Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Bakstagen of niet

Re: Bakstagen of niet 28 apr 2009 20:07 #69196

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9736
Als je een kottertuig gebruikt zijn je bakstagen essentieel, je ondersteund dan de mast. Als je vol tuig vaart (wat je waarschijnlijk doet) zou je eens naar je mast moeten gaan kijken. Als deze erg bol getrokken wordt kan een bakstag je mast rechter houden. Ik hou zelf niet zo van bakstagen, zeker als je alleen vaart, veel werk met overstag gaan. Maar ik zou zelf eerst eens kijken of de mast het nodig heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 28 apr 2009 20:07 #69197

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3205
Voor zover ik weet:

met bakstagen kan je de buiging van je mast beter controleren en zo de vorm van het zeil optimaliseren. Dan zijn ze voor de snel.

Soms zie je bakstagen die ter hoogte van het kotterstag vastzitten op de mast. Als het dan hard gaat waaien en je wil de fok weghalen en de kotterfok zetten, is het slim het bakstag door te zetten omdat anders je mast wat ver doorbuigt. Dan zijn ze voor het behoud van je mast bij harde wind.

Groeten, Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 28 apr 2009 20:08 #69198

  • Vince
  • Vince's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 268
Ik begrijp dat ze er dus al op zitten... Ik zou ze dus iig gebruiken bij harde wind op ruime koersen. De bakstag aan loef neemt dan kracht weg van de overige stagen. Waarschijnlijk is de hele boel hierop berekent. Niet gebruiken bij harde wind met veel zeil kan dan misschien problemen opleveren. Net zoiets als bij een babystag die je ook kunt weghalen bij weinig wind, maar die je graag wilt hebben staan bij harde wind en gereefde zeilen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 28 apr 2009 20:18 #69199

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Mijn boot is een Hanse 291, de eerste Hanse, waarbij ze de mal enzo van de aphrodite 291 hebben opgekocht, op de aphrodite zie ik wel foto's met bakstagen op de Hanse niet, maar de Hanse heeft nog wel de mogelijkheid.
De Hanse heeft nu sterk gepeilde zalingen en is fractioneel getuigd, ik heb begrepen dat het voor de constructie, ook bij harde wind dan niet nodig is om bakstagen te hebben.

Het zal dus enkel zijn voor het trimmen en op spanning zetten van de voorstag, maar weegt het erg op tegen het extra werk met overstag gaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 28 apr 2009 20:48 #69204

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Remco,

Ik vaar ook met bakstagen, mijn zalingen zijn niet gepijld.
De masttop is sterk verjongd, zodat, om de fokstag op spanning te houden de bakstagen benodigd zijn.
Het is wel wat meer moeite om overstag te gaan, maar in combinatie met mijn keerfok is de actie goed te doen. Overigens ga ik niet zo vaak overstag, dat is het voordeel van varen op het IJsselmeer.
Vroeger, met mijn Draak op de Rijn moest ik flink werken.

Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 28 apr 2009 21:24 #69209

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3205
bij een diamantverstaging zoals intruder heeft, in combinatie met ongepijlde zalingen, zijn ze bij harde wind onmisbaar. Om de mast recht te houden en de buiging binnen de perken.

als jouw boot gepijlde zalingen heeft en een fractionele tuigage dan zou ik ze bij harde wind gebruiken om de achterwaarste krachten op de zijstagen te verminderen. En de mastbuiging op te vangen.


Groeten,Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 29 apr 2009 05:49 #69220

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
mijn mast is topgetuigd en heeft 3 paar flink gepijlde zalingen.
Die drukken de mast naar voren, zodat er vrijwel altijd wat buiging is die het zeil vlakker maakt.
Als je in golven aan de wind vaart gaat de mast een beetje 'pompen' , op halve hoogte naar voren en terug. niet veel, maar net genoeg om de bolling in je zeil de hele tijd te veranderen. (diepte, plaats). Dat kost snelheid. Het gebeurt op ijsselmeer en zee al vanaf wind 3.
In zo'n geval gaat de bakstag aan loef strak.
Verder gebruikt ik ze eigenlijk niet.
Last heb je er niet echt van; alleen nooit gijpen met de bakstagen nog vast!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 29 apr 2009 13:48 #69239

