zeekraal schreef :
Bedoel je met dat op spanning blijven dat je de wantspanners laat staan zoals ze tijdens het zeilen staan?
Over onverstandig gesproken!
Je gaat een beetje te snel, want wat jij hierboven beschrijft, bedoelde ik natuurlijk niet.
Wat bedoelde dan wel?
Ik zou trouwens ook niet weten hoe je de wantspanners recht overeind kan houden, terwijl de verstaging van verticaal naar bijna horizontaal gaat. Ze bewegen gewoon mee de verstaging mee.
Als je het oog in de onderste gaffel als draaipunt neemt draait de spanner gewoon mee. Zoals je zegt:”Ze” draaien met de verstaging mee.
Ik vind je hersenspinsel heel vreemd, dat wel.
Dat is ook maar een mening.
Ik haal de spanning er juist net af en waarom niet. Het idee dat de mast dan met een “flinke zwieper” de wantputting een ”flinke oplazer” geeft slaat nergens op. Om te beginnen zal de beweging van de mast eerder mm dan cm zijn.
Jouw situatie doet er hier even minder toe dan de situatie bij Hahab aan boord. Daar zit de wantspanner maar 15 cm lager vast dan het draaipunt van de mast. Bij het strijken komt het topwant wel slap, maar of het bij flink zijdelings uitwijken niet weer strak komt weten we niet. Maar als dat onverhoopt wèl zo is, dan krijgt de wantputting dus die oplazer.
Niet weten? Niet alleen lager maar ook nog achter de mast. Als tegen de tijd dat die (minstens) 15 cm er uit is, is de mast al zover uitgezwenkt dat de mastvoet/scharnier al finaal aan splinters is en de mast naar voren is geschoven.
Dan is er geen sprake meer van een enige kracht die op de wantputtings zou werken.
Verder zijn krachten die bij het strijken van een mast (of zetten) niets vergeleken met wat er onder het zeilen op het tuig staat.
Afhankelijk van waar het scharnierpunt aan de mastvoet zit, en dat zit altijd minimaal aan de achterkant van de mast maar soms nog verder naar achteren, en waar de wantputting zit, in de lengterichting van de boot gezien,
veroorzaakt de eerste paar graden kantelen dan een forse verhoging van de spanning in het strijkwant. De mast gaat dan in eerste instantie iets omhoog.
En wat het kantelen van de spiboom betreft: dat gebeurt pas als het bevestigingspunt van het voorstag op de mast zich lager bevindt dan de denkbeeldige lijn bevestigingspunt takel aan de boeg en het scharnierpunt aan de mastvoet. Je mast ligt dan al bijna plat. Takel aan de preekstoel (hoger bevestigen dus) en de spiboom valt niet om. Het omhoog brengen van het opvangpunt achterop heeft uiteraard hetzelfde effect.
Allemaal prima hoor; ieder z'n voorkeur. Ik heb in het verleden ook wel gestreken met een enkele sprenkel. Maar een liefhebberij is het nooit geworden.
Das een open deur intrappen. Aan welke manier je een mast strijkt maakt niet uit maar als je bij sommige onderdelen die bij een bepaalde aanpak horen twijfelachtige dingen beweert mag daar best wat van gezegd worden.