maar daar helemaal achterin het zeil zal niet veel bolling meer zitten (meestal).
Dus een stijve lat (niet verjongd) erin en kijken wat dat doet.