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Misschien even één en ander duidelijk stellen:
sommige boten hebben bakstagen nodig, andere niet:
fractionele tuigage met ongepijlde zalingenbakstagen nodig
fractionele tuigage met gepijlde zalingengeen bakstagen nodig
Jouzers bevindt zich dus in het laatste geval.
De mast heeft normaal gezien geen extra ondersteuning nodig van bakstagen(dit komt door de gepijlde zalingen). Wat de functie vooral is van bakstagen op boten met gepijlde zalingen, is de doorbuiging van de voorstag bepalen.
[Op boten zonder gepijlde zalingen houden ze de mast overeind én bepalen ze de doorbuiging van de voorstag]
Dit kan heel wat verschil maken.
Normaal gezien pas je nooit de spanning op je voorstag aan, maar met bakstagen kan je dat dus constant en tijdens het zeilen.
Kort samengevat komt het hierop neer: Hoe harder de bakstag staat, des te strakker/rechter/minder doorgebogen naar lij de voorstag wordt. Hierdoor kan je hoger varen.
Om echt voordeel uit bakstagen te halen, mag je voorstag niet te strak staan als er geen spanning op de bakstagen staat.
Bij weinig wind laat je de bakstagen dan los, waardoor je voorzeil een diepere vorm aanneemt die meer power levert. Hierdoor krijg je snelheid, hoogte halen lukt toch niet bij weinig wind. Bij meer wind zet je de (loef)bakstag steeds hardervoorzeil vlakker meer hoogte mogelijk, de snelheid heb je dan toch al.
Het lijkt een geknoei die bakstagen maar dat valt best mee, en je haalt er aanzienlijk voordeel uit! Hou er wel rekening mee dat een stevig winchje nodig kan zijn om de bakstag echt snaar te krijgen.
Ik zou er vooral mee gaan varen en niet meteen de moed opgeven, in het begin is het soms wat aanmodderen...
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 29 apr 2009 17:07 #69260

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Christof, met een aantal zaken die je opnoemt ben ik het niet eens.
- niet alleen fractioneel getuigde schepen hebben bakstagen nodig.
ze zijn zeer nuttig om een pompende mast (ondanks pijlzalingen) te beheersen.
- ook met een topgetuigde mast regel je de voorstagspanning (deels) met de bakstag, door de mastbuiging tegen te gaan.
- een strakkere voorstag betekent niet persé hoger kunnen varen, dat hangt erg van windkracht en golven af.
- bij weinig wind vaart een goed schip met de kleinste RWA (schijnbare windhoek, dus het hoogste). im mijn geval: 6 kts wind, 26 graden RWA,
20 knopen wind, 29 graden RWA.
- voor die kleine RWA moet je een vlak zeil hebben, en dus een strakkere voorstag.
- bij (flinke) golven heb je meer druk in je zeil nodig, dus de voorstag losser.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 29 apr 2009 17:15 #69261

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Bedankt voor de reacties zover, heb er zeker wat aan !!

Ik denk dat ik het sowieso ga proberen, heb nog wel wat lijnen over en een paar flinke viool blokken en met de spi lieren kan ik ze goed aanspannen.

Als het bevalt kan ik altijd nog dyneema lijnen en betere blokken met meer vertraging aanschaffen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 29 apr 2009 17:18 #69262

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Nog een kleine tip van de vorige eigenaar van onze boot ivm materiaal van de bakstagen: neem goed materiaal, maar zorg dat het wel een beetje kan rekken(lees schokken opvangen). Als je dan om een of andere reden bijvoorbeeld je giek tegen een snaar staande bakstag jaagt, vangt de bakstag zelf een deel van de schok op, en krijgen je mast ed niet de volle laag.
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 29 apr 2009 17:51 #69263

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
op onze FF110 zitten ook gewoon backstagen (eigenlijk runners) de boot is 7/8 getuigt (dus fractioneel), en gepeilde verstagingen, als we met licht waar varen hangen ze meestal gewoon los omdat dit dus gewoon kan als het wat harder waait trekken we em meestal door, daar door trek je dus de voorstag strakker (is al eerder genoemt) maar nu komt het als we een spinakker rak hebben en we zijn flink aan reachen dan merk je echt waarom deze er dus echt op zitten, de spanningen die er op komen zijn dan behoorlijk hoog. dus wat ik aanraad kun je backstagen plaatsen plaats ze. het heeft eigenlijk alleen maar voordelen:
versteviging mast
trimmen voorstag
en als je een kruisrak hebt kun je ze wel gewoon los laten als je gepeilde zalingen hebt en bij een langere aan de windse koers trek ze aan!
dus ja waarom niet :lol:

edit:

ps intruder wat staat joun mast achter over zeg :o of lijkt dit zo door de manier waarop de foto is gemaakt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 29 apr 2009 17:56 #69264

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8155
Op de Dehler van mijn vader zitten ook bakstagen. Althans, een beetje :?

Vanaf de bevestiging boven de tweede zalingen loopt een stag naar beneden welke op het dek, zo'n 50 cm achter de reguliere wanten vast zit.
Ze zijn dus niet los of vast te maken en zitten er, volgens mij, als extra versteviging van de mast tegen pompen.

De dehler heeft verder 'gewoon' gepeilde zalingen.

Nu ik dit zo getyped heb weet ik niet of het wat toe voegt aan de discussie, maar ja....

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 29 apr 2009 18:18 #69267

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Peter,

Die mast hoort zo te staan, het grootzeil is er specifiek op gemaakt.
Jan Kjaerulff, de ontwerper vondt dit kennelijk nogal stoer staan... 8)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 29 apr 2009 19:19 #69274

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Die mast is wel GROOT in verhouding tot je boot 8O .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 29 apr 2009 21:31 #69305

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dat is wel geinen bij wind knopie 4 - 6 of zo. De meeste anderen liggen vrijwel stil en ik vaar daar - als een dief door de nacht - doorheen.

Initieert ook altijd actie op andere bootjes, de meesten gaan aan hun lijntjes trekken, vorig jaar zag ik iemand naar zijn boeg lopen om te kijken of hij niet ergens tegeaan zat... 8)

Aan de wind vaar ik dan meestal harder dan de windsnelheid, dan zet ik het roer neutraal en ga net zolang trimmen, totdat ik het bootje kan besturen met de zeilen :P
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 29 apr 2009 21:48 #69307

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Christof, met een aantal zaken die je opnoemt ben ik het niet eens.
- niet alleen fractioneel getuigde schepen hebben bakstagen nodig.
ze zijn zeer nuttig om een pompende mast (ondanks pijlzalingen) te beheersen.
- ook met een topgetuigde mast regel je de voorstagspanning (deels) met de bakstag, door de mastbuiging tegen te gaan.
- een strakkere voorstag betekent niet persé hoger kunnen varen, dat hangt erg van windkracht en golven af.
- bij weinig wind vaart een goed schip met de kleinste RWA (schijnbare windhoek, dus het hoogste). im mijn geval: 6 kts wind, 26 graden RWA,
20 knopen wind, 29 graden RWA.
- voor die kleine RWA moet je een vlak zeil hebben, en dus een strakkere voorstag.
- bij (flinke) golven heb je meer druk in je zeil nodig, dus de voorstag losser.

groet
t

Ik ben het volledig eens met je bemerkingen, ik had wat duidelijker moeten zijn! Ik weet dat bakstagen ook bestaan voor topgetuigde boten, maar omdat ik daar niets van ken, deed ik er ook geen uitspraken over.
Op http://www.clubracer.be/forum/viewtopic.php?p=25654&highlight=#25654 vind je een heel topic over hoe bakstagen te gebruiken.
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 12 mei 2009 21:09 #71361

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik heb vandaag 40 meter dyneema besteld voor de bakstagen, de mogelijkheid is er en makkelijk te verwezenlijken, is toch weer een leuke extra trim optie.

Ik kan de lieren en de clamcleats van de spi gebruiken om ze aan te spannen en maak ze makkelijk afneembaar met snap sluitingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 12 mei 2009 21:13 #71363

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Laat wat weten hoe ze bevallen :D
Een tip: geef niet te snel op, in het begin is het vaak nogal zoeken...
En vergeet ook niet je voorstag wat losser te zetten!
Wat een boot is het eigenlijk?
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 12 mei 2009 21:15 #71364

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Een Hanse 291. Klik in het hoofdmenu op Varen Met... om een uitstapje met deze boot te lezen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 12 mei 2009 21:18 #71366

  • christof
  • christof's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 377
Aha :D , het verhaal over het uitstapje met deze boot heb ik vandaag nog gelezen, ik had alleen de link niet gelegd...
Sigma 38 OOD \"Enigma\"
http://zeilteam_enigma.webs.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 12 mei 2009 21:39 #71374

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Die mast is wel GROOT in verhouding tot je boot 8O .

Tja Remco, met een beetje deining op het IJsselmeer zie je het bootje niet meer en alleen een wolk zeil. 8)

Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 12 mei 2009 21:44 #71375

  • Peter P
  • Peter P's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
pfoeh dat is echt een lel van een mast idd.hoe hoog is die?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 13 mei 2009 08:09 #71418

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6969
Mooi ontwerp en de paal mag er wezen. Ik mag die ontwerpen wel, beetje Peter Norlin achtig. Maar om nu te zeggen dat het extreem is? Op de eerste foto is de mast grofweg 120% (natte vingerwerk) van de totale bootlengte .... zelf zit ik op bijna 130%. Bij iedereen is de mast toch wel langer dan de romp?

Het imposante komt volgens mij meer vanuit een laag vrijboord en/of een relatief lage opbouw. (in mijn ogen de juiste verhouding hoor 8) ). Een moderne caravan van dezelfde lengte is aanmerkelijk hoger qua opbouw en vrijboord met ook nog eens een giek die 2 meter hoog boven de kuipvloer staat.

Over de bakstagen wil ik nog 2 dingentjes kwijt:

Onderschat de krachten niet. Gelagerde blokken lijken leuk maar de kogels krijgen het zwaar te verduren. Neem dus gewoon ongelagerd, die blijven dan kleiner (goedkoper) en hebben een veel hogere breeksterkte. Bakstagen zijn op 2 manier te gebruiken in relatie tot deze opmerking. Met een kleine vertraging middels blokken om gewoon de spanning erop te zetten. Dit voorkomt dat de voorstag teveel gaat doorhangen. Hiermee krijg je echter de voorstag echt niet recht. Onze runners (top en fractioneel) zijn 1:4 vertraagd en dan op een 28-er winch. ALs ik deze maximaal doorzet sta je dus zo met 1000kg te trekken. Met zo'n krachten spel kan je echt je voorstag "doorzetten" en niet alleen "meer" doorzakken voorkomen. En dan nog......!

Dat allemaal gezegd hebbende ..... het 2e puntje .... als je voorzeil er niet op is gesneden ...... verlies je mogelijk alleen maar als je de boel zeer sterk gaat doorzetten. Is de snit gemaakt met 3% doorhang dan is de vorm dus niet meer optimaal als je die terugbrengt naar 1%.

Bakstagen gebruiken om overdadige "sag" te voorkomen is altijd een goede zaak. Zeker bij pampen en stampen water wat het ijsselmeer soms kan zijn. Voor een snaarstrakke voorstag moet de boot wel gebouwd zijn en moeten je zeilen erop gesneden zijn.

Even voor mijn idee .... is de Hanse niet 9/10 dus waar grijpen de bakstagen aan?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bakstagen of niet 13 mei 2009 15:42 #71475

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Even voor mijn idee .... is de Hanse niet 9/10 dus waar grijpen de bakstagen aan?

Gr Michel

Die van mij is 7/8, bakstagen grijpen ongeveer een halve meter onder de voorstag aan.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl