Thijs1971 schreef :
Het is zo behulpzaam dit soort tips/informatie/sparring !!! Dankjewel!
Zie aangehecht. Nu ik zelf nog eens goed kijk en denk... ik krijg met moeite de haak omhoog over een dood punt, en daarna klikt ze "op spanning" dicht, het harpje is denk meer om zijwaartse verbuiging/ergens achter hangen te voorkomen, natuurlijk niet om een kracht die de sliphaak open zou trekken tegenhoudt ("over dood punt" en dan klapt de haak dicht als het ware). Dat over het dode punt heen krijgen, lijkt mij "de menselijke maat" waarop dit want te stellen?
Foto is duidelijk, bedankt. Dat harpje is een soort zekering, maar zonder zou de haak toch naar buiten komen, waarbij de stag spanning verliest, denk ik.
Wat IlCigno hier eerder schreef is een punt. Als de mast regelmatig moet worden gestreken, is het misschien handiger om de spanning op de voorstag zo te houden dat je de sliphaak makkelelijk kun lossen. Hoewel het ook een kwestie van volgorde is. Eerst de voorstag met sliphaak en dan de achterstag wat aanspannen. en andersom als je wilt strijken.
Ja hoe de achterstag op dit tuig te stellen is eigenlijk nu mijn vraag... Want ik vraag me echt af of die nou ook "loeistrak" moet volgens mij is dat op de een of andere manier niet zo?
Zet hem zo strak dat ie een bastoon geeft wanneer je hem als een snaar aanslaat. Dat is nog een stuk slapper dan 10% breeksterkte, denk ik.
Dat geldt voor het binnenwant, maar het topwant moet dacht ik op "spanning" gezet met een meter? Ik kan ook met 10% beginnen? Het gaat mij helemaal niet om snelheid, ik vind veiligheid (en gewoon lekker en netjes getuigd zeilen) het belangrijkste en het scheepje is voor mij een onthaastingsunit en geen raceboot!
Er 'moet' helemaal niks. Maar een hoofdwant dat aan de wind niet volledig slap hangt, is voor huis-tuin-en-keuken eigenlijk wel voldoende. Vergeet die percentages maar even. De veiligheid is al helemaal op en top bedient als de boel niet slap hangt.