Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Friendship 26 mast strijken

Friendship 26 mast strijken 29 sept 2025 14:49 #1652785

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3511
Wadloper schreef :
Een buitengewoon onverstandige opmerking.
Een strijkwant in de vorm van een topwant moet onder het strijken op spanning blijven. De mast mag zijdelings geen beweging kunnen maken. Als het hoofdwant wèl slap komt, maar met een flinke zwieper van de mast tòch weer strak, dan ontstaat er een dynamische belasting die de stag en de putting waar ie op zit een flinke oplazer geeft. Moet je niet willen.

Bedoel je met dat op spanning blijven dat je de wantspanners laat staan zoals ze tijdens het zeilen staan?
Over onverstandig gesproken!
Ik haal de spanning er juist net af en waarom niet. Het idee dat de mast dan met een “flinke zwieper” de wantputting een ”flinke oplazer” geeft slaat nergens op. Om te beginnen zal de beweging van de mast eerder mm dan cm zijn.
Verder zijn krachten die bij het strijken van een mast (of zetten) niets vergeleken met wat er onder het zeilen op het tuig staat.
Afhankelijk van waar het scharnierpunt aan de mastvoet zit, en dat zit altijd minimaal aan de achterkant van de mast maar soms nog verder naar achteren, en waar de wantputting zit, in de lengterichting van de boot gezien,
veroorzaakt de eerste paar graden kantelen dan een forse verhoging van de spanning in het strijkwant. De mast gaat dan in eerste instantie iets omhoog.

En wat het kantelen van de spiboom betreft: dat gebeurt pas als het bevestigingspunt van het voorstag op de mast zich lager bevindt dan de denkbeeldige lijn bevestigingspunt takel aan de boeg en het scharnierpunt aan de mastvoet. Je mast ligt dan al bijna plat. Takel aan de preekstoel (hoger bevestigen dus) en de spiboom valt niet om. Het omhoog brengen van het opvangpunt achterop heeft uiteraard hetzelfde effect.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 26 mast strijken 29 sept 2025 15:25 #1652793

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
zeekraal schreef :
Bedoel je met dat op spanning blijven dat je de wantspanners laat staan zoals ze tijdens het zeilen staan?
Over onverstandig gesproken!

Je gaat een beetje te snel, want wat jij hierboven beschrijft, bedoelde ik natuurlijk niet.
Ik zou trouwens ook niet weten hoe je de wantspanners recht overeind kan houden, terwijl de verstaging van verticaal naar bijna horizontaal gaat. Ze bewegen gewoon mee de verstaging mee.
Er is dus geen sprake van "onverstandig", maar alleen van iemand die iemand ander voor onverstandig wil verslijten.
Ik vind je hersenspinsel heel vreemd, dat wel.
Ik haal de spanning er juist net af en waarom niet. Het idee dat de mast dan met een “flinke zwieper” de wantputting een ”flinke oplazer” geeft slaat nergens op. Om te beginnen zal de beweging van de mast eerder mm dan cm zijn.

Jouw situatie doet er hier even minder toe dan de situatie bij Hahab aan boord. Daar zit de wantspanner maar 15 cm lager vast dan het draaipunt van de mast. Bij het strijken komt het topwant wel slap, maar of het bij flink zijdelings uitwijken niet weer strak komt weten we niet. Maar als dat onverhoopt wèl zo is, dan krijgt de wantputting dus die oplazer.
Verder zijn krachten die bij het strijken van een mast (of zetten) niets vergeleken met wat er onder het zeilen op het tuig staat.
Afhankelijk van waar het scharnierpunt aan de mastvoet zit, en dat zit altijd minimaal aan de achterkant van de mast maar soms nog verder naar achteren, en waar de wantputting zit, in de lengterichting van de boot gezien,
veroorzaakt de eerste paar graden kantelen dan een forse verhoging van de spanning in het strijkwant. De mast gaat dan in eerste instantie iets omhoog.

En wat het kantelen van de spiboom betreft: dat gebeurt pas als het bevestigingspunt van het voorstag op de mast zich lager bevindt dan de denkbeeldige lijn bevestigingspunt takel aan de boeg en het scharnierpunt aan de mastvoet. Je mast ligt dan al bijna plat. Takel aan de preekstoel (hoger bevestigen dus) en de spiboom valt niet om. Het omhoog brengen van het opvangpunt achterop heeft uiteraard hetzelfde effect.

Allemaal prima hoor; ieder z'n voorkeur. Ik heb in het verleden ook wel gestreken met een enkele sprenkel. Maar een liefhebberij is het nooit geworden.
Laatst bewerkt: 29 sept 2025 15:26 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 26 mast strijken 29 sept 2025 15:32 #1652794

Jij blíj́ft maar zuigen hé!? Wat denk je met die toon te bereiken?
Wadloper schreef :
Het heeft wel even geduurd voordat je het ook zag, want een paar potsen geleden hield je het nog wèl voor een strijkwant.

Niet de boel uit z’n verband trekken WL :evil: Ik schreef dít:
Nachtvlinder schreef :
Die rvs beugel zit er niet voor niets en vormt een strijkwant. Hoewel het niet voldoende hoog is om op spanning te blijven tijdens het strijken, zal het wél de zijdelinkse bewegingen van de mast tijdens het strijken beperken. Onder het varen zou ik het strijken niet aandurven, maar in de box zal het geen kwaad kunnen en wellicht iets toevoegen tov wanneer de mast alléén door de sprenkel (die daar recht bóven zou moeten staan) in het midden gehouden wordt.

Erg irritante manier van discussiëren wederom met jou zo op deze manier. Als je dóór wilt plassen daag ik je uit te berekenen hoevér de mast uit mag zwenken, voordat deze licht uitgevoerde constructie het moment van de mast zijdezacht afremt. Daarnaast zou het leerzaam zijn te weten hoe snel de mast mag bewegen, voor deze constructie uitknikt en hoeveel de boot in de box mag slingeren daarvoor. Het blijft nogal kwalitatief allemaal zo…

Van de andere kant: laat ook maar: “Je hebt helemaal gelijk!”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 26 mast strijken 29 sept 2025 15:47 #1652797

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
dyanemaniac schreef :
Wadloper schreef :
Nou, de essentie van een ècht goed werkend strijkwant is, dat van links naar rechts lopen bij windje 5 nou juist geen probleem zou moeten zijn. De mast kan dan niet zijdelings uitwijken. Een echt strijkwant wil je nu juist om varend te kunnen strijken, lijkt me.

Mee eens dat het niet perfect is, maar dus wel voldoende om onder normale omstandigheden je mast te strijken. Een victoire22 heeft ook geen strijkwant en volgens mij heb jij daar ook, net als ik, met enige regelmaat de mast van gestreken.

En ja, voor zover ik weet zit dit zo bij alle FS26's. En uit een handleiding 'mast strijken' van iemand van het FS26 forum leidt ik af dat het zelfs voor een FS28 geldt. In die handleiding worden dezelfde stappen beschreven.

Maar goed, laten we dan concluderen dat het geen echt strijkwant is (hoewel de ANWB minitest, het wel zo noemt), maar dat je met twee man de mast prima kan strijken en zetten.

Uiteraard kan alles misgaan maar ik heb een handgeschreven notitie in mijn boot die aangeeft dat je de mast zo strijkt.

Wat overeen komt met de documentatie van de werf

en dat komt, zoals eerder vermeld, ook overeen met de handleiding van het FS forum.

Maar goed, we zullen het allemaal mis hebben

Om met het laatste te beginnen: het is niet mijn bedoeling om alle andere deelnemers aan dit draadje weg te zetten als mensen die het mis hebben. Maar wat er hier over het voetlicht kwam was op z'n minst verwarrend. Er worden zaken als strijkwant gepresenteerd die niet ècht een strijkwant zijn en er wordt verwezen naar voorschriften van de werf zonder dat duidelijk wat die precies inhouden. Dat zorgde voor wat ruis op de lijn, en als ik bijgevolg ben overgekomen als een betweter, dan hierbij mijn excuses.

Wat betreft het strijken van de mast van mijn Victoire 22; dat was mijn eerste boot (ik heb nu pas mijn tweede..) en ik heb vanaf winter 1985 ervaring met masten strijken. Op de Victoire deed ik dat trouwens met met een enkele sprenkel. Dat was overigens niet de spiboom, maar een speciaal voor dat doel gemaakt ding net een gaffel die ik in de mastkoker schoof, over de mastbout en tussen de mast en de wangen van de
mastkoker. Dat zorgde al voor een constructie die wat stabieler was dan een spiboom als sprenkel.

Je foto's en notities verduidelijken veel, maar ik snap nog steeds niet hoe die zijdelingse zekering van de spieboom exact werkt. Dat zijn dus kennelijk staalkabels in de originele Friendship uitvoering, maar ze kunnen naar mijn idee nooit op spanning blijven tijdens het strijken. Het is kennelijk de bedoeling om de bewegingsruimte van spieboom te beperken, niet om hem ten opzichte van de mast volledig te fixeren. Dat laatste zou mijn voorkeur hebben, maar dit is kennelijk, ook in jouw ervaring, voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 26 mast strijken 29 sept 2025 15:52 #1652798

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7345
Ik heb maar éen advies: mast strijken doe je met 2 man. Eén voorop om de takel te laten vieren en éen in de kuip die de mast opvangt, geleidt en tenslotte op de mik legt. Dat alles doe je niet in je eentje. Op mijn Victoire 25 deed ik dat twee keer per jaar en dan had ik ook nog een grote rvs driehoek van buizen die bij de boot hoorde. Het weer opzetten was eenvoudiger omdat het gewicht van de mast bij het ophijsen steeds minder werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 26 mast strijken 29 sept 2025 17:18 #1652807

OK
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 26 mast strijken 29 sept 2025 17:40 #1652815

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2129
" Maststrijken doe je met z`n tweeen" Niet mee eens:
Onze vorige boot een Gibsea 362, met een niet te flauwe mast met rolgrootzel, daar kon ik in mijn eentje de mast binnen 10 minuten strijken en weer hijsen, ook onder het varen.
Lieren op de kaapstander van de (elektrische) ankerlier.
Het ligt volledig aan de strijkinstallatie en je moet wel even weten wat je aan het doen bent.
Is die strijkinstallatie top dan is het onder de meeste omstandigheden geen probleem.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 29 sept 2025 17:46 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 26 mast strijken 29 sept 2025 18:46 #1652823

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3511
zeekraal schreef :
Bedoel je met dat op spanning blijven dat je de wantspanners laat staan zoals ze tijdens het zeilen staan?
Over onverstandig gesproken!

Je gaat een beetje te snel, want wat jij hierboven beschrijft, bedoelde ik natuurlijk niet.
Wat bedoelde dan wel?

Ik zou trouwens ook niet weten hoe je de wantspanners recht overeind kan houden, terwijl de verstaging van verticaal naar bijna horizontaal gaat. Ze bewegen gewoon mee de verstaging mee.
Als je het oog in de onderste gaffel als draaipunt neemt draait de spanner gewoon mee. Zoals je zegt:”Ze” draaien met de verstaging mee.

Ik vind je hersenspinsel heel vreemd, dat wel.
Dat is ook maar een mening. ;)

Ik haal de spanning er juist net af en waarom niet. Het idee dat de mast dan met een “flinke zwieper” de wantputting een ”flinke oplazer” geeft slaat nergens op. Om te beginnen zal de beweging van de mast eerder mm dan cm zijn.
Jouw situatie doet er hier even minder toe dan de situatie bij Hahab aan boord. Daar zit de wantspanner maar 15 cm lager vast dan het draaipunt van de mast. Bij het strijken komt het topwant wel slap, maar of het bij flink zijdelings uitwijken niet weer strak komt weten we niet. Maar als dat onverhoopt wèl zo is, dan krijgt de wantputting dus die oplazer.
Niet weten? Niet alleen lager maar ook nog achter de mast. Als tegen de tijd dat die (minstens) 15 cm er uit is, is de mast al zover uitgezwenkt dat de mastvoet/scharnier al finaal aan splinters is en de mast naar voren is geschoven.
Dan is er geen sprake meer van een enige kracht die op de wantputtings zou werken.
Verder zijn krachten die bij het strijken van een mast (of zetten) niets vergeleken met wat er onder het zeilen op het tuig staat.
Afhankelijk van waar het scharnierpunt aan de mastvoet zit, en dat zit altijd minimaal aan de achterkant van de mast maar soms nog verder naar achteren, en waar de wantputting zit, in de lengterichting van de boot gezien,
veroorzaakt de eerste paar graden kantelen dan een forse verhoging van de spanning in het strijkwant. De mast gaat dan in eerste instantie iets omhoog.
En wat het kantelen van de spiboom betreft: dat gebeurt pas als het bevestigingspunt van het voorstag op de mast zich lager bevindt dan de denkbeeldige lijn bevestigingspunt takel aan de boeg en het scharnierpunt aan de mastvoet. Je mast ligt dan al bijna plat. Takel aan de preekstoel (hoger bevestigen dus) en de spiboom valt niet om. Het omhoog brengen van het opvangpunt achterop heeft uiteraard hetzelfde effect.

Allemaal prima hoor; ieder z'n voorkeur. Ik heb in het verleden ook wel gestreken met een enkele sprenkel. Maar een liefhebberij is het nooit geworden.
Das een open deur intrappen. Aan welke manier je een mast strijkt maakt niet uit maar als je bij sommige onderdelen die bij een bepaalde aanpak horen twijfelachtige dingen beweert mag daar best wat van gezegd worden.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 29 sept 2025 20:48 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 26 mast strijken 29 sept 2025 19:34 #1652835

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
@Zeekraal: fatsoenlijk quoten helpt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 26 mast strijken 29 sept 2025 19:41 #1652837

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3511
Reed schreef :
" Maststrijken doe je met z`n tweeen" Niet mee eens:
Onze vorige boot een Gibsea 362, met een niet te flauwe mast met rolgrootzel, daar kon ik in mijn eentje de mast binnen 10 minuten strijken en weer hijsen, ook onder het varen.
Lieren op de kaapstander van de (elektrische) ankerlier.
Het ligt volledig aan de strijkinstallatie en je moet wel even weten wat je aan het doen bent.
Is die strijkinstallatie top dan is het onder de meeste omstandigheden geen probleem.

Het maakt natuurlijk helemaal niet uit hoe je de mast plat legt maar veel mensen hebben verschillende ideeën over hoe een maststrijkinstallatie vorm moet worden gegeven. Voor mij is dat een inrichting die het mogelijk maakt alleen en met de mogelijkheid op elk gewenst/noodzakelijk moment het zetten of strijken te stoppen/terug te draaien ook onder minder goede omstandigheden.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 26 mast strijken 29 sept 2025 19:49 #1652839

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3511
Wadloper schreef :
@Zeekraal: fatsoenlijk quoten helpt!
Weet ik. Had die opmerking ook verwagt. :laugh: Maar als dat je enige commentaar is?

Staat een taalfout in hoor. Geef even een seintje als je die niet kunt vinden.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 29 sept 2025 19:50 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 26 mast strijken 29 sept 2025 19:54 #1652840

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6682
zeekraal schreef :
Wadloper schreef :
@Zeekraal: fatsoenlijk quoten helpt!
Weet ik. Had die opmerking ook verwagt. :laugh: Maar als dat je enige commentaar is?

Staat een taalfout in hoor. Geef even een seintje als je die niet kunt vinden.

Bij zo'n stuk slechte quotes doe ik geen moeite meer om het te lezen. Verwagt of niet verwacht.
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 26 mast strijken 29 sept 2025 20:17 #1652847

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3511
Palomine :laugh: schreef :
zeekraal schreef :
Wadloper schreef :
@Zeekraal: fatsoenlijk quoten helpt!
Weet ik. Had die opmerking ook verwagt. :laugh: Maar als dat je enige commentaar is?

Staat een taalfout in hoor. Geef even een seintje als je die niet kunt vinden.

Bij zo'n stuk slechte quotes doe ik geen moeite meer om het te lezen. Verwagt of niet verwacht.

Toch mis je dan wat. :laugh:

Maar alle gekheid op een stokje. Als ik op afzonderlijke stukken uit een tekst wil reageren lukt het mij niet die reacties in het wit te krijgen, wat ik ook probeer. Dat dit hinderlijk is snap ik. Vind het zelf ook niet goed. Het zal de leeftijd en “het zal mijn tijd wel duren” wel zijn maar je mag een poging doen het mij aan mijn verstand te brengen. Het kan niet moeilijk zijn want de meesten kunnen het ook. :laugh:

Heb wat zitten proberen in die tekst. Geloof dat ik wat geleerd heb.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 29 sept 2025 20:52 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 26 mast strijken 14 okt 2025 15:23 #1655348

  • hahab
  • hahab's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 21
Het strijken is in mijn eentje gelukt inderdaad de binnenwant gebruikt als strijkwant.
daarbij heb ik heb ook gebruik gemaakt van mijn grootzeil val .
Mijn spinakerboom een paar extra lijntjes en met de hand stabiel gehouden .
Heel gecontroleerd en makkelijk .

Bedankt voor het meedenken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 26 mast strijken 14 okt 2025 15:32 #1655353

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29190
hahab schreef :
Het strijken is in mijn eentje gelukt inderdaad de binnenwant gebruikt als strijkwant.
daarbij heb ik heb ook gebruik gemaakt van mijn grootzeil val .
Mijn spinakerboom een paar extra lijntjes en met de hand stabiel gehouden .
Heel gecontroleerd en makkelijk .

Bedankt voor het meedenken

Gefeliciteerd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 26 mast strijken 15 okt 2025 08:40 #1655476

mooi
Vroeger FJ en OK-jol gezeild, na jaren eindelijk weer een eigen boot (V22) en nu een upgrade naar een FS26 'YNYS'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